מילניאריזם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מילניאריזם (Millenarianism או Millenarism), מלטינית – mīllēnārius "המכיל אלף" – היא האמונה של קבוצה או תנועה דתית, חברתית או פוליטית בטרנספורמציה יסודית וקרבה, מיידית, של החברה האנושית, שלאחריה "כל הדברים ישתנו".[1] המילניאריזם קיים בתרבויות ודתות שונות ברחבי העולם, עם הגדרות שונות של הטרנספורמציה בכל אחת מהן.[2]

תנועות אלו מאמינות בשינויים קיצוניים בחברה לאחר אסון גדול או אירוע טרנספורמטיבי ואינן קשורות בהכרח לתנועות המילניאליסטיות (Millennialism) בנצרות ובזורואסטריות.

תנועות מילניאריסטיות יכולות להיות חילוניות (לא דוגלות בדת מסוימת) או דתיות.[3]

טרמינולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המונחים "מילניאריות" ו"מילניאליזם" (Millennialism) משמשים לפעמים לסירוגין, אך השימוש הזה אינו נכון. כפי שציין סטיבן ג'יי גולד:

המילה Millennium היא מהמילה הלטינית [ומאוחר יותר הצרפתית] mille, שפירושה "אלף", ומהמילה annus, שפירושה "שנה". ולכן האות n מוכפלת. המילה Millenarian היא מהמילה הלטינית millenarius, שפירושה "מכיל אלף [דברים כלשהם]", ולכן במקורה של מילה זו לא מופיעה המילה annus, ולכן נכתבת המילה millenarianism רק עם n אחת.

[4]

היישום של לוח זמנים אפוקליפטי לשינויים בעולם חל בתרבויות ודתות רבות, נמשך עד היום, ואינו מוגבל לעדות ולדתות הגדולות בעולם.[5] במחקר של תנועות דתיות אפוקליפטיות חדשות, הביטוי מילניאריזם משמש יותר ויותר להתייחסות להגעה קטלנית יותר והרסנית יותר של תקופה אוטופית בהשוואה למילניאליזם המשמש לעיתים קרובות לציון ביאה שלווה יותר וקשור יותר באוטופיה של חלוף אלף שנה.[6]

המילניאליזם הוא סוג ספציפי של מילניאריות נוצרית, ולעיתים מכונה "chiliasm" מהשימוש בברית החדשה בכיליה היוונית (אֶלֶף, מכאן גם המילה קילו). זה חלק מהצורה הרחבה יותר של ציפייה אפוקליפטית. תורת ליבה בכמה וריאציות של האסכטולוגיה הנוצרית היא הציפייה שהביאה השנייה של ישו קרובה מאוד ושתקום ממלכת אלוהים עלי אדמות. על פי פרשנות של נבואות של ספר ההתגלות, מלכות אלוהים בעולם הזה תימשך אלף שנים (מילניום) ואף יותר.[7]

תאולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קבוצות רבות של מילניארים, אם לא רובן, טוענות שהחברה הנוכחית ושליטיה מושחתים, או לפחות שוגים, וכי בקרוב יושמדו על ידי כוח רב עוצמה. הסטטוס קוו נחשב למזיק ללא השינוי הדרמטי הצפוי.[8] תנועות מילניאריות צפו לעיתים קרובות שלושה שלבים שבהם עשוי להתרחש השינוי. ראשית, החברים הנבחרים בתנועה ידוכאו יותר ויותר, מה שיוביל לתקופה השנייה שבה התנועה מתנגדת לדיכוי. התקופה השלישית מביאה לעידן אוטופי חדש, ובו תחול גאולתם של חברי התנועה.[9]

בעולם המודרני, תורות כלכליות או מבני כוח או התרחשויות שנתפסות כקונספירציות, נתפסים כמייצרים דיכוי. רק אירועים דרמטיים נתפסים כמסוגלים לשנות את העולם. השינוי צפוי להתחולל, ולאחר מכן לשרוד, על ידי קבוצה של אדוקים באמונתם ומסורים להנהגה ולרעיון. ברוב התרחישים של המילניום, האסון או הקרב שיבוא יבואו אחריהם עולם חדש ומטהר, שבו יתוגמלו המאמינים.[10]

קבוצות דת ואמונה מילניאריסטית בנות אלפי שנים הן פציפיסטיות, אך חלק מהאמונות של המילניום גורמות להתעלמות מכללי התנהגות קונבנציונליים ועלולות לגרום לאלימות המופנית כלפי פנים (כגון ההתאבדות ההמונית של ג'ונסטאון) או כלפי חוץ (כגון פעולות הטרור של אום שינריקיו). לפעמים זה כולל אמונה בכוחות על-טבעיים או בניצחון קבוע מראש. במקרים מסוימים בני דור המילניום נסוגים מהחברה כדי להמתין להתערבותו של אלוהים.[11] זה ידוע גם בשם דחייה עולמית.

אידאולוגיות מילניאריות או כתות דתיות מופיעות לעיתים בעמים מדוכאים, כמו תנועת ריקוד הרפאים של המאה ה-19 בקרב אינדיאנים, מורמונים,[12] וכתות המטען של המאה ה-19 וה-20 בקרב תושבי איי האוקיינוס השקט המבודדים.

לפי הקטכיזם של הכנסייה הקתולית, יש דרך לאבחן מילניאריזם:[13]

הונאת האנטיכריסט כבר מתחילה להתגבש בעולם בכל פעם שנטענת הטענה שאפשר לממש בתוך ההיסטוריה את התקווה המשיחית שניתנת למימוש רק מעבר להיסטוריה באמצעות השיפוט האסכטולוגי [שיפוט יום הדין]. הכנסייה דחתה גם גרסאות חדשות של הטענה המזויפת על הגעתה הצפויה של ממלכת יום הדין המילניארית, ובמיוחד את הגרסה הפוליטית ה"מעוותת במהותה" – משיחיות חילונית.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Baumgartner, Frederic J. 1999. Longing for the End: A History of Millennialism in Western Civilization, New York: Palgrave, pp 1-6
  2. ^ Gould, Stephen Jay. 1997. Questioning the millennium: a rationalist's guide to a precisely arbitrary countdown. New York: Harmony Books, p. 112 (note)
  3. ^ Gordon Marshall, "millenarianism", The Concise Oxford Dictionary of Sociology (1994), p. 333.
  4. ^ גולד, סטיבן ג'יי. 1997
  5. ^ Landes, Richard A. Heaven on Earth: The Varieties of the Millennial Experience. New York: Oxford University Press, 2011. Print.
  6. ^ Mayer, Jean-François (ביוני 2016). "Millennialism: New Religious Movements and the Quest for a New Age". The Oxford Handbook of New Religious Movements. II. doi:10.1093/oxfordhb/9780190466176.013.30. {{cite journal}}: (עזרה)
  7. ^ Kark, Ruth "Millenarism and agricultural settlement in the Holy Land in the nineteenth century," in Journal of Historical Geography, 9, 1 (1983), pp. 47-62
  8. ^ Worsley, Peter. 1957. The trumpet shall sound; a study of "cargo" cults in Melanesia. London: MacGibbon & Kee. Desroche, Henri (1969). Dieux d'hommes.
  9. ^ Desroche, Henri (1969). Dieux d'hommes. Dictionnaire des messianismes et millénarismes de l'ère chrétienne. Paris: Berg International. pp. 31–32.
  10. ^ Gordon Marshall, "millenarianism", The Concise Oxford Dictionary of Sociology (1994), p. 333.
  11. ^ Wessinger, Catherine. Millennialism, Persecution, and Violence: Historical Cases. Syracuse, N.Y: Syracuse University Press, 2000. Print.
  12. ^ Underwood, Grant (1999) [1993]. The Millenarian World of Early Mormonism. Urbana: University of Illinois Press. ISBN 978-0252068263.
  13. ^ Catechism of the Catholic Church