מיצג מולד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מיצג מולד בעיר במברג, גרמניה, 2015
פרנציסקוס הקדוש בגרצ'ו מאת ג'וטו, 1295

מיצג מולד או סצנת המולד (הידועה גם כסצנת האבוס, סצנת בית לחם או באיטלקית presepio) היא מנהג במסורת הנוצרית הנהוג בעונת חג המולד, שכולל תערוכה של חפצי אמנות המייצגים את לידתו של ישו. התערוכה משחזרת בצורה ויזואלית באמצעות דמויות ותפאורה, קטנים או גדולים, מודל משוחזר של אירוע לידת ישו בבית לחם. לעיתים מתקיימים שחזורים הנקראים "תמונה חיה" (בצרפתית: tableau vivant) שבהם משתתפים בני אדם ובעלי חיים אמיתיים.

מיצג המולד מציגות דמויות המייצגות את ישו התינוק, אמו מרים, ובעלה יוסף. בנוסף, ניתן יהיה לראות לרוב גם דמויות נוספות מסיפור המולד, כגון הרועים והכבשים שלהם, המלאכים, ושלושת האמגושים (החכמים מן המזרח) והגמלים שלהם, המתוארים בבשורת מתי. המיצג בדרך כלל יוצג ליד אבוס או בתוך מערה, כמתואר בבשורה על-פי לוקאס. לרוב ימצאו במיצג גם חמור ושור ואף ייצוג של כוכב בית לחם.

לפי המסורת, מקובל כי המיצג לא כולל את ישו התינוק עד לחג המולד, חצות שבין ה־24 ל־25 בדצמבר, ורק מאותה נקודה והלאה, מונחת דמותו של ישו התינוק באבוס במיצג.

מי שמיוחסת אליו המסורת הוא פרנציסקוס מאסיזי, שלפי המסופר יצר את מיצג המולד הראשון בשנת 1223 על מנת להעלות על נס את הפולחן למשיח. פרנציסקוס קיבל את ההשראה מביקורו בארץ הקודש, שם הוצג לו מקום הולדתו המקורי של ישו בבית לחם. הפופולריות של המיצג העניקה השראה לקהילות ברחבי מדינות נוצריות להציג מיצגים דומים.

מיצגי מולד מוצגים בדרך כלל במהלך עונת חג המולד בכנסיות, בבתים, בקניונים, בכיכרות ציבוריות ובמקומות נוספים כמו שטחים ציבוריים ומבני ציבור.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מיצג מולד בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא נצרות. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.