מנגלה נרליקר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Mangala Narlikar (2007)
מנגלה נרליקר (2007)

מנגלה נרליקראנגלית: Mangala Narlikar;‏ 17 במאי 194317 ביולי 2023) הייתה מתמטיקאית הודית שחקרה מתמטיקה עיונית, פרסמה מספר מאמרים מדעיים ופעלה להנגשת המתמטיקה לילדים. תחומי העניין שלה היו אנליזה פשוטה ומורכבת, גיאומטריה אנליטית, אלגברה וטופולוגיה. עבודת הדוקטורט שלה, שנכתבה באוניברסיטת T.I.F.R בסיועו של פרופסור רמצ'נדרה, עסקה תאוריית המספרים האנליטיים. במהלך חייה הרצתה באוניברסיטאות בומביי ופונה, ובאוניברסיטת קיימברידג' בה ליוותה סטודנטים לתואר ראשון. לצד תרומתה לעולם המדעי תרמה נרליקר גם לתלמידי היסודי בהודו והוציאה לאור מספר ספרי לימוד. לאור תרומתה מונתה ליו"ר מרכז ספרי הלימוד בלבהראטי שבפונה וניצלה את מעמדה לשיפור שיטת הספירה המרהטית, שהייתה מסובכת ביחס לשיטה המקובלת בקרב מדינות אחרות.

ביבליוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חיים אישיים והשכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מנגלה נרליקר נולדה בשם מנגלה רג'וואד בבומביי, בשנת 1943. רג'וואד הייתה תלמידה מצטיינת וזכתה במלגות לחטיבה ולתיכון שהוענקו לה בידי הממשלה, ובסיום בית הספר המשיכה לאוניברסיטת בומביי. בשנותיה הראשונות התמקצעה בהיסטוריה, כלכלה ואזרחות לצד לימודיה במתמטיקה להם הקדישה את מירב זמנה. בשנת 1958 סיימה את לימודיה במקצועות ההומניים והחליטה להתמקד במתמטיקה ובפיזיקה. בשנת 1962 השלימה את התואר הראשון במתמטיקה ושנתיים לאחר מכן את התואר השני ובסיום לימודיה זכתה בפרס מדליית הזהב של הקנצלור מטעם האוניברסיטה.

בשנת 1966 התארסה והתחתנה עם האסטרופיזיקאי ג'איינט נרליקר ולאחר שנישאו אימצה את שם משפחתו. הם עברו לגור בקיימברידג' שבאנגליה, שם נולדו בנותיהם גיטה וגיריג'ה. בשנת 1981 נולדה בתם השלישית לילבאטי במומבאי שבהודו, לשם עברו לגור מעט לאחר מכן, ובבגרותן שלושת הבנות המשיכו את דרך אימן ועסקו גם הן במחקר מדעי. בחודשים האחרונים לחייה חלתה בסרטן והלכה לעולמה ב-17 ליולי בשנת 2023.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסיום לימודיה במתמטיקה באוניברסיטת בומביי התקבלה כעמיתת מחקר בבית הספר למתמטיקה באוניברסיטת T.I.F.R בשנים 19641966. לאחר שעברה לקיימברידג' הפסיקה לעבוד על מחקרה, ובמקום זאת העבירה סדרה של הרצאות ללומדים לתואר הראשון. כשחזרו להודו התמקמו בסמוך לאוניברסיטת T.I.F.R, מה שדחף אותה להמשיך במחקרה והקל על הקושי לאזן בין חיי המשפחה למחויבותה למחקר. נרליקר חזרה להשתתף בהרצאות ובנוסף אליהן עבדה עם קבוצתו של פרופסור רמצ'נדרה על תאוריית המספרים האנליטיים (1980).

נרליקר סיימה את עבודת התזה שלה וקיבלה את תואר ה-Ph.D בתאוריית המספרים האנליטיים בשנת 1981. בשנים 19821985 עבדה כמפקחת בבריכת אוניברסיטת T.I.F.R, ובמקביל לימדה מתמטיקה באוניברסיטת בומביי ופרסמה את מרבית מאמריה.

בשנת 1989 עברו המשפחה לגור בפונה שבמערב הודו, ונרליקר מיד המשיכה ללמד משרה חלקית באוניברסיטת פונה עד לשנת 2002. בין השנים 20062010 לימדה תלמידי M.Sc במרכז ללימודי מתמטיקה בהסקארצ'ריה פרטישתהן (Bhaskaracharya Pratishthan). נרליקר כבר הפכה לידועה בקרב המתמטיקאים בהודו והוזמנה להרצות באוניברסיטאות לעיתים קרובות. כשמלאו לה 77 שנים הפסיקה ללמד מתמטיקה בקביעות, אך המשיכה להרצות באוניברסיטת פונה באופן לא שגרתי למרות גילה המבוגר.

הנגשת שפת המתמטיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בראיון שנערך עם נרליקר היא הסבירה שאינה זוכרת מה דחף אותה לכך, אך החליטה שברצונה לעבוד עם ילדים המתקשים במקצוע המתמטיקה. למרות שנהנתה ללמד סטודנטים באקדמיה, לקראת סוף הקריירה שלה רצתה לעזור לילדים המתקשים בהבנת שפת המספרים. כך כותבת נרליקר בספר "Lilavati's Daughters", ומציינת שמטרתה העיקרית היא להעביר את המידע באופן יעיל אך מהנה.

נרליקר מספרת כי משנת 2010 לימדה ילדים ממרכזי העזרה המקומית שבסביבתה, ובשנת 2013 אף הצטרפה לעמותה בה היא לימדה ילדות הגרות בשכונות עוני. על מנת לקדם את מטרתה, החליטה לפנות למרכז בלבהראטי לספרי לימוד עם הצעה לתרום למאגר ספרי הלימודים ספרים משלה. עם הסכמתם החלה נרליקר לכתוב ספרים שמטרתם הייתה לערב את התלמידים בלמידה באופן מרבי, כך שזו תוכל להיות מהנה יותר ולכלול פחות שינון. נרליקר מספרת שמחיר הספרים היה מאוד מונגש, כאשר ספר אחד עלה 10 Rs בלבד (פחות מחמישה שקלים) באופן כזה שכל ילד יוכל להרשות לעצמו עותק שלו. ספריה נמכרים באנגלית, בהינדית ובמרהטית.

בשנת 2013 ד"ר נרליקר מונתה כיושבת הראש של מרכז בלבהראטי. נרליקר שינתה רבות את אופן הלימוד בקרב הגיל הצעיר, אך תרומתה הגדולה ביותר הייתה פישוט שמות המספרים. בראיון הסבירה שבשפה המרהטית סדר המספרים נורא מבלבל, כאשר המספר 32, לדוגמה, נאמר לפני המספר 30. בזכותה כיום לבתי ספר בהודו יש את האפשרות לבחור כיצד לקרוא למספרים, אם באופן המסורתי או על פי השינויים הקטנים אך המשמעותיים שהכניסה לתוקף נרליקר.

פרסומים נבחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "Contributions to the Erdaos-Szemeredi Theory of Sieved Integers"
  • "On a theorem of Erdos and Szemeredi"
  • "On the Mean Square Value theorem of Hurwitz Zeta function"
  • "Hybrid mean Value Theorem of L-functions"
  • "On orders solely of Abelian Groups"