מסילת הרכבת המהירה החראמית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מפת הקו

מסילת הרכבת המהירה החראמיתערבית: قطار الحرمين السريع, מוכרת גם כמסילת הרכבת המערבית או כמסילת הרכבת המהירה מכה-מדינה) היא מסילת רכבת באורך של 453 קילומטר במערבה של ערב הסעודית. היא מחברת בין ערי הקודש מכה ואל-מדינה דרך העיר הכלכלית המלך עבדאללה והעיר ג'דה. המסילה כוללת מסעף של 3.75 קילומטר אל נמל התעופה הבין-לאומי המלך עבד אל-עזיז שבג'דה. היא דו-נתיבית ומאפשרת נסיעת רכבות במהירות של עד ל-300 קילומטר לשעה ונסיעה בין מכה לאל-מדינה בתוך כשעתיים.

בניית המסילה החלה במרץ 2009. היא תוכננה להיפתח לתנועה ב-2012 אך נפתחה רק ב-11 באוקטובר 2018. עלות הקמתה הגיעה ל-9.4 מיליארד דולר.

הקו צפוי להוביל עד 60 מיליון נוסעים בשנה, מהם 3–4 מיליון עולי רגל לערי הקודש, ועל ידי כך להקל על עומס התנועה אליהן בכבישים. קו הרכבת איננו מחובר למערכת הרכבת התחתית של מכה.(אנ')

שלב הבנייה הראשון של המסילה נמסר בידי חברות קבלניות מסין, ערב הסעודית, צרפת וטורקיה. תאגיד סעודי-ספרדי משותף נבחר לספק את הציוד הנייד למסילה (35 רכבות חשמליות, שבכל אחת 417 מושבי נוסעים) ולתפעל את הקו למשך 12 שנים.

במסגרת הקמת המסילה הוקמו חמש תחנות נוסעים (ארבע בערים שבהן עובר הקו ואחת בנמל התעופה של ג'דה), 55 גשרים, כ-95 מעברים מעל המסילה ומתחתיה עבור כלי רכב וגמלים ושלושה אתרי דפו.

ב-29 בספטמבר 2019, פחות משנה לאחר פתיחת הקו, פרצה שריפה גדולה אשר החריבה את תחנת ג'דה. נדרשו למכבי האש 12 שעות על מנת להשתלט על האש. כדי לאפשר את המשך השימוש בקו היה צורך לבנות מעקף של 1.5 קילומטר סביב התחנה ההרוסה.

בתקופת מגפת הקורונה הושבתה זמנית הפעילות בחלק מן הקו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]