מקדש פאן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מקדש פאן
שרידי המקדש
שרידי המקדש
מידע כללי
סוג אתר ארכאולוגי, מקדש
מיקום שניר
מדינה ישראלישראל ישראל
בעלים רשות הטבע והגנים
שמורת טבע נחל חרמון - בניאס
גומחות בהן הוצבו בעבר פסלי האל פאן

מקדש פאן הוא מקדש פולחן שבנה הורדוס לכבוד אל הרועים פאן במערת הבניאס.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכנענים הקימו במערת הבניאס מקדש לאל בעל גד. בתקופה ההלניסטית, במאה השנייה לפני הספירה הוחלט להקים במערת הבניאס מקדש חדש לכבודו של אל רועי הצאן ועדריהם, פאן. המיקום שנבחר להקמת המקדש, מערה, לא היה מקרי - האל פאן חי במערות. המקדש הוקם במערה ושימש למטרות פולחן והערצת האל. מכאן שמו של הנחל והאתר הארכאולוגי השוכנים במקום, "פניאס". שם זה השתבש בתקופת התלמוד ל"פמיאס" (כפי שהשם מופיע במסכת בכורות), ובהגיה הערבית המשבשת את האות פ', הפך שמו של המקום ל"בניאס". השם בניאס השתרש ונעשה לשם המקובל למקום.

הורדוס ובעקבותיו פיליפוס בנו, בנו מחדש את המקום, וקראו לו "קיסריה של פליפוס" לכבודו של אוגוסטוס קיסר[1]. הברית החדשה מזכירה את "גלילות קיסריה של פיליפוס" כמקום בו ישב ישו עם שנים-עשר השליחים. שם לראשונה נאמר על ידי פטרוס לישו שהוא המשיח ובו ניתנו לפטרוס מישו "מפתחות השמים והארץ" כמתואר בבשורה על פי מתי, פרק 16: ”וַיְהִי כְּבוֹא יֵשׁוּעַ אֶל גְּלִילוֹת קֵיָסַרִיה שֶׁל פִילִפּוֹס וַיִּשְׁאַל אֶת תַּלְמִידָיו לֵאמֹר: מָה אֹמְרִים לִי בְנֵי אָדָם מִי הוּא בֵּן־הָאָדָם? וַיֹּאמְרוּ: יֵשׁ אֹמְרִים יוֹחָנָן הַמַּטְבִּיל הוּא וְיֵשׁ אֹמְרִים אֵלִיָּהוּ וַאֲחֵרִים אֹמְרִים יִרְמְיָהוּ אוֹ אֶחָד מִן הַנְּבִיאִים. וַיֹּאמֶר אֲלֵיהֶם: וְאַתֶּם מַה תֹּאמְרוּ לִי, מִי אָנִי? וַיַּעַן שִׁמְעוֹן פֶּטְרוֹס וַיֹּאמַר: אַתָּה הוּא הַמָּשִׁיחַ בֶּן אֱלֹהִים חַיִּים. וַיַּעַן וַיֹּאמֶר אֵלָיו: אַשְׁרֶיךָ שִׁמְעוֹן בַּר יוֹנָה כִּי בָשָׂר וָדָם לֹא גִלָּה לְךָ אֶת זֹאת, כִּי אִם אָבִי שֶׁבַּשָׁמָיִם. וְגַם אֲנִי אֹמֵר לְךָ כִּי אַתָּה פֶּטְרוֹס וְעַל הַצּוּר הַזֶּה אֶבְנֶה אֶת קְהִלָּתִי וְשַׁעֲרֵי שְׁאוֹל לֹא יִגְבְּרוּ עָלֶיהָ. וְאֶתֵּן לְךָ אֶת מַפְתְּחוֹת מַלְכוּת הַשָׁמָיִם וְכָל אֲשֶׁר תֶּאֱסֹר עַל הָאָרֶץ אָסוּר יִהְיֶה בַּשָׁמַיִם, וְכָל אֲשֶׁר תַּתִּיר עַל הָאָרֶץ מֻתָּר יִהְיֶה בַּשָׁמָיִם.”

כיום המבנה הוא חלק משמורת נחל הבניאס. חמש הגומחות החצובות במצוק שליד מערת הבניאס הן שרידים מהמקדש המקורי ובהן הונחו פסלים של האל פאן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]