מרג'ורי מורנינגסטאר (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מרג'ורי מורנינגסטאר
Marjorie Morningstar
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על הרומן "מרג'ורי מורנינגסטאר" של הרמן ווק
בימוי אירווינג ראפר
הופק בידי מילטון ספרלינג
תסריט אוורט פרימן
עריכה פולמר בלנקסטד
שחקנים ראשיים נטלי ווד
ג'ין קלי
מוזיקה מקס שטיינר
צילום הארי סטרדלינג
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברה מפיצה האחים וורנר
הקרנת בכורה 24 באפריל 1958
משך הקרנה 128 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט רומנטי, קומדיה רומנטית, סרט דרמה, סרט מבוסס יצירה ספרותית עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות 3,000,000 ‏$
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מרג'ורי מורנינגסטאר (Marjorie Morningstar) הוא סרט קולנוע אמריקאי מסוגת מלודרמה רומנטית משנת 1958 בבימויו של אירווינג ראפר, עם נטלי ווד וג'ין קלי בתפקידים הראשיים.

התסריט מבוסס על רב המכר "מרג'ורי מורנינגסטאר" (אנ') של הרמן ווק משנת 1955.

העלילה היא על צעירה יהודית בניו יורק החולמת על קריירת משחק למרות התנגדות הוריה הרוצים שתלך בתלם כמו כל בחורה יהודית, תתחתן עם יהודי מבוסס ותקים משפחה. בספר מתרחשת העלילה בשנות ה-30 ובסרט בשנות ה-50. הבדל נוסף הוא כאשר היא מבינה שלא תהיה שחקנית גדולה בספר היא נישאת ליהודי ומקימה משפחה כרצון הוריה, ובסרט היא מנסה בכל זאת לחזור לקריירת משחק.

בסרט יש תיאור של שני טקסים יהודיים - בר מצווה וסדר פסח.

המוזיקה נכתבה על ידי מקס שטיינר. השיר "אהבה יקרה מאד" ("A Very Precious Love") של סמי פיין ופול פרנסיס ובסטר, מושר על ידי ג'ין קלי ומושמע לאורך הסרט. השיר היה מועמד לפרס אוסקר לשיר המקורי הטוב ביותר אבל הפסיד לשיר ז'יז'י מסרט בשם זה.

קרולין ג'ונס הייתה מועמדת לפרס גלובוס הזהב לשחקנית חדשה ומבטיחה ביותר.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרג'ורי מורגנסטרן (נטלי ווד) היא צעירה יהודית בת 18 הלומדת משחק במכללת האנטר היוקרתית בניו יורק. הוריה הם ארנולד (אוורט סלואן) ורוז (קלייר טרבור) ואחיה הוא סת' (הווארד ברט) החוגג בר מצווה ונעזר בקריאת ההפטרה בדודו סמסון (אד וין).

ההורים רוצים שתתחתן עם סנדי לאם (אד בירנס) שלאביו יש חנות כלבו גדולה. סנדי קונה טבעת אירוסין ומגיש למרג'ורי אבל היא דוחה אותו לצערם של ההורים. היא רוצה להיות עצמאית ושחקנית. מרשה זלנקו (קרולין ג'ונס) היא חברתה הקרובה של מרג'ורי במכללה. היא מציעה לה להצטרף בקיץ כמדריכה למחנה נוער ברצועת הבורשט באפסטייט ניו יורק.

באחד הלילות הן חומקות בסירה לאתר נופש למבוגרים באזור בשם "הרוח הדרומית". הן פוגשות שם את מנהל האירועים נואל אירמן (ג'ין קלי) שמנגן ושר "אהבה יקרה מאד" וכל הצעירות מביטות בו בהערצה. מרג'ורי מתאהבת בו מיד אף על פי שהוא מבוגר ממנה ב-15 שנים וידוע כרודף שמלות.

ההורים המודאגים שולחים את הדוד סמסון שיקבל ג'וב באתר וישגיח על אחייניתו. נואל מבהיר למרג'ורי כי אינו איש של משפחה ומכנה אותה "שירלי" שהכוונה לבחורה יהודית ששומעת בקול הוריה ומקימה משפחה. הוא גם אינו מאמין בדת ושינה את שמו היהודי מארמן לאיירמן. הוא מציע למרג'ורי להחליף את שמה לשם הבמה - מורנינגסטאר.

וואלי רונקין (מרטין מילנר) הוא מחזאי צעיר ומבטיח המחזר אחרי מרג'ורי, אך היא מעדיפה את נואל. הוריה של מרג'ורי מבקרים במקום ומביעים את התנגדותם לקשר הזה. לאחר שהדוד סמסון נפטר באתר מהתקף לב, חוזרת מרג'ורי למכללה ומכירה באותו זמן את הרופא היהודי ד"ר האריס (מרטין בלסם). לפתע חוזר נואל לניו יורק שם קיבל עבודה כפרסומאי ומרג'ורי חוזרת אליו. הוריה מזמינים את נואל לסדר פסח בחוג המשפחה.

וולי מצליח כמחזאי ונואל מקנא בו. הוא מתפטר מעבודתו ומתחיל לצרוך אלכוהול. מרג'ורי מוצאת בחדרו אישה אחרת - אמוגן נורמן (רותה לי). מרשה מתחתנת עם לו מייקלסון (ג'סי ווייט) מפיק יהודי עשיר שמבטיח לממן הצגה פרי עטו של נואל. ההצגה נוחלת כישלון חרוץ ונואל עוזב את ארצות הברית ונודד באירופה. מרג'ורי מחפשת אחריו ולבסוף נפגשת בלונדון בוואלי שמגלה לה כי נואל חזר לארצות הברית במימונו. מרג'ורי מגיעה ל"רוח הדרומית", ומוצאת את נואל מוקף בבחורות צעירות. היא מבינה שזה לא בשבילה וחוזרת לאוטובוס שם מחכה לה וואלי שאולי ילווה אותה כעת בשאיפתה להיות שחקנית.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
נטלי ווד מרג'ורי מורגנסטרן
ג'ין קלי נואל אירמן במאי/כוריאוגרף
קלייר טרבור רוז מורגנסטרן
קרולין ג'ונס מרשה זלנקו
אוורט סלואן ארנולד מורגנסטרן
הווארד ברט סת' מוגנסטרן אח של מרג'ורי
מרטין מילנר וואלי רונקין מחזאי
אד וין הדוד סמסון
מרטין בלסם ד"ר האריס
אד בירנס סנדי לאם
רותה לי אימוג'ן נורמן
ג'סי ווייט לו מייקלסון מפיק

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]