משה יצחק טובל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יצחק משה טובל
טובל במדי צה"ל
טובל במדי צה"ל
לידה 11 בנובמבר 1952
י"ט בחשון ה'תשי"ג
רחובות, ישראל
נהרג 6 באוקטובר 1973 (בגיל 20)
י בתשרי ה'תשל"ד
מוצב המזח
מקום קבורה בית הקברות הצבאי קריית שאול
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
כינוי יצחק'לה
השתייכות צבא הגנה לישראל
תקופת הפעילות 19711973 (כשנתיים)
דרגה רב-טוראי  רב-טוראי
תפקידים בשירות
  • לוחם
פעולות ומבצעים
מלחמת יום הכיפורים  מלחמת יום הכיפורים
עיטורים
צל"ש הרמטכ"ל  צל"ש הרמטכ"ל
הנצחה
בית־הכנסת על שם יצחק־משה בבני ברק.
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

משה יצחק טובל (11 בנובמבר 19526 באוקטובר 1973) היה לוחם בגדוד הנח"ל 904 שנהרג ביומה הראשון של מלחמת יום הכיפורים בעת הקרב על מוצב המזח, כאשר קפץ על רימון יד על מנת להציל שלושה מחבריו. על מעשה זה עוטר לאחר מותו בצל"ש הרמטכ"ל.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

משה יצחק טובל נולד ברחובות ב-11 בנובמבר 1952. הוא התחנך בתלמוד תורה ברחובות ובבני ברק והמשיך את לימודיו בישיבה לצעירים ברמות רמז שבחיפה.

שירותו הצבאי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בינואר 1971 התגייס טובל לצה"ל ושירת בנח"ל, אחר הטירונות נשלח לתקופת של"ת בנח"ל קוממיות, והמשיך במסגרת הנח"ל המוצנח במשק קוממיות. את תקופת שירותו ביחידה עשה בהצטיינות ראויה לשבח. את חודשי השירות האחרונים שלו עשה במעוז "המזח" ושם גם נמצא בפרוץ מלחמת יום-הכיפורים.

מלחמת יום הכיפורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

יחד עם יתר מוצבי התעלה הותקף מוצב המזח מתחילת המלחמה. תעודת צל"ש הרמטכ"ל שקיבל טובל לאחר מותו מתארת את הנסיבות שבהן נפל:

במלחמת יום הכיפורים לחם רב"ט יצחק טובל ז"ל במעוז המזח. עם פרוץ המלחמה הותקף המעוז, ורב"ט יצחק טובל ז"ל השתתף בניסיונות בלימת המצרים החוצים את התעלה כשהוא חשוף לאש האויב. כאשר כותר המעוז נשלח רב"ט יצחק טובל ז"ל עם עוד שלושה לוחמים לעמדה קיצונית אשר נפילתה בידי האויב, הייתה מאפשרת להם לחדור למעוז. מעמדה זו ניהלו רב"ט יצחק טובל ז"ל ושלושת הלוחמים קרב בטווחים קצרים ביותר, בנשק קל וברימונים, נגד אנשי קומנדו מצריים שעלו עליהם פי כמה במספר. תוך כדי הקרב צעק אחד הלוחמים כי לעמדה נזרק רימון. שלושת הלוחמים קפצו מחוץ לעמדה לא נפגעו. רב"ט יצחק טובל ז"ל, שעסק בירי לעבר האויב, קרס לעבר הרימון. באותו רגע התפוצץ הרימון ורב"ט יצחק טובל ז"ל נפצע פצעי מוות. במעשיו אלה גילה רב"ט יצחק טובל ז"ל אומץ-לב, רוח התנדבות ואחוות לוחמים.

לאחר נפילת מוצב המזח נלקחה גופתו על ידי צבא מצרים. בשנת 1979 לאחר חתימת הסכם השלום עם מצרים, הובאה גופת טובל לישראל והוא נקבר בבית הקברות הצבאי קריית שאול.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

רב"ט משה יצחק טובל, באתר הגבורה