משטרת דובאי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
משטרת דובאי
شرطة دبي
מידע כללי
מדינה איחוד האמירויות הערביות עריכת הנתון בוויקינתונים
ראש לוטננט גנרל עבדאללה ח'ליפה אל מרי
עובדים 17,500 (משוער)
www.dubaipolice.gov.ae
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

משטרת דובאיערבית: القيادة العامة لشرطة دبي, מילולית: "כוח המשטרה של דובאי") הוא כוח משטרה עירוני[1] של דובאי, באיחוד האמירויות הערביות. הכוח כפוף לשליט אמירות דובאי ולהם תחום שיפוט שמשתרע על שטח של 4,114 קמ"ר ואוכלוסייה של 2.8 מיליון איש, באמצעות 17,500 שוטרים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

משטרת דובאי הוקמה ב-1 ביוני 1956 בנאיף (יישוב בצד דיירה של דובאי, עם תחנת המשטרה הראשונה המכונה 'מבצר נאיף'[2]) עם 29 שוטרים בלבד. הכוח גדל בהדרגה, ל-105 בשנת 1960 ול-430 עד 1967.[3] בשנת 1973 העביר הכוח את מטהו למיקוום הנוכחי באל-טוואר, ברחוב אל-אתיאחאד בדובאי. בעתיד בכוונת המשטרה להשלים בניית מטה חדש בדיירה.

משטרת דובאי שואפת להיות 'המתקדמת ביותר' מבין כוחות המשטרה הערבית[3] ומכוונת לסטנדרטים של השכלה גבוהה בקרב אנשיה. הכוח היה הראשון שהשתמש בטכניקות חדשות רבות של אכיפת החוק, כולל הדפסת אצבעות אלקטרוניות ובדיקת DNA. הכוח היה גם הראשון שהשתמש במערכות GPS כדי לאתר כלי רכב גנובים. המשטרה הודיעה כי היא מתכננת לפרוס את שוטר הרובוט הראשון עד מאי 2017 (אך התכנית טרם יושמה) וכי שאיפתם היא כי 25 אחוז מהכוח יורכב מרובוטים עד שנת 2030, וכן תופעל תחנת משטרה "חכמה" ש"לא תדרוש עובדים אנושיים".[4][5] בנוסף, הכוח היה הראשון שהקים מחלקה לזכויות אדם והראשון שהפעיל תוכנית שיטור קהילתית.

המטה החדש של משטרת דובאי מתוכנן להיבנות בדיירה, והמתחם תוכנן תוך התחשבות במספר שיקולים. כמו מתן עדיפות לגישה קלה הן לקצינים והן לאנשי הציבור, העיצוב החדש נועד להפריד בין המחלקות לתחומים שונים. הבניין אמור לכלול גם חלל פנימי מרכזי ורב-מפלסי ונועד להתאים לארכיטקטורה המתפתחת של דובאי, משטרת דובאי מתארת אותו כ"תפיסה קונסטרוקטיבית מובחנת".

המשטרה משתפת פעולה באופן הדוק עם שירותי האמבולנס וההגנה האזרחית. לאחר שנים רבות שונה סמל המשטרה בינואר 2018.[6]

מחלקות[עריכת קוד מקור | עריכה]

משטרת דובאי פועלת תחת מפקד כללי וסגנו, שבתורו עובד תחת מפקד המשטרה וסגנו. המפקד הכללי מהווה חלק ממשרד ארגוני, שמרכז מרכז תמיכה בקבלת החלטות ומארגן מספר מחלקות נפרדות.

המחלקה הכללית למבצעים[עריכת קוד מקור | עריכה]

זה הלב של משטרת דובאי. קווי טלפון מסביב לשעון עוזרים לשלוט אלקטרונית בכל הסיורים ממחלקה זו, עם 2,000 קווי טלפון ו-178 מכשירי פקס[7] ושימוש בציוד אלחוטי לאיתור סיורי מכוניות וסיורים רגליים. המחלקה מרכזת גם את כל תגובות החירום וכן פעולות חיפוש והצלה ביבשה ובים.

המחלקה הכללית לבינה מלאכותית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחלקה זו היא חלק בלתי נפרד נוסף מהמשטרה, כמו גם המחלקה האחרונה שנוצרה. היא הוקמה בשנת 2001 כחלק ממטרותיו של השייח' מוחמד בין ראשיד אל-מקטום, ראש ממשלת איחוד האמירויות הערביות, להקים ממשלה אלקטרונית לחלוטין. בשנת 2008, 30% מאזרחי איחוד האמירויות הערביות מוקצים לעבודה במחלקת שירותים אלקטרוניים למילוי חובתם. בשנת 2014 הציג המנכ"ל חאליד נאסר אלראזוקי את גוגל גלאס למשטרה כדי להוציא קנסות ולזהות מכוניות מבוקשות.[8] בשנת 2018 שונה שמה של המחלקה כדי להתאים לכיוון הממשל החדש ולפיתוח בינה מלאכותית לשירות המשטרה.

המחלקה הכללית לחקירה פלילית[עריכת קוד מקור | עריכה]

זו המחלקה העיקרית למלחמה בפשע של משטרת דובאי. מטרותיה מוגדרות באופן הבא:

  1. התמודדות עם פשעים יומיומיים וקטנים (מריבות, קללות והוצאת דיבה).
  2. טיפול בפשעים בעלי אופי מסוכן, כגון רצח, אונס, שוד מזוין, חטיפה.
  3. טיפול בפשע מאורגן (סחר בסמים, הלבנת הון, עבריינים מבוקשים בינלאומיים ועוד).
  4. שירותים חברתיים כגון אבדות, חפצים שנמצאו, תעודות התנהגות טובה, רישיונות מכל הסוגים).
  5. שימוש בכלים מדעיים (כגון רפואה משפטית, טביעות אצבע, מסמכים, הצתות, ניתוח כימי, כלי ירייה ועוד).
  6. תפעול אמצעי זיהוי (כגון טביעות אצבע, DNA, רישומים פליליים ועוד).
  7. שיטות למניעת פשע (הנחיות, הוראות, מעקב, תחזיות סטטיסטיות, כתבי עת ועוד).

מדים, ציוד וכלי רכב[עריכת קוד מקור | עריכה]

רכב אופייני למשטרת דובאי.
רכב משטרת דובאי בפתח שוק הזהב של דובאי.
דגם "BMW Ε60" (אנ')
ניידת מתוצרת ניסאן (צולם בשנת 2012)

המדים הסטנדרטיים של שוטר משטרת דובאי הם חולצה בצבע ירוק זית עם רצועה אדומה שעוברת מתחת לזרוע השמאלית, כומתה בצבע ירוק כהה עם טלאי זהב המתאר את לוגו המשטרה, מכנס ירוק זית ומגפיים שחורים. קצינות נוהגות ללבוש מטפחת בשל העובדה שהאסלאם הוא הדת העיקרית באיחוד האמירויות הערביות.

לחלופין, הקצינים לובשים חולצה חומה בהירה ומכנסיים, אם כי שאר המדים נשארים זהים. קצינים בכירים חובשים כאפיה ודרגות על הצווארון, יחד עם מדים חומים בהירים. בדובאי נושאים שוטרים אקדחים אוטומטיים למחצה כמו אקדחי קרקאל וזיג זאואר, ואילו יחידות חירום מיוחדות (המקבילות ל-SWAT) מחזיקות בארסנל מגוון של כלי נשק כמו תת מקלע Heckler & Koch MP5, אקדחי גלוק 17, איתקה 37, שוטגאן, רובה M4 ורובה M16, אקדחי קולט, X26 וטייזרים, רימוני הלם וכלי נשק אחרים.

ניידות המשטרה של דובאי צבועות בצבעים לבן וירוק כהה, עם אורות החירום הכחולים.

בשנת 2013, המשטרה קלטה לשירותה כלי רכב חדשים ידידותיים לסביבה, בעלי מושב אחד אך יכולים לשאת נוסע נוסף.[9] בנוסף למכוניות, המשטרה מפעילה גם אופנועים (כגון: ימאהה YZF-R6), מסוקים וסירות.

מכוניות משטרת דובאי אקזוטיות בסיור.

משטרת דובאי רכשה כמה רכבי יוקרה לשימוש באזורי תיירות דוגמת בוגאטי ויירון, למבורגיני אורוס, פרארי FF ומקלארן 650s.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא משטרת דובאי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "A community force". אורכב מ-המקור ב-2015-05-09.
  2. ^ Dubai Police Force Website retrieved on March 10, 2007
  3. ^ 1 2 Alia Al Theeb, Staff Reporter. "History. Always one step ahead". GulfNews.
  4. ^ אתר למנויים בלבד Mark Molloy, ‏Real-life Robocops will soon replace human police, The Telegraph, 20 March 2017
  5. ^ "A robot cop will soon be patrolling the streets of Dubai - What's On Dubai". What's On Dubai (באנגלית אמריקאית). 2017-03-14. נבדק ב-2017-03-23.
  6. ^ "Security, communication and innovation: Dubai Police unveil new logo". The National (באנגלית). נבדק ב-2018-05-28.
  7. ^ "Dubai Police Promote Community Outreach with RightFax, CallXpress and Infinite Mobile Delivery". אורכב מ-המקור ב-13 במרץ 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ Noorhan Barakat (20 במאי 2014). "Dubai Police to use Google Glass". Gulf News. נבדק ב-29 במאי 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ System Administrator. "After super cars, Dubai Police launches eco-friendly mini car". Emirates 24-7.