משתמשת:Hadarska/מדע על הבר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מדע על הבר הוא מיזם חברתי-תרבותי שיזם יבשם עזגד, מנהל המחלקה לתקשורת ופרסומים, ואוצר האמנות של מכון ויצמן למדע, ברחובות, ישראל.

המיזם החל בשנת 2010, תחת השם "בירה, מדע ומצב רוח", כמחווה של מכון ויצמן לעיר רחובות, במלאת 120 שנה לייסוד העיר. במסגרת זו, יצאו כ-35 מדעניות ומדענים בכירים ותלמידות ותלמיד מחקר (לתואר שלישי), ממדרשת פיינברג של מכון ויצמן למדע, לברים ולפאבים בעיר רחובות, ושוחחו עם הבליינים על שאלות מדעיות פתוחות, ועל החידושים העכשוויים בחזית המדע העולמית. במקביל יצאו תלמידות ותלמידי מחקר לכיכר מרכזית בעיר רחובות, וקיימו בה סדנאות לילדים שבהן יצרו קומיקס מדעי, ברוח הסדרה ננו-קומיקס, שמפיק מכון ויצמן למדע, בעריכת יבשם עזגד.

המיזם זכה להצלחה מסחררת, לכיסוי תקשורתי בישראל ובעולם. בעקבות זאת, מדענים, אנשי תרבות ופוליטיקאים הציבו למארגנים אתגר: האם אפשר לקיים מיזם דומה בתל-אביב?

במענה לאתגר זה, החליט עזגד, בתמיכתו של נשיא מכון ויצמן למדע, פרופ' דניאל זייפמן, לקיים אירוע בתל אביב – תחת שם מותג חדש: מדע על הבר. באירוע זה – שלווה בקמפיין פרסום יצירתי - יצאו 70 מדעניות ומדענים ממכון ויצמן למדע, לברים בתל אביב. כל השיחות מתקיימות בברים השונים באותה שעה, בעת ובעונה אחת, וההשתתפות בהן אינה כרוכה בתשלום. ההצלחה הסוחפת של האירוע[1] הובילה לשינוי משמעותי בתרבות הבילוי בתל אביב בפרט, ובישראל בכלל. עשרות רבות של פרויקטים דומים[2] הולכים בעקבות היוזמה ומקיימים אירועים שונים "על הבר"[3] (רופאים על הבר, משפט על הבר, חברי כנסת על הבר, שוק ההון על הבר, ועוד). אירועים דומים ברוח זו מתקיימים גם בלונדון, בבוסטון, בפנמה סיטי, ובמקומות נוספים בעולם.

מעת לעת מצטרפים אל המדענים אמנים, שחקני תיאטרון, אוצרים, משוררים וסופרים, לשיחות שמתמקדות בקשרים בין מדע לתחומים נוספים של תרבות ואמנות. כך למשל השתתפו בשיחות אלה המשוררים אגי משעול, רחל חלפי, וצבי עצמון; הסופר והדרמטורג רועי חן, הסופר והמסאי חיים תדמון, הציירים אליהו אריק בוקובזה, גיא גולדשטיין ודורית פלדמן; זמרת הסופרן יעלה אביטל, שחקני התיאטרון יחזקאל לזרוב, לוסי דובינצ'יק, אפרת בן צור, נועה קולר, ליליאן רות, אלון פרידמן, ודורון תבורי מתיאטרון גשר.

מדע על הבר מתקיים בתל אביב מדי שנה, בשיתוף של מכון ויצמן למדע, מגזין "טיים אאוט תל אביב", בית הספר חמד"ע, ולעתים גם בשיתוף עם עיריית תל אביב; והוא האירוע הגדול והמוביל בתחום זה.


  1. ^ ארנון בן דרור, נעמה רק, מדע על הבאזז: איך הפכו ההרצאות לטרנד שסוחף את העיר?, באתר טיים אאוט תל אביב, ‏19 במאי 2016
  2. ^ הרצאות מלאות - מדע על הבר, באתר יוטיוב, ‏2017-2018
  3. ^ על מה אנחנו מדברים כשאנחנו שותים אלכוהול, באתר איש הענבים, ‏19.09.2012