משתמש:דובב/ארגז חול3

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בניין הרייכסטאג כיום

הרייכסטאג כיום הוא שמו של הפרלמנט הגרמני.

בעבר, שימשה המילה "רייכסטאג" לתיאור מקום הכינוס של המלכים והאצילים החשובים בממלכות הגרמאניות, עד שנת 1806, שבה פסקה באופן פורמלי להתקיים האימפריה הרומית הקדושה. עד שנת 1806 שכן הרייכסטאג בעיר רגנסבורג שבממלכת בוואריה.

עם הקמת הקונפדרציה הגרמנית הפכה העיר פרנקפורט למקום מושבה של האסיפה הפדרלית של המדינות. ב- 1781 הוקמה האימפריה הגרמנית על ידי ביסמארק, שחיבר את החוקה הגרמנית, וקבע את מקום מושב הפרלמנט בברלין.

השם "הרייכסטאג" ניתן לבניין שבו ישב הפרלמנט (שכונה אז הרייכסטאג) משנת 1894 עד לשנת 1933, ובו יושב הבונדסטאג, הפרלמנט הגרמני בן זמננו החל משנת 1999.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

1881-1884 - תכנון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההחלטה לבנות את בניין הרייכסטג התקבלה כבר ב-19 בפברואר, 1871, אך בנייתו התעכבה בשנים רבות, כמו גם שלא היה בטוח שהתוכנית תתממש עקב בעיות רבות שהתגלו. הבעייה הראשונה הייתה

1884-1918 -[עריכת קוד מקור | עריכה]

1933[עריכת קוד מקור | עריכה]

1945-1990[עריכת קוד מקור | עריכה]

1995-1999 - בנייה מחדש[עריכת קוד מקור | עריכה]

-[עריכת קוד מקור | עריכה]

בניין הרייכסטאג שוכן במרכז העיר ברלין, בסמיכות לשער ברנדנבורג. נוסד במאה ה-19, לאחר איחוד גרמניה, כשנוצר צורך דחוף לבנות בניין שיאגד את כל נציגי הנסיכויות הגרמניות.

בניין הרייכסטאג הוצת ב- 27 בפברואר 1933, שבוע לפני הבחירות והנאצים האשימו את הקומוניסטים בהצתה. בעקבות זאת, הוציא היטלר, באישור הנשיא הידנבורג, צווים וחוקים אנטי דמוקרטיים, אשר פגעו בחירויות וזכויות הפרט שהובטחו בחוקת ויימאר ביניהן "צו חירום להגנת העם והמדינה" וצו "נגד מעשי אלימות קומוניסטים המסכנים את המדינה".

לאחר הבחירות נחקק "חוק ההסמכה"-"החוק לביטול מצוקת העם והמדינה", שהעניק לממשלה זכות לחוקק חוקים ללא אישור הרייכסטאג למשך 4 שנים אפילו אם הם סותרים את החוקה. החוק התקבל ברוב גדול מכיוון שנמנע מחברי רייסטאג אחדים מלהצביע, חברים אחרים שוחדו והוטלו עליהם איומים כדי להצביע בעד החוק. החוק הפקיע את סמכויות הפרלמנט והנשיא, והביא לריכוז סמכויות החקיקה בידי היטלר. חוק זה ביטל למעשה את חוקת ווימאר, תוך ביטול הפרדת הרשויות וביטול השיטה הפרלמנטרית.

הרייכסטאג המשיך להתקיים עד שנת 1939 אך ללא משמעות פוליטית והוא שימש כחותמת גומי להיטלר וכמכשיר להצדקת חוקיות שלטונו הדיקטטורי.


בסוף המלחמה היה לסמל הנצחון על גרמניה הנאצית (התמונה המפורסמת של החייל הסובייטי המניף את דגל ברית המועצות על גגו). הבניין נותר בחלק המערבי של העיר צמוד לחומת ברלין, ונותר בשממונו וחורבנו עד איחוד גרמניה. בשנות התשעים עבר שיפוץ נרחב, נוספה לו כיפת זכוכית מפוארת הבאה לייצג את שקיפותה של הדמוקרטיה הגרמנית והוא משמש היום כמושבו של הבונדסטאג, הפרלמנט הגרמני.

ויקיפדיה:מתקפת איכות/הממשל בישראל - מחר מתחילים![עריכת קוד מקור | עריכה]

מתקפת האיכות על הממשל בישראל מתחילה מחר ואני פונה אליך לאחר ששמת את שמך ברשימה של המעוניינים לתרום. המתקפה תימשך שלושה שבועה ועיקרה שיפור איכות הערכים הקיימים בנוגע לממשל בישראל (מוסדות, משרדים, ארגונים, תפקידים, אישים והיסטוריה) וכתיבת הערכים החסרים (יש לא מעט).
כל אחד יכול למצוא את מקומו במתקפה ולתרום ככל שמתאפשר לו:

  • כתיבת ערכים חדשים בנושאים השונים - ממשלה, הכנסת, רשויות ומוסדות בישראל, משפט בישראל, ערכי רוחב ועוד רבים נוספים.
  • שיפור ושכתוב ערכים קיימים, הגהה, ניסוחים, תבניות, קישורים חיצונים ועוד.
  • הוספת לוגו/תמונה לערכים השונים.
  • השתתפות בפרוייקט משרדים ושרים אשר תפקידה היא קבלת תמונה מלאה ורחבה כולל מידע, היסטוריה, מדיניות ואישים הקשורים למשרדי הממשלה השונים מקום המדינה ועד היום.
  • עזרה בכל נושא אחר.

המטרה של המתקפה היא הגברת איכות הערכים מעבר למידע בסיסי אל עבר ההיסטוריה, המדיניות אשר ננקטה ושונתה ע"י הארגונים או המוסדות השונים וסדר בכל הערכים השונים למען ניווט קל ופשוט ביניהם.

ידוע כי במתקפה הנוכחית על הממשל בישראל מעט קשה יותר לכתוב ערך חדש, כי לא ניתן לתרגם מויקיפדיות זרות, אך ישנם אתרי אינטרנט רבים אשר יכולים לעזור בנושא הממשל בישראל וגם אם מעט קשה, הנושא חשוב מאד ולכן אני מקווה שתהייה הצטרפות רחבה למען השגת היעדים שהוצבו.
תודה מראש לכל התורמים למתקפה!
אסף 13:52, 10 יוני 2006 (IDT)