משתמש:טוויג/ילדי רחוב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ילדי רחוב בניו יורק, תמונה מ-1890.

ילדי רחוב הוא מונח המתאר ילדים חסרי בית המתגוררים ברחובות עיר, עיירה או כפר. ההגדרה עבור ילד רחוב שנויה במחלוקת, אך רבים מקבלים את ההגדרה שטבע היוניצ"ף: ילדים וילדות מתחת לגיל שמונה עשרה, שהרחוב (או דירות נטושות) או ביתם או מקור פרנסתם, ושאינם מוגנים או נמצאים תחת פיקוח מספק[1]. ילדי רחוב הם לא דווקא יתומים, אלא לעתים ילדים שנזרקו מהבית או נאלצו לברוח ממנו מסיבות שונות. ילדי רחוב נמצאים בסיכון גבוה לסבול מהתעללות, ניצול בכפייה, הזנחה, שוד ורצח, ולרוב מקיימים את עצמם באמצעות קיבוץ נדבות או גניבה.

ניתן למצוא ילדי רחוב בערים רבות בעולם, אך התופעה שכיחה יותר בערים בעלות צפיפות אוכלוסין גבוהה או באזורים שאינם יציבים כלכלית, כגון מדינות באפריקה, מזרח אירופה ודרום-מזרח אסיה. ההערכות מדברות על מעל מאה מליון ילדי רחוב ברחבי העולם[2].

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תופעת ילדי הרחוב תועדה כבר במאה ה-19. אלן בול, בספרו על ההיסטוריה של ילדי רחוב, And Now My Soul Is Hardened: Abandoned Children in Soviet Russia, 1918–1930, קובע:

ילדים יתומים ונטושים היוו מקור לאומללות כבר מימי קדם. הם כנראה היוו את רוב אוכלוסיית הילדים הזונות באוגוסטוס, רומא, וכמה מאות שנים לאחר מכן, מועצת הכנסייה ה-442 בדרום גאליה הכריזה: "לגבי ילדים נטושים: יש תלונה כללית שהם חשופים לכלבים יותר מאשר למעשי חסד בימים אלו." ברוסיה הצארית, מקורות מן המאה ה-17 תארו צעירים משוטטים ברחובות, והתופעה שרדה כל נסיון לחסלה.[3]

בשנת 1848, הלורד אשלי דיבר על יותר מ-30,000 "ילדים נטושים, נוודים פורעי חוק, עירומים ומטונפים" בסביבות לונדון. בשנת 1922, היו לפחות שבעה מליון ילדים חסרי בית ברוסיה בשל ההרס ממלחמת העולם הראשונה וממלחמת האזרחים ברוסיה[3]. ילדי רחוב יצרו כנופיות, דברו בעגה משלהם, ועסקו בגניבות קטנות וזנות.

גורמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]