משתמש:קלפציון/גולדמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

גירסה א[עריכת קוד מקור | עריכה]

יפתח גולדמן (נולד ב-24 בנובמבר 1967) הוא פילוסוף המלמד בחוג לחינוך ובחוג לפילוסופיה באוניברסיטת תל אביב, במכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין בירושלים ובאקדמיה לאמנות 'בצלאל'.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גולדמן נולד וגדל בקיבוץ יטבתה ומשנת 1991 הוא חבר בקיבוץ "תמוז" (הקיבוץ העירוני בבית שמש) לגולדמן תואר ראשון בפילוסופיה ובהיסטוריה מאונ' תל אביב. בשנת 1998 סיים בהצטיינות תואר שני בפילוסופיה מאונ' תל אביב. נושא העבודה היה: "על חירות וקידמה בהגותו של ז'אן-ז'אק רוסו" בשנת 2006 התקבלה בהצטיינות עבודת הדוקטורט שלו בפילוסופיה מאוניברסיטת תל אביב. נושא הדיסרטציה: "בין אוטופיה לפוליטיקה, קהילות שיתופיות ודיאלקטיקת השחרור".

ספרו "הסוציאליזם בין פוליטיקה לאוטופיה"[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2009 יצא לאור ספרו "הסוציאליזם בין פוליטיקה לאוטופיה" המבוסס על עבודת הדוקטורט בהוצאת "דביר" הספר מנסה להשיב על השאלה "מה השתבש בדרך להגשמת הסוציאליזם?" על־ידי בחינה של שתי דרכים עקרוניות בסוציאליזם המודרני — הדרך הפוליטית והדרך האוטופיסטית.

הדרך הפוליטית של הסוציאליזם התאפיינה בנסיון ליצור חברה שוויונית ומשוחררת מניצול דרך מנגנוני השלטון והכוח הקיימים והמפלגות הסוציאל־דמוקרטיות והקומוניסטיות במערב אירופה ובמזרחה הן דוגמאות מובהקות שלה. קרל מרקס הוא התיאורטיקן הבולט ביותר של מגמה זו. בעוד הדרך האוטופיסטית שניתן לזהותה בתנועות קומונאליות כמו התנועה הקיבוצית בישראל, ניסתה ליצור מציאות אחרת "מחוץ" לסדר הפוליטי הקיים. הוגים כגוסטב לאנדאואר ומרטין בובר היו תיאורטיקנים של הסוציאליזם הקומונאלי־אוטופיסטי. בספר נדונות בהרחבה תיאוריות סוציאליסטיות פוליטיות ואוטופיסטיות. כאשר המסקנה העולה מן הדיון היא ששתי המגמות להגשמת הסוציאליזם נכשלו למעשה בשלב זה של ההיסטוריה, כל אחת בדרכה, דווקא בגלל החד־צדדיות שלהן. בחלקו האחרון והחדשני ביותר של הספר מוצעת האפשרות לאיחוד מחודש של פוליטיקה ואוטופיה כדרך להחייאת הסוציאליזם בימינו, בעולם המערבי כולו ובמדינת ישראל בפרט.

פעילות ציבורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

גולדמן מציג הן בעבודתו האקדמית והן בפעילותו החברתית ופרסומיו הפובליציסטיים השקפת עולם המהווה שילוב של מרקסיזם, סוציאל דמוקרטיה וסוציאליזם-קהילתני. הוא ממיסדי עמותת 'קהילה' ו'בית המדרש הקהילתי' בבית שמש, נמנה על מייסדי המכללה החברתית כלכלית, חבר בארגון העובדים הדמוקרטי כוח לעובדים ופעיל בחוג יסו"ד במסגרתו היה בין היוזמים של כתב העת חברה והיה חבר במערכתו בשנים הראשונות לצאתו לאור.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

גירסה ב[עריכת קוד מקור | עריכה]

יפתח גודלמן הוא דוקטור לפילוסופיה המלמד באוניברסיטת תל אביב, במכללה לחינוך ע"ש דוד ילין בירושלים ובאקדמיה לאמנות "בצלאל". גולדמן הוא פעיל חברתי שמאלי וחבר בקיבוץ העירוני תמוז, ארגון כוח לעובדים וארגון יסו"ד.

בין תחומי העניין והמחקר של גולדמן הם פילוסופיה פוליטית, קרל מרקס, מרטין בובר, סוציאליזם, קומונליות וקהילתנות, ספרות.

גולדמן טוען כי אחת השאלות המרכזיות של הפילוסופיה הפוליטית היא "כיצד מחלקים את העודף הכלכלי?" ושהעיסוק בשאלה זו מתחיל בפוליטאה של אפלטון.

בשנת 2009 פרסם גולדמן את הספר הסוציאליזם בין פוליטיקה לאוטופיה בהוצאת דביר. הספר עוסק בבחינת היחסים בין הזרם האוטופיסטי (הנסיונות להגשים את האוטופיה הקומוניסטית בקומונות) לבין הזרם הפוליטי (מפלגות סוציאליסטיות וקומוניסטיות) ובהשפעת יחסים אלה על חוסר ההצלחה של הסוציאליזם.

בתזה ה-11 על פוירבך כתב קארל מרקס: "הפילוסופים אך פירשו את העולם בדרכים שונות. העיקר הוא לשנותו". דברים אלה הציבו תביעה מעשית בפני התיאוריה הסוציאליסטית: התיאוריה נתבעה שלא להסתפק בביקורת המוסדות האנושיים, הסדרים החברתיים ואופני הקיום השוררים, אלא גם להצביע על הדרך לשינויָם.

הסוציאליזם בין פוליטיקה לאוטופיה, יפתח גולדמן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]