משתמש:Fttxguru/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

תבנית:מתנדבי היישוב לצי המסחרי המגוייס

מתנדבי היישוב לצי הסוחר המגוייס היו יהודים ארץ ישראלים אשר פעלו דרך החבל הימי לישראל.

סקירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראשית הפעילות הימית בארץ ישראל החלה דרך ארגוני ספורט כגון "הפועל", "זבולון", "צופי ים" אשר השתייכו כמובן לזרמים פוליטיים. בית"ר אשר תחתיה היה ארגון "זבולון" פתחה אף בית ספר ימי באיטליה ליד רומא הוא בית הספר הימי בצ'יוויטווקיה. שם למדו פיקוד ימי וזכו לנסיון ימי.

בארץ החי"ל, בשיתוף עם הסוכנות היהודית הקים את בית הספר הימי ליד התכניון העברי בחיפה בבסמ"ת.

עולים אשר באו מאירופה ולהם השכלה ימית כגון רב חובל זאב הים והיהודי הבריטי קפטיין מילר פיתחו את ההכשרה הימית בבית הספר הימי בחיפה.

חברות הספנות בארץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתקופת המנדט נוסדו בארץ חברות ימיות כגון חברת עתיד חברת דיזינגוף אשר לימים תתאחד עם חברת צים ותהיה חברת הסונים והנציגים של צים שהם-דיזינגוף. חברות אלו ועוד היו הבסיס לצי עברי.

ימאים ארץ ישראלים בצי הסוחר המגוייס[עריכת קוד מקור | עריכה]

הימים ימי מלחמת העולם השנייה, תפקידי צי הסוחר המגוייס, במסגרת צי המלחמה הבריטי הוא הצי המלכותי, שימשו זרוע חיונית ביותר לניהול המלחמה בהיבט הלוגיסטי. אנייות צי הסוחר סיפקו מטענים חיוניים, תחמושת, דלק, נשק, ציוד לחימה, ותגבורות כח אדם לזירות הלחימה, לאי הבריטי ולאיזורים נצורים. פעילות שייט זו הוותה נדבך חיוני בעמידה מול האוייב הנאצי.

במאבק זה של "להיות או לחדול" שילמו ימאי צי הסוחר מחיר יקר באלפי חיי אדם שירדו למצולות, נפצעו, נשבו וכמובן באבדן כלי שייט רבים. שיירות הצי המגוייס הי שיירות טרנסאטלנטיות מאנגליה לארה"ב לשם העברת מטען חיוני ובהמשך עת הצטרפה ארה"ב למערכה אף העברת כוחות לוחמים לאי הבריטי. שיירות צי הסור המגוייס הפליגו מאנגלייה למורמנסק שבים הצפוני. שיירות צי הסוחר הפליגו בים התיכון והכ=עבירו חיילים ואספקה לנחיתה באיטליה. כל שיירות הצי המגוייס היו נתונות למתקפות הלופט-וואפה וצי הצוללות הגרמני.

בצי הסוחר המגוייס היו אנית אשר הניפו דגל פלשתינה א"י וכן באניות המניפות את דגל בנות הברית הפליגו ימאים ארץ ישראלים רבים אשר חלקם אף הגיעו לדרגות קצונה בצי הסוחר המגוייס.

מקרי תקיפה של אניות צי סוחר תועדו על ידי הימאים הישראלים. ביולי 1942 הפליג עם אברהם לוכסמבורג אוניתו בשיירה של אוניות אספקה ממצרים לביירות. באחת האוניות בשיירה "אדינדה" שמה, בערך מול ראש הנקרה או קצת צפונה משם, עלה בלילה מכונאי ארץ-ישראלי לסיפון, להתאוורר. בעודו נשען על המעקה, מעשן סיגריה וצופה באפלה למרחבי הים, הבחין בשובל של טורפדו לכוון האוניה שלו. מיד רץ לגשר לדווח מה שראה ולהזהיר את מי שהיה נוכח מהפגיעה המתקרבת ובהמשך, קפץ אל הים להתרחק מהאוניה שעומדת להיפגע. הטורפדו אכן היה בדרך אליהם ופגע כשהוא חודר את דופן גוף האוניה אבל לא התפוצץ . האוניה היתה במצב של טורפדו "תקוע" חלקו בתוכה וחלקו מחוץ לאוניה כשהוא דרוך אבל לא כאמור לא הופעל והתפוצץ. האנייה עזבה את השיירה שהמשיכה לביירות והפליגה לנמל חיפה כשהטורפדו תקוע בגופה. בהגיעה עגנה במפרץ חיפה ולא נכנסה לנמל בכדי לא לסכן את האוניות בנמל וטופלה ע"י חבלנים בריטיים שהגיעו לנטרל את הטורפדו. אח"כ נכנסה לתיקונים הכרחיים, הפליגה חזרה למצרים ועברה תקופה ארוכה של שיפוצים.

מתנדב היישוב לצי המסחרי הבריטי, ששירת כמכונאי, ראה את הטורפדו בדרכו, הזהיר מפני הפגיעה וקפץ אל המים, מעולם לא נמצא והוא הנפגע היחיד מהאירוע. סיפור זה מופיע ביומני המלחמה פגיעה במיכלית דלק Adinda הרשומה בהולנד, דחי: כ- 3,600 טון 14 ביולי 1942 הצוללת: U-562 HAMM

מיקום: 33°33N, 35°10E U-562 שיגרה 4 טורפדו מטווח 2,800 מטר לעבר אוניות בשיירה לכיוון בירות בחצות ו 46 דקות. כל 4 הטורפדו החטיאו. למחרת, ב 15 ביולי 1942, שיגרה הצוללת 2 טורפדו לעבר השיירה. המיכלית "אדינדה" נפגעה מטורפדו אחד שלא התפוצץ. המיכלית אדינדה הפליגה בספטמבר 1942 לאלכסנדריה, עברה שיפוץ וחזרה לשירות ב 1944. הצוללת (עם אותו מפקד וצוות) זוהתה ע"י מטוס בריטי צפונית לבנגזי שבלוב והותקפה ב 19 בפברואר 1943 ע"י המשחתות HMS Hersley ו HMS Isis של הצי המלכותי הבריטי. הצוללת טבעה ללא ניצולים.

בנובמבר 1939 טובעה על ידי צוללת גרמנית בהפלגתה מאנגליה לארה"ב האנייה הר ציון ובה נספו 34 אנשי צוות ומתוכם 18 יהודים.

תרומת המתנדבים לצי הסוחר המגוייס[עריכת קוד מקור | עריכה]

הימאים שהיו בדרגות קצונה בצי הסוחר הגיעו לתפקידם בכירים בחיל הים ותרמו לפיתוחו של צי הסוחר בארץ. מילא ברנר בדרגת קצין שני לימים מקימה של החברה להובלת פרי ושותף בסיוע למבצע נועה, צבי קינן בדרגת קצין שלישי היה סגן מפקד חיל הים, רב חובל חופים שלמה אראל לימים מפקד חיל הים.

ימאים אחרים שהפליגו כמלחים אף הם תרמו לפיתוח והקמת חיל הים ותשתית התעשייה בארץ , מרדכי לימון לימים מפקד חיל הים, אברהם לוכסמבורג מדור מקימי חיל הים ולימים ממובילי החברה קבוצת לוכסמבורג. אברהם לוכסמבורג ומרדכי לימון הפליגו יחד על המיכלית "סודרהולם", מיכלית נורבגית מגויסת.

קפטיין אדמונד פרנסיס פיצג'רלד[עריכת קוד מקור | עריכה]

אדמונד פרנסיס פיצ'ג'רלד היה בנו של מבקר הצי נולד בבית החולים האלסטר של הצי המלכותי באפריל 1884. ביוני שנת 19001 התקבל כצוער לבית הספר המלכותי של חיל הים הבריטי R.N.C. Britannia. לאחר שהוסמך החל שירותו באוגוסט 1914 כקצין בדרגת סרן באניית המערכה המלך אדווארד ה7 בראשיתם של מעשי האיבה במלחמת העולם הראשונה. הוא המשיך בשירותו לאחר שאנייתו טובעה ממוקש גרמני לייד קייפ וורט סקודלנד ב 16 בינואר 1916. הוא הועבר לאננית המערכה האלון המלכותי (HMS Royal Oak ) שם השתתף בקרב יוטלנד , חוות הדעת ממפקדיו הייתה שהיה קצין צריח תותחים מצויין. במאי 1918 מונה פיצ'ג'רלד כמפקד משחתת סיור המשמידה ספינות טורפדו וקודם לדרגת רס"ן בדצמבר 1918. הוא שירת בים הבלטי תחת פיקודו של אדמירל קוואן במערכה נגד הבולשביקים הסובייטים באיזור קרונדשטאד במאי 1919. השתחרר ב 1929 בדרגת סא"ל.

היה קצין הצפנה במשרד החוץ. עם התחדשות מעשי האיבה ב 1939 נקרא לשירות פעיל כקצין מטה בנושאי מודיעין בליברפול בראשית שנת 1940. לקראת סיום שנת 1941 התמנה כקצין בבסיס באיסלנד טרם שחזר לפורטסמות בשנת 1942 כדי להיות כצין מטה מודיעין. ביוי 1943 קודם לאל"מ חזר לשירות ימי ופיקד על הסיירת קרדוק. לאחר מכן קיבל את הפיקוד על בסיס בול מאסאווה אריתריאה והשתחרר ב1945. נפטר ב1965.


.