משתמש:Yuvalby07/מטבע שלושה דולרים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מטבע שלושה דולרים היה מטבע זהב שהופק על ידי מטבעת ארצות הברית בין השנים 1854 עד ל-1889. המטבע עוצב על ידי ג'יימס ב. לונגקר.[1] על פניו של המטבע נמצא דיוקן של "גברת חירות" (Lady Liberty) עוטה כיסוי ראש של נסיכה אמריקאית ילידה, גבו של המטבע מראה זר שזור מתירס, חיטה, כותנה וטבק.

בשנת 1851, הקונגרס אישר יצירה של מטבעות שלושה סנט בכדי לאפשר רכישה של בולים בערך זה מבלי להשתמש במטבעות סנט הנחושת הלא אהובים. לאחר שנתיים, הוחלט על התחלת ייצור של מטבע שלושת הדולרים. אחת המטרות שגרמו לייצור המטבע הייתה הפיכת קניית בולים בכמויות גדולות יותר לנוחה ופשוטה יותר.

לונגקר, בתהליך העיצוב, שאף לגרום למטבע להראות שונה ככל האפשר ממטבע 2.50$, בכך שדיקק אותו והבדיל אותו ככל האפשר.

למרות שמעל 100,000 פריטים יוצר בשנה הראשונה, השימוש במטבע היה מועט. הוא היה בשימוש בחוף המזרחי, איפה שזהב וכסף שומשו יותר משטרות נייר, אך את מקומו הקטן בשימוש בחוף המזרחי מחקו לחלוטין הקשיים הכלכליים של מלחמת האזרחים, שלעולם לא חזרו למקורם. המטבע האחרון הוטבע ב1889, והקונגרס סיים את הסדרה בשנה שלאחר מכן.

למרות שיחידות רבות הוטבעו בכמויות קטנות, המטבע הנדיר ביותר מסוג זה הוטבע במטבעת סן פרנסיסקו בשנת 1870 (1870-S); וידוע הקיום של יחידה אחת בלבד.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1832, חבר הקונגרס קמפבל פ. וויט התחיל במאמצים להחזיר את מטבעות הזהב לשימוש - מכיוון שערכו של הזהב היה גבוה של הכסף בעיניי הממשלה האמריקאית, מטבעות זהב יוצאו באופן שגרתי מאז תחילת המאה ה-19. ההפתרון של וויט לבעיה היה לטבוע את דולר הכסף ואת עיט הזהב בערך מלא, אך ליצור מטבעות זהב קטנים יותר, כמו מטבע שלושת הדולרים, שתרכובת המתכת שלהם לא שווה פחות משווי הפנים שלהם.

למרות שבשנת 1834, הקונגרס ביצא התאמות בין השווי של זהב לכסף, הוא לא אישר מטבע של 3$ באותו הזמן.[2]

האקט של ה3 במרץ, 1845 אישר את ההוצאה לאור של הבולים האמריקאים הראשונים, והחליט על תעריף למכתבים מקומיים ששולמו מראש של 5 סנט.[3] בשנים הבאות, המחיר היה נראה כגבוה מדי וגורם מונע מסחר. בהתאם לזאת, ב3 במרץ 1851 החליט על יצירת בולים בשווי 3 סנט ומטבע 3 סנט.

לפי ההסטוריון וולטר ברין, "המטרה העיקרית של מטבעות 3¢ החדשים היא קניית בולים בלי צורך להשתמש במטבעות הנחושת הכבדים, הלא פופולרים ולעתים רבות המלוכלכים".

עד שנת 1853, שווי הכסף עבר את שווי הזהב, עקב גילויים של מצברים גדולים של זהב, במיוחד בקליפורניה, ועקב ייצוא כבד של כסף. כדי לתקן את הסיטואציה, מזכיר האוצר תומאס קורווין דגל בהפחתה של תכולת המתכת היקרה במטבעות הכסף כדי למנוע ייצוא מוגבר של המתכת מהמדינה. ההתנגדות הובלה על ידי נציג טנסי אנדרו ג'ונסון, שהאמין כי אין לקונגרס ארצות הברית את הזכות להתעסק בערכן של המתכות.

לאחר שהקונגס העביר את החוק, החל ייצור של מטבעות שלושה דולר, כפי שהחוק מציין.

התכוננות ועיצוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Mint, United States Bureau of the (1 בינואר 1916). Annual Report of the Director of the Mint. Department of the Treasury, Bureau of the Mint. {{cite book}}: (עזרה)
  2. ^ Taxay, p. 195.
  3. ^ Breen, p. 504.