נאואווס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןנאואווס
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: עופות
תת־מחלקה: עופות בתראים
קבוצה: נאואווס
שם מדעי
Neoaves
סיבלי, 1988
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
Chordeiles nacunda
צוצלת
שחף דולפין
הואצין
אוח מצוי
קקדו לבן־ציצית

נאואווס (שם מדעי: Neoaves; מילולית: "עופות חדשים") הוא ענף של עופות בתראים בו נמצאים כל סדרות העופות המודרניים, למעט עופות קדומים חסרי שיניים והקבוצה דמויי־תרנגול. מעל 95% ממיני העופות כלולים בקבוצה ענקית זו. היא הוגדרה לראשונה ב־1988 בידי החוקר דייוויד אלן סיבלי.

עופות אלה החלו להתפתח מעט לפני הכחדת הקרטיקון לפני 66 מיליון שנה ולאחר ההכחדה, בפלאוקן והתקופות של הקנוזואיקון החלו לשגשג בשמיים ומספר מינים על האדמה. הם הותאמו למגוון סביבות מחיה ממדבריות וקטבים ועד לאוקיינוסים וחלקם אף חיים בערים הגדולות. הם אוכלי כל או ציידי חרקים בעיקרם, אך חלקם ניזונים ממזונות מתמחים כמו מציד (עופות דורסים) ודגים (עופות ימיים ומים). חלק ממינים אלה כמו הפינגוויניים איבדו את התעופה, אך רובם הגדול מסוגל לעוף, והם העופות היחידים כיום שמותאמים לחלוטין לתעופה לא מגושמת.

המיון של בני קבוצה זו מעורפל, ורוב הקבוצות מבוססות על קרבה גנומית או מורפולוגית דומה. עם זאת החוקרים משייכים את הקבוצות הראשיות לחמש עיקריות:

  1. סטריסורס (Strisores)
  2. דמויי יונאים (Columbaves)
  3. סדרת העגוראים (Gruiformes) - בעבר השתייכה לקבוצה גרואה
  4. אקוורליטורניטס (Aequorlitornithes) - עופות מים
  5. אינופינאווס (Inopinaves)

בעבר שייכו את בני קבוצה זו לשתי קבוצות: Columbea הכוללת את הקבוצה דמויי יונים (Columbimorphae) מדמויי היונאים והקבוצה מירנדורניטס ו־Passerea הכוללת את שאר העופות וביניהם את הקבוצה גרואה שכללה את ההואצינאים, העגוראים והחופמאים. כיום רואים בקבוצה האחרונה פוליפילטית ושלוש הסדרות הכלולות בה נפרדו לקבוצות אחרות (למעט העגוראים שאינם קרובים לאף סדרה).

מיון[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]