נטשה פירץ מוסר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נטשה פירץ מוסר
Nataša Pirc Musar
פירץ מוסר, נובמבר 2022
פירץ מוסר, נובמבר 2022
פירץ מוסר, נובמבר 2022
לידה 9 במאי 1968 (בת 55)
ליובליאנה, הרפובליקה הסוציאליסטית של סלובניה, יוגוסלביה
שם לידה נטשה פירץ
מדינה סלובניהסלובניה סלובניה
השכלה אוניברסיטת ליובליאנה
אוניברסיטת וינה
עיסוק פוליטיקאית, משפטנית, עיתונאית
מפלגה פוליטיקאית עצמאית
בן או בת זוג Aleš Musar עריכת הנתון בוויקינתונים
pirc-musar.si
נשיאת סלובניה ה־5
23 בדצמבר 2022 – מכהנת
(שנה ו־17 שבועות)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נטשה פירץ מוסרסלובנית: Nataša Pirc Musar; נולדה ב-9 במאי 1968) היא משפטנית ומחברת סלובנית, המכהנת כנשיאתה החמישית של סלובניה. בעבר כיהנה כנציבת המידע של סלובניה בשנים 2004–2014, ואת דרכה הציבורית החלה כעיתונאית ונשיאת ארגון הצלב האדום הסלובני. פירץ מוסר ידועה בעיקר בזכות פסיקותיה וספריה בנושאי חופש המידע, דעה משפטית ותיקים משפטיים בעלי פרופיל ציבורי גבוה, בהם ייצגה בין היתר את הגברת הראשונה של ארצות הברית לשעבר מלניה טראמפ ילידת סלובניה, את מפלגת הסוציאל-דמוקרטים, ולקוחות בולטים אחרים. בסיבוב השני של הבחירות לנשיאות סלובניה בנובמבר 2022 נבחרה לתפקיד, והיא האישה הראשונה המכהנת כנשיאה בסלובניה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פירץ מוסר נולדה בליובליאנה, אז בשטחי הרפובליקה הסוציאליסטית של סלובניה שביוגוסלביה. בשנת 1992 השלימה לימודי משפטים באוניברסיטת ליובליאנה. ב-1997 התקבלה ללשכת עורכי הדין של סלובניה ולאחר מכן החלה לעבוד בגוף התקשורת "Television Slovenia", שם עבדה שש שנים כעיתונאית ומנחת מהדורת החדשות המרכזית בערוץ. לאחר מכן, במשך חמש שנים, היא הייתה המגישה של מהדורת החדשות המרכזית "24UR" בשידורי הטלוויזיה המסחרית "Pop TV". בשנת 2001 התמנתה לראש מחלקת התקשורת הארגונית ב-"Aktiva Group", שם הכירה את בעלה אלש מוסר.

במסגרת עבודתה בטלוויזיה הסלובנית, התמחתה במשרדי CNN שבג'ורג'יה, ארצות הברית. לאחר מכן המשיכה את לימודיה הגבוהים במשך שני סמסטרים באוניברסיטת סלפורד שבאנגליה, במהלכם התמחתה ב-"ITV Granada", ב-BBC, ב-"ITV Border", ברויטרס ובסקיי ניוז. בשנת 2015 קיבלה דוקטורט מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת וינה לאחר עבודת גמר בנושא איזון הוגן בין זכויות הפרט לחופש המידע.

באפריל 2003 הצטרפה פירץ מוסר לבית המשפט העליון של סלובניה כמנהלת המרכז לחינוך ומידע. היא זכורה בעיקר בשל היותה הממונה על הגישה למידע ציבורי בין השנים 20042014 במסגרת תפקידה כנציבת המידע של סלובניה. במרץ 2011 נהייתה לסגנית הנשיא של הגוף המפקח המשותף על היורופול, ומ-2012 ועד תום כהונתה כנציבת המידע הייתה נשיאת גוף זה של האיחוד האירופי. בתום שירותה כנציבת המידע חזרה לעסוק בעריכת דין ופתחה משרד עורכי דין בבעלותה. בין היתר היא ייצגה את הגברת הראשונה של ארצות הברית מלניה טראמפ, אשר נולדה בסלובניה ומחזיקה באזרחות סלובנית. משרד עורכי הדין נטל על עצמו תיקים מתוקשרים במיוחד וייצג לקוחות ידוענים בהם מפלגת הסוציאל-דמוקרטים ושגריר סלובניה בוושינגטון הבירה סטנסילב וידוויץ' (Stanislav Vidovič).

בין 2010 ל-2021 נמנתה פירץ מוסר בין עשרת עורכי הדין המשפיעים ביותר בסלובניה. היא ייסדה את עמותת "OnaVe" במטרה לחבר בין נשים מומחות ולקדם את חופש המידע. בשנים 2015–2016 הייתה נשיאת הצלב אדום הסלובני. במרוצת השנים חיברה והייתה שותפה לחיבורם של לפחות שישה ספרים בנושאי חופש מידע ופרטיות בסלובנית, אנגלית וקרואטית.

ב-23 ביוני 2022 הכריזה על התמודדותה לנשיאות סלובניה בבחירות 2022 לנשיאות, כפוליטיקאית עצמאית. היא הייתה הראשונה שהכריזה על מועמדותה לנשיאות, והיא זכתה לתמיכתם של נשיאי סלובניה לשעבר מילאן קוצ'אן ודנילו טורק. באוקטובר היא הגיעה למקום השני בסיבוב הראשון של הבחירות לנשיאות, ולכן הפכה לאחת משני המתמודדים שהעפילו לסיבוב השני של הבחירות לנשיאות בנובמבר 2022[1]. בסיבוב השני שנערך ב-13 בנובמבר גברה על מועמד המפלגה הדמוקרטית הסלובנית אנז'ה לוגר, ונבחרה לנשיאה הראשונה של סלובניה[2]. היא הושבעה לתפקידה בדצמבר אותה שנה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נטשה פירץ מוסר בוויקישיתוף
  • אתר האינטרנט הרשמי של נשיאת סלובניה (בסלובנית ובאנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]