נמלת הקליע

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןנמלת הקליע
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: פרוקי-רגליים
מחלקה: חרקים
סדרה: דבוראים
תת־סדרה: Apocrita
משפחה: נמליים
סוג: Paraponera
מין: נמלת הקליע
שם מדעי
Paraponera clavata
פבריציוס, 1775
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
נמלי קליע ששזורים יחד כחלק מטקס אינדיאני.

נמלת הקליע (שם מדעי: Paraponera clavata) היא מין של נמלה נאוטרופית החיה ביערות הגשם של אמריקה הדרומית. זוהי נמלה בעלת עוקץ המכיל ארס מייסר ולפי מספר חוקרים נחשבת לחרק הארסי ביותר בעולם.

הנמלה סווגה למדע ב-1775 בידי החוקר הדני יוהאן כריסטיאן פבריציוס והיא המין החי היחיד בסוגה, לאחר הכחדת המין מהמיוקן: Paraponera dieteri. מקור שמה הוא עקב הכאב שהיא גורמת, המזכיר ירי של קליע.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נמלה זו מגיעה לאורך 18 עד 30 מ"מ ובמראה דומה מעט לצרעה שחורה-אדמונית. היא בעלת לסתות עבות ביותר לצורך תקיפה או מגננה, נוסף לעוקץ שלהם המכיל ארס רב. הנמלה באופן כללי היא טורפת של פרוקי רגליים סביבה ולעיתים ניזונה גם מצוף. לרוב היא צדה בלהקות בין הענפים הגבוהים של היער, קרוב לחופת הצמרת. המזון נלקח עבור המושבה, המלכה והזחלים הגדלים בקן בקרקע היער.

תפוצתה היא בעיקר באמריקה הדרומית ואמריקה המרכזית עד לגובה של 1,500 מטר, אם כי היא לרוב חיה עד לגובה 750 מטרים. הנמלים עצמם נפגעות מזבובים טפילים ומפטריות טפיליות.

ארס[עריכת קוד מקור | עריכה]

נמלה זו ידועה בעיקר בארסה החזק, שאומנם לרוב איננו גורם לסיכון חיים אך כואב ביותר. כמו כן היא זכתה במדד שמידט לדירוג כאב מעקיצות, לחרק בעל העקיצה הכואבת ביותר, עם מדד של 4+. לדברי החוקר שמידט, אשר נעקץ בידי החרקים אותם בדק, הכאב הוא: "כמו ללכת על פחם בוער עם מסמר של שלושה אינץ' מוטבע בעקב שלך".

הארס עצמו מורכב מרעלן עצבי מסוג Poneratoxin, אשר עובר במהירות דרך הסינפסות דרך מערכת העצבים המרכזית, מה שמוביל לעוצמתו שיכולה להימשך בגלים ל-24 שעות כואבות. בנוסף לכאב הוא יכול לגרום גם ללימפדנופתיה, טכיקרדיה ובצקת מה שיכול לגרור טיפול רפואי. עם זאת לא נגרמו מקרי מוות מהעקיצה.

נמלים אלה ידועות אצל האינדיאנים משבט המאווה (אנ'), אשר משתמשים בהם לטקס חניכה לבוגרים, בו אורגים עד 80 נמלים לתוך כפפה, לאחר שאלה איבדו את הכרתם על ידי שאיפת תרופות טבעיות. אז אורגים אותם לתוך כפפה אותה והחניך לובש אותה עם הנמלים. כשהן מתעוררות מגרים אותם לתקוף באמצעות עשן את החניך למשך 5 עד 10 דקות, מה שגורם לידיו וזרועותיו להיות משותקים מהארס והוא עשוי לרעוד ללא שליטה במשך ימים. כדי להשלים את החניכה במלואה, החניך חייב לעבור את המבחן 20 פעמים במהלך מספר חודשים או שנים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נמלת הקליע בוויקישיתוף