נשיקות גנובות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נשיקות גנובות
Baisers volés
בימוי פרנסואה טריפו עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי מרסל ברבר, פרנסואה טריפו עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט

פרנסואה טריפו
קלוד דה ג'יראי

ברנרד רבון
עריכה אנייס גולימוט עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים

ז'אן-פייר לאו
דלפין סייריג
קלוד ז'אד
מייקל לונסדייל
הארי-מקס
אנדרה פלקון

דניאל צ'קלדי
מוזיקה אנטואן דוהאמל
צילום דניס קלרוול
מדינה צרפת
חברת הפקה לה פילם דו קארוס עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה יונייטד ארטיסטס, נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 14 באוגוסט 1968 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 87 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט צרפתית
סוגה קומדיה רומנטית, סרט דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב $350,000[1]
פרסים פרס לואי דלוק עריכת הנתון בוויקינתונים
סרט קודם אנטואן וקולט
סרט הבא תרגיל בנישואין
סרטים בסדרה 400 מלקות
אנטואן וקולט
נשיקות גנובות
תרגיל בנישואין
אהבה במנוסה
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נשיקות גנובות (צרפתית: Baisers volés) הוא סרט דרמה קומדיה רומנטית צרפתי משנת 1968 בבימויו של פרנסואה טריפו, בכיכובם של ז'אן-פייר לאו, דלפין סייר וקלוד ג'ייד. הסרט הוא הסרט השלישי בסדרת הסרטים של פרנסואה טריפו על אנטואן דואנל, קדמו לו הסרטים "400 המלקות" והסרט הקצר "אנטואן וקולט" (אנ'). בסרט זה מתחילה מערכת היחסים של אנטואן דואנל עם כריסטין דרבון, מערכת יחסים שממשיכה להתפתח בשני הסרטים הבאים והאחרונים בסדרת הסרטים על דואנל: "תרגיל בנישואין" ו"אהבה במנוסה".

שמו של הסרט בצרפתית מגיע משורה בשיר של שארל טרנה "Que reste-t-il de nos amours" (עברית: מה נותר מאהבתנו), שיר שמשמש גם כמנגינת החתימה של הסרט. הסרט היה מועמד לפרס האוסקר לסרט הזר הטוב ביותר.

הסרט מתחיל עם שׁוֹט צִדּוּד (Pan Shot) אל השערים הנעולים של הסינמטק הצרפתי, אז בארמון שאיו. על השערים יש שלט "סגור". זוהי התייחסותו של טריפו לפרשת לנגלואה בה פוטר ראש הסינמטק, אנרי לנגלואה בידי ממשלת צרפת. בסופו של דבר הוא הוחזר לתפקידו לאחר שמספר יוצרי סרטים צרפתים, ביניהם טריפו, מחו בדרכים שונות על המהלך.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנטואן משתחרר מהצבא עם הכותרת שאינו כשיר, ויוצא לחפש את אהובתו, הכנרת כריסטין דרבון. הוא כתב לה הרבה (אבל, היא אומרת, לא תמיד יפה) בזמן הצבא. מערכת היחסים ביניהם הססנית ולא פתורה. כריסטין יוצאת לסקי עם חברים כאשר אנטואן מגיע, והוריה שמחים לראותו. לאחר שנודע לה שאנטואן חזר מהשירות הצבאי, כריסטין הולכת לקבל את פניו בעבודה החדשה שלו כפקיד לילה במלון. עד מהרה אנטואן מפוטר מעבודתו במלון. אם סופרים גם את שירותו הצבאי, במהלך הסרט אנטואן מאבד שלושה מקומות עבודה ודי ברור שהוא הולך לאבד גם את עבודתו הרביעית והאחרונה. כל זה מסמן את הקושי של אנטואן למצוא את זהותו ולהשתלב במהלך החיים. אנטואן מתחיל לעבוד כבלש פרטי. במסגרת עבודתו, הוא מתחזה לעובד בחנות נעליים, במטרה לגלות למה כל העובדים של הבוס שונאים אותו. במהלך תקופה זו יחסיו עם כריסטין פחות קרובים. הוא מתוודע בעבודה לאשתו של הבוס ומתאהב בה. הוא רב עם כרסיטין, ואומר לה שמעולם הוא לא העריץ אותה. בעקבות יחסיו עם אשתו של הבוס הוא רוצה לעזוב את עבודתו בחנות הנעליים, ולפיכך מפוטר מסוכנות הבילוש. העבודה הבאה שלו היא טכנאי טלוויזיה. בתקופה זו יש נתק בינו לבין כריסטין בעקבות הריב ביניהם. כריסטין נשארת בבית הוריה לעבד ומקלקלת בכוונה את הטלוויזיה ומזמינה שירות תיקונים. החברה שולחת את אנטואן כדי לתקן את הטלוויזיה, אבל הוא לא ממש מצליח. בבוקר הם נמצאים יחד באותה מיטה. סצנת הסיום של הסרט מציגה את המאורסים הטריים אנטואן וכריסטין, מטיילים בפארק. גבר מוזר שעוקב אחרי כריסטין במשך ימים ניגש לבני הזוג ומצהיר על אהבתו לכריסטין. הוא מתאר את אהבתו כ"קבועה" ובניגוד לאהבה ה"זמנית" של "אנשים זמניים". כשהוא מתרחק, כריסטין מניחה שהאיש אינו שפוי. אנטואן, שמזהה קווי דמיון בין דבריו של האיש להתנהגותו כלפי כריסטין מודה ש"הוא חייב להיות".

קאסט[עריכת קוד מקור | עריכה]

רפרנסים לסרטים של טריפו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בתחילת הסרט ניתן לראות את דואנל קורא תרגום לצרפתית של הרומן של וויליאם אירי (קורנל וולריך) משנת 1947 ולס לתוך החשיכה, עליו מבוסס סרטו הבא של טריפו, בת הים של מיסיסיפי.
  • קולט טאצי ובעלה אלברט מופיעים בהופעת קמיע קצרה. היא מקנטרת את דואנל על כך שלא יצר איתה קשר, ואומרת שהוא לא נהג "לפחד מהטלפון". זוהי התייחסות לעלילה של אנטואן וקולט מ-1962.

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

"נשיקות גנובות" זכה לביקורות טובות על ידי מבקרים מרחבי העולם. לסרט יש דירוג של 97% באתר Rotten Tomatoes, ציון שמבוסס על 29 ביקורות עם דירוג ממוצע של 7.8/10. באתר נכתב "נשיקות גנובות הוא סרט המשך מעולה ל-"400 המלקות" בו הדמות של אנטוען דונל הופכת לדמות סימפתית, מטופשית ורומנטית".

דני פירי תיאר את הסרט כ"המדיטציה השנונה, העצובה ומלאת התובנות של פרנסואה טריפו על אהבה, הכוללת תשוקה, חיזור, בלבול, קונפליקט, רומנטיקה, קנאה, חוסר נאמנות, חוסר יושר, מין, כיבוש ומחויבות (ומחשבות שניות)".

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שָׁנָה טקס פרסים קטגוריה מוּעֲמָד תוֹצָאָה
1970 פרסי מועצת הביקורת הלאומית סרטים מובילים בשפה זרה נשיקות גנובות זכייה
פרסי האגודה הלאומית למבקרי קולנוע הסרט הטוב ביותר נשיקות גנובות מועמדות
הבמאי הטוב ביותר פרנסואה טריפו זכייה
שחקנית המשנה הטובה ביותר דלפין סייריג זכייה
1969 פרסי אוסקר הסרט הטוב ביותר בשפה זרה נשיקות גנובות מועמדות
פרסי גלובוס הזהב הסרט הטוב ביותר בשפה זרה נשיקות גנובות מועמדות
הסינדיקט הצרפתי של מבקרי הקולנוע פרס מליס נשיקות גנובות זכייה
פרסי חוג מבקרי הקולנוע של ניו יורק שחקנית המשנה הטובה ביותר דלפין סייריג מועמדות
התסריט הטוב ביותר ברנרד רבון, קלוד דה ג'יראי, פרנסואה טריפו מועמדות
1968 מחברות הקולנוע רשימת 10 הסרטים המובילים בשנה זו פרנסואה טריפו מקום שמיני
פריקס לואי דלוק הסרט הטוב ביותר נשיקות גנובות זכייה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Balio, Tino (1987). United Artists: The Company That Changed the Film Industry. University of Wisconsin Press. p. 282. ISBN 978-0-2991-1440-4.