סון ון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סון ון
孫雯
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
מידע אישי
לידה 6 באפריל 1973 (בת 50)
שאנגחאי, הרפובליקה העממית של סין עריכת הנתון בוויקינתונים
גובה 1.62 מטרים
עמדה חלוץ עריכת הנתון בוויקינתונים
נבחרת לאומית כשחקנית
1990–2006 הרפובליקה העממית של סיןהרפובליקה העממית של סין סין 163 (106)
מאזן מדליות
המשחקים האולימפיים
מתחרה עבור הרפובליקה העממית של סיןהרפובליקה העממית של סין סין
כסףאטלנטה 1996כדורגל נשים
גביע העולם בכדורגל נשים
מתחרה עבור הרפובליקה העממית של סיןהרפובליקה העממית של סין סין
כסףארצות הברית 1999כדורגל נשים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
הרפובליקה העממית של סיןהרפובליקה העממית של סין זהו שם סיני; שם המשפחה הוא סון.

סוּן וֶןסינית מסורתית: 孫雯; נולדה ב-6 באפריל 1973) היא כדורגלנית עבר סינית. סון, שזכתה בפרסי כדור הזהב ונעל הזהב בגביע העולם 1999, נחשבת לאחת הכדורגלניות הטובות אי פעם.[1] בשנת 2000 היא אף זכתה בתואר כדורגלנית המאה של פיפ"א, בצוותא עם מישל אקרס האמריקאית.[1]

חייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סון נולדה ב-1973 בעיר שאנגחאי שבמזרח סין. כשהייתה בת 15 היא החלה לשחק במסגרת קבוצת הכדורגל של עירה, וב-1990 כבר ערכה את הופעת הבכורה שלה בנבחרת הבוגרת של סין. מהר מאוד הפכה סון לאחת משחקניות המפתח של הנבחרת ובתקופתה זכתה סין בחמש אליפויות אסיה רצופות (1991-1999), וביססה את עצמה כנבחרת החזקה ביותר באסיה. בנוסף, קטפה הנבחרת גם שתי זכיות רצופות במשחקי אסיה (1994-1998).

ב-1991, נבחרה סין לארח את גביע העולם הראשון לנשים. בנובמבר של אותה שנה התקיים הטורניר במחוז גואנגדונג, בהשתתפות 12 נבחרות הנשים המובילות בעולם. בשלב הבתים הוגרלה סין עם דנמרק, נורווגיה וניו זילנד, וסיימה אותו במקום הראשון עם חמש נקודות. סון פתחה בהרכב הראשון בכל המשחקים בשלב זה, וכבשה שער אחד נגד דנמרק. בשלב רבע הגמר, זכתה סין להגרלה קשה בדמות הנבחרת השוודית. שער אחד בדקה השלישית של החלוצה השוודית, פיה סונדהאגה הספיק לשוודיות, וסין הודחה מהטורניר.

ב-1995 הייתה סון חלק מסגל הנבחרת שהשתתף בגביע העולם השני שהתקיים בשוודיה. הסיניות סיימו את שלב הבתים במקום השני, עם מספר נקודות זהה לאלופת העולם המכהנת ארצות הברית, אך עם מאזן שערים פחות טוב. סון זכתה לכבוש שני שערים במהלך שלב זה - בתיקו 3-3 נגד ארצות הברית ובניצחון 1-3 על דנמרק. ברבע הגמר הוגרלה סין בפעם השנייה ברציפות נגד שוודיה, אך הפעם זכתה לנצח בבעיטות הכרעה ולנקום את ההפסד שקרה ארבע שנים לפני כן. בחצי הגמר, התמודדו הסיניות נגד גרמניה, אך הפסידו 1-0 משער של בטינה ויגמן בדקה ה-88. במשחק על המקום השלישי, הן הפסידו 2-0 לארצות הברית, וסיימו את הטורניר במקום הרביעי.

שנה אחר כך, נערך באולימפיאדת אטלנטה, טורניר כדורגל הנשים הראשון בהיסטוריה של המשחקים האולימפיים. הנבחרת הסינית סיימה את שלב הבתים במקום הראשון, ובחצי הגמר גברה 2-3 על ברזיל. במשחק הגמר היא פגשה את ארצות הברית בקרב על מדליית הזהב. האמריקאיות כבשו ראשונות, אך סון דאגה להשוות את התוצאה בדקה ה-32. במחצית השנייה, כבשה טיפני מילברט את שער הניצחון לזכות האמריקאיות, וסין נאלצה להסתפק במדליית הכסף. סון פתחה בכל חמשת משחקיה של סין בטורניר, והוחלפה רק פעם אחת.

במהלך גביע העולם שנערך בארצות הברית ב-1999, הגיעה סון לאחד משיאי הקריירה המקצוענית שלה. את שלב הבתים של הטורניר סיימה סין במאזן מושלם של שלושה ניצחונות, ועם 12 שערי זכות (סון כבשה חמישה שערים מתוכם). ברבע הגמר ניצחו הסיניות 0-2 את רוסיה, והתכוננו לפגוש בחצי הגמר את אלופת העולם המכהנת - נורווגיה. במשחק עצמו, הביסו הסיניות 0-5 את הנורווגיות, במה שנחשב עד היום לאחד המשחקים הגדולים בתולדות גביע העולם לנשים. סון כבשה צמד שערים במהלך המשחק, והנבחרת הסינית החלה להתכונן לקראת משחק הגמר מול המארחת, ארצות הברית. בגמר, שנערך באצטדיון רוז בול שבקליפורניה אל מול קהל שיא של 90,185 צופים, לא הצליחו שתי הקבוצות להכניע זו את זו, והמשחק הלך לבעיטות הכרעה. האמריקאיות זכו להכניס את כל חמש הבעיטות שלהן, אך הסיניות החמיצו את הבעיטה השלישית והפסידו את גביע העולם. מאז אותו משחק, לא חזרה הנבחרת הסינית לגמר גביע העולם. סון, שכבשה שבעה שערים במהלך הטורניר, חלקה את תואר מלכת השערים עם סיסי הברזילאית וזכתה גם בפרס השחקנית המצטיינת. באותה שנה, היא אף נבחרה לכדורגלנית השנה באסיה מטעם קונפדרציית הכדורגל של היבשת.

שנה לאחר מכן נערך טורניר הכדורגל של אולימפיאדת סידני 2000. היה זה הטורניר החלש ביותר בו השתתפה סון, כאשר הנבחרת הסינית לא הצליחה לעבור אפילו את שלב הבתים. היא סיימה במקום השלישי בבית, עם ארבע נקודות בלבד, כשלזכותה ניצחון אחד, הפסד אחד ותיקו אחד. סון השתתפה בכל שלושת משחקיה של הנבחרת בטורניר, כבשה ארבעה שערים ולא החמיצה אף דקת משחק. באותה שנה, החליטה סון לעזוב את הליגה הסינית ולעבור לקבוצת אטלנטה ביט מהליגה האמריקאית החדשה - ה-WUSA. בעונתה הראשונה בקבוצה, הובילה סון את הקבוצה עד לגמר אליפות הליגה, שם היא הפסידה לביי אריאה סייבר'רייס. העונה השנייה של סון הייתה טובה פחות, ובסופה הודחה הקבוצה בחצי גמר הפלייאוף. בשנתיים אלה, הייתה סון מועמדת פעמיים לפרס כדורגלנית השנה בעולם, אך בשתי הפעמים הפסידה למיה האם.

לאחר עונת 2002 החליטה סון לפרוש מהליגה האמריקאית על מנת להתכונן לגביע העולם שנערך בסוף 2003 בארצות הברית. את שלב הבתים של גביע העולם סיימו הסיניות במקום הראשון, לאחר שצברו 7 נקודות וכבשו 3 שערים בלבד (סון כבשה אחד מהם). למרות שהיו פייבוריטיות ברבע הגמר נגד קנדה, הפסידו הסיניות 1-0 והודחו מהטורניר. סון, שהייתה קפטנית הנבחרת בטורניר, הודיעה על פרישתה בסיומו.

ב-15 בדצמבר 2005, לאחר שנתיים מחוץ לכדורגל, חזרה סון לנבחרת סין. היא זכתה עם איתה באליפות אסיה שנערכה באוסטרליה ב-2006, ואחריה נאלצה להודיע על פרישה סופית בעקבות פציעה. ב-16 שנים בנבחרת סין, שיחקה סון ב-163 משחקים, כבשה 106 שערים (שיא מדינה) והופיעה בארבעה גביעי עולם ובשתי אולימפיאדות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 רוי אוון,‏ Top 10 Best Female Soccer Players of All Time, באתר The Richest‏, 25 במרץ 2014