סונגסן גמפו, קיסר טיבט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סוֹנְגסֶן גָמְפוֹ
སྲོང་བཙན་སྒམ་པོ
פסל הקיסר סונגסן גמפו בדהראדון, אוטראקהאנד
פסל הקיסר סונגסן גמפו בדהראדון, אוטראקהאנד
פסל הקיסר סונגסן גמפו בדהראדון, אוטראקהאנד
לידה בין 557569
מאיזהוקונגאר, טיבט
פטירה 649
לונהזוב, האימפריה הטיבטית
מדינה האימפריה הטיבטית
מקום קבורה עמק המלכים (טיבט)
דת בודהיזם טיבטי
בת זוג גיאסה מונג צ'אנג
שושלת יארלונג
אב Namri Songtsen עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Gungsrong Gungtsen עריכת הנתון בוויקינתונים
מלך טיבט ה־33
618649
(כ־31 שנים)
קיסר האימפריה הטיבטית ה־1
618649
(כ־31 שנים)

סוֹנְגסֶן גָמְפוֹטיבטית: སྲོང་བཙན་སྒམ་པོ, במנדרינית: 松贊干布‏; 557–649) היה מייסדה והקיסר הראשון של האימפריה הטיבטית, שימש הראשון להביא את בשורת הבודהיזם לטיבט (מה שלעתיד יתפתח לתוך בודהיזם טיבטי) בעת רוב תושבי האזור האמינו לדת הבון, הקים את העיר להסה ושימש אחד מהאבות המייסדים לאומה הטיבטית.

שנותיו הראשונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סונגסן גמפו נולד כבנו ויורשו של סונגסן נמרי, מלכה ה-32 במספר של ממלכת טיבט, ממלכה צנועה שישבה מסביב לאזור דרום-מזרחית ממרכז טיבט של היום. סונגסן גמפו השתייך לשושלת יארלונג, שושלת מיתולוגית ששלטה בטיבט.[א]

שנת עלייתו לכס, 618, היא השנה בה נוסדה האימפריה הטיבטית וסונגסן גמפו היה לקיסר הראשון שלה, כמו כן למלך הטיבטי ה-33 לשושלת יארלונג.

במסגרת נישואים פוליטיים נע סונגסן גמפו אל נפאל, שם פגש את דת הבודהיזם ואימץ אותה לעצמו. בשובו הביא מספר אוצרות ומתנות מצפון תת-היבשת ההודית ובהם תמונה של גאוטמה הבודהה אשר למענה בנה את ארמון פוטאלה[1] בעיר להסה והפך אותה למרכז שלטונו ואת הארמון מקום מושבו.

סונגסן גמפו ידוע כמלך הדהרמה הראשון (Dharma king), מתוך שלושה כאלה, שהציגו את הבוזהיזם בטיבט. בתקופת מלכותו הבודהיזם קיבל את האחיזה שלו בטיבט. עד שהבודהיזם בטיבט התערבב עם דת הבון ויצר את הבודהיזם טיבטי - הדת שעד היום שולטת בטיבט.

אימפריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם ירושתו אל הכס הטיבטי החל סונגסן גמפו במדיניות התפשטות של טיבט לעבר כל שכניה. טאי-דזונג, קיסר סין ראה את איומו של סונגסן וצלח בהרגעתו של המלך הטיבטי בעזרת נישואים פוליטיים.

בינתיים כבש גמפו את רכס הרי ההימלאיה ואת כלל הרמה הטיבטית (במפה של היום התפרשה האימפריה על המחוז הטיבטי, צ'ינגהאי, נפאל וחבל קשמיר[2]). היחידים שעצרו את גמפו היו המעצורים הטבעיים: מדבר טקלה מקאן, ההימאלאיה, הינדו-כוש, מדבר גובי ויער הגשם בחבל יונאן ומיאנמר.

מותו וירושה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סונגסן גמפו נפטר ככל הנראה בשנת 649 או 650.[3]

ישנה מחלוקת לגבי יורשו של סונגסן גמפו כקיסר טיבט, ייתכן שהיורש היה בנו היחיד, גונגסונג גונגטסן, וייתכן שהיורש היה נכדו, מאנגסונג מאנגטסן (בנו של גונגסונג גונגטסן). לא ידוע אם גונגסונג גונגטסן באמת שלט כקיסר, ולכן לרוב נהוג להחשיב את מאנגסונג מאנגטסן כיורש של סונגסן גמפו והקיסר השני של האימפריה הטיבטית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביאורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ שליטיה של שושלת יארלונג הם יותר מיתולוגיים מעובדתיים, ואין הוכחה חותכת לקיומם. אולם קיומו של סונגסן גמפו (והאימפריה הטיבטית) אינו מוטל בספק.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אנציקלופדיה בריטניקה
  2. ^ The History of the Himalayas: Every Year, סרטון בערוץ "Ollie Bye", באתר יוטיוב (אורך: 05:14) (באנגלית)
  3. ^ הספר העתיק של טאנג