סטניסלב מוניושקו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סטניסלב מוניושקו
Stanisław Moniuszko
לידה 5 במאי 1819
Ubiel, בלארוס עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 4 ביוני 1872 (בגיל 53)
ורשה, האימפריה הרוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות פובונזקי עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות האימפריה הרוסית, פולין עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים Minsk men's gymnasium עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה אופרה עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת פולנית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה עוגב, עוגב עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Aleksandra Müller עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Jan Czesław Moniuszko, Elżbieta Moniuszko-Nawroczyńska, Bolesław Moniuszko עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
חתימה חתימה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
סטניסלב מוניושקו

סטניסלב מוניושקופולנית: Stanisław Moniuszko[1];‏ 5 במאי 18194 ביוני 1872), מלחין פולני יליד בלארוס. נחשב כנציג הבולט ביותר של האופרה הלאומית הפולנית. שיריו, המוזיקה הדתית ושתי האופרות החשובות שלו "הלקה" ו"ארמון הרוחות", כמו כן שתי רביעיות המיתרים שהלחין, נמנים עד היום עם הרפרטואר המוזיקלי העולמי.

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרקע המשפחתי, ילדותו ולימודיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד ביישוב אובייל על יד מינסק, בזמנו בפלך יגומן בגוברניה מינסק, כיום באזור צ'רוון של מחוז מינסק, במשפחה של בעלי אחוזות מיוחסת לשושלת האצילים לוביץ' ובעלת השכלה מוזיקלית. אמו, אלז'בייטה מג'רסקה, הייתה בת למשפחה ממוצא ארמני (מג'ריאנץ).

האב, צ'סלב מוניושקו, התיישב באותו אזור אחרי ששרת כקצין פרשים במטה של המרשל הצרפתי מורט בעת מסעו של נפוליאון ברוסיה. סטניסלב בילה רוב שנות ילדותו בוורשה ובמינסק. קיבל שיעורי מוזיקה ופסנתר קודם כול מאמו ואחר כך מאוגוסט פראייר בוורשה בשנים 18271830. בשנים 1830–1837 למד הלחנה בבית הספר למוזיקה של דומיניק סטפנוביץ במינסק. המשיך לימודי הלחנה וניצוח מקהלות אצל קרל פרידריך רונגנהגן בקונסרבטוריום בברלין בשנים 18371839. השתלם אז גם תוך כדי השתתפות בחזרות של מופעי אופרה תחת ניצוחם של רונגהגן ושל גספרו ספונטיני.

פסל דיוקן של מוניושקו בווילנה

פעילותו בווילנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1840 התיישב בווילנה והתחתן עם אלכסנדרה מילר. בווילנה הועסק כנגן עוגב בכנסיית יוהנס הקדוש ועבד בו זמנית כמורה למוזיקה והחל משנת 1850 כמנצח בתיאטרון. ניצח על הרקוויאם של מוצרט בביצוע מקהלת חובבים, כמו כן על אורטוריות של היידן, מנדלסון ואחרים, ניצח גם על יצירות לתזמורת של בטהובן וגספארו ספונטיני, מלחין שהכיר אישית בברלין. בשנת 1854 בעזרת אכילס בונולדי הקים בווילנה חברת חובבים "צציליה הקדושה" וניצח את הופעותיה הפומביות פעמיים בשנה. בעת 18 שנות פעילותו בווילנה תרם רבות להפיכתה למרכז מוזיקלי חשוב.

מנצח האופרה בוורשה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחרי הצלחת האופרה שלו "הלקה" בשנת 1858 מונה כמנצח האופרה (תאטר ולקי = התיאטרון הגדול) בוורשה וחי כל שאר שנותיו בעיר הזאת. בביקור בפריז בשנת 1862 הכיר את העמיתים הצרפתים בתחום האופרה, אובר וגונו.

החל משנת 1864 לימד תזמור והלחנה במכון למוזיקה בוורשה.

עם תלמידיו נמנו: צזאר קואי, הנריק יארצקי (גר') וזיגמונט נושקובסקי (אנ').

תרומתו כמלחין[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביצירותיו שילב הסגנון הקלאסי הפולני עם השפעות איטלקיות, למשל של (וינצ'נצו בליני) ורומנטיות גרמניות – משוברט, מנדלסון, ורוסיות – מגלינקה. הצטיין כיוצר מנגינות שניכרת בהן השראה מהפולקלור הפולני, הבלארוסי והליטאי. לא מעט מהאופרות שלו נגעו בנימה ביקורתית בהיבטים חברתיים שבחיי האימפריה הצארית. באופרה שלו הכי ידועה, הלקה יש רואים תהודה למהפכות "אביב העמים" משנות 18481849 כשהיא נושאת מסר של מחאה נגד אי-הצדק החברתי. מבחינה מוזיקלית יוצא דופן השימוש בטכניקה הדומה ללייטמוטיב של וגנר ובתזמורה מורגשת השפעתו של קרל מריה פון ובר. גם האופרה החשובה האחרת שלו, "ארמון הרוחות", משקפת את האווירה בעם הפולני אחרי המרד מ-1863. גם האופרות "הרוזנת" ו"מילת כבוד" (Verbum nobile) חדורות רגשות פטריוטיים, בעוד שהאופרה "פאריה" מתייחסת שוב לעוולות חברתיים. שמו של מוניושקו כמלחין גדול הלך לפניו בשכבות רבות בעם בפולין. אחרי שנפטר מהתקף לב בוורשה בשנת 1872, בהלווייתו באו לחלוק לו כבוד אחרון במעין הפגנה המונית כ-60,000 אנשים. נקבר בבית הקברות פובאזקי בבירת פולין.

יצירותיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

יצירות קוליות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בלטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוזיקה כלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

עבודות תאורטיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Dictionnaire des grands musiciens -sous la direction de Marc, Vignal-1985 Librairie Larousse
  • Das Neues Lexikon der Musik Metzlersche Verlags buchhandlung und Carl Ernst Poescherl, Stuttgart

1996 ed Guenther Massenkeil vol 3

  • The Larousse Encyclopedia of Music (ed.Geoffrey Hindley), Chancellor Press 1996, ch Polish music from earliest time to the end of the 19th century - Moniuszko p 310

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סטניסלב מוניושקו בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ בבלארוסית: Станіслаў Манюшка, בליטאית: Stanislovas Moniuška, ברוסית: Станислав Монюшко