סיבה ג'ונסון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סיבה ג'ונסון
Seba Johnson
לידה 1 במאי 1973 (בת 50)
פרדריקסטד, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע כללי
מדינה איי הבתולה של ארצות הבריתאיי הבתולה של ארצות הברית איי הבתולה של ארצות הברית
השכלה אוניברסיטת הווארד עריכת הנתון בוויקינתונים
האתר של סיבה ג'ונסון
ספורט
ענף ספורט סקי אלפיני
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סיבה ג'ונסוןאנגלית: Seba Johnson‏; נולדה ב-1 במאי 1973) היא גולשת סקי אלפיני אולימפית מאיי הבתולה של ארצות הברית[1], שחקנית ופעילה טבעונית בתנועה לזכויות בעלי חיים. ג'ונסון התחרתה לראשונה באולימפיאדת קלגרי בגיל 14 ובכך הפכה לאדם הצעיר ביותר בהיסטוריה להתחרות בסקי אלפיני באולימפיאדה. בנוסף, היא האישה השחורה הראשונה להתחרות בסקי אלפיני באולימפיאדה. בשנת 1989, ג'ונסון נפסלה מלהשתתף בתחרות גביע העולם בסקי אלפיני (אנ') לאחר שסירבה, מטעמי מצפון, ללבוש חליפת סקי שהכילה תגים מעור. בשנת 1994, החליטה להחרים את אולימפיאדת לילהאמר ולא להשתתף במשחקים האולימפיים כפעולת מחאה נגד המדינה המארחת, נורווגיה, שביטלה את המורטוריום בדבר צייד לווייתני מינקי[2][3].

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ונסון נולדה בפרדריקסטד, איי הבתולה של ארצות הברית. אמה, סוזי ג'ונסון, גדלה בניו המפשייר למשפחה ממוצא אנגלי-סלובני, ואביה הוא בורונדי, בן שבט הטוטסי. כשהייתה בת שלוש, הוריה התגרשו ואביה חזר לבורונדי. בגיל שבע עברה לקיטרי (אנ') שבמיין. לג'ונסון אחות גדולה, זולי, מאב ממוצא מקסיקני ואמה גידלה אותן כאם חד הורית.

ג'ונסון מתגוררת בלוס אנג'לס, היא בוגרת אוניברסיטת הרווארד, מורה לחינוך מיוחד, נושאת נאומים בנושא ספורט ועוסקת במשחק[4][3].

טבעונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ונסון היא טבעונית מלידה. אמה של ג'ונסון, סוזי, היא ציירת, ובגיל 20, במסגרת לימודי ציור, קיבלה משימה לנסות לצייר סבל. היא בחרה ללכת לבית המטבחיים הקרוב לאזור מגוריה כדי לבצע את משימתה וצפתה בסבלם של בעלי החיים. חוויה זו הותירה עליה רושם עז, היא אימצה אורח חיים טבעוני והפכה לפעילה לזכויות בעלי חיים. בנוסף, היא החליטה שאם יהיו לה ילדים - היא תגדל אותם כטבעונים מלידה, וכך אכן גידלה את שתי בנותיה. ג'ונסון טוענת שאמה ספגה ביקורת רבה בטענה כי ההחלטה לגדל את בנותיה כטבעוניות היא ביטוי של התעללות בילדים ואף מסכנת את חייהן. ג'ונסון למדה מגיל צעיר על המתרחש בתעשיית המזון, הביגוד והבידור וגיבשה עקרונות הדוגלים במתן כבוד לבעלי חיים. משום שהמושג 'טבעונות' לא היה נפוץ בתקופת ילדותה ונעוריה, ג'ונסון השתמשה במושג 'צמחונות אדוקה' (strict vegetarian) כדי לתאר את אורח חייה[5]. לתפיסתה, צורות דיכוי שונות כמו הומופוביה, גזענות, סקסיזם וסוגנות כרוכות זו בזו, והיא מקדישה את מרצה לקידום טבעונות וזכויות בעלי חיים (משתתפת בקמפיינים, הפגנות, פסטיבלים, כינוסים, הרצאות וסרטי תעודה)[6].

קריירה ספורטיבית[עריכת קוד מקור | עריכה]

אמה נהגה לטייל עם בנותיה ברחבי העולם, וכשג'ונסון הייתה בת חמש, במסגרת טיול לשווייץ, היא התוודעה לראשונה לענף הסקי כשראתה גולשי סקי גולשים במורד ההר. באותו הרגע החליטה שהיא רוצה להיות גולשת סקי והחלה להתאמן. תשע שנים לאחר מכן, בשנת 1988, היא ייצגה את איי הבתולה של ארצות הברית באולימפיאדת קלגרי בגיל 14, ובכך היא האדם הצעיר ביותר בהיסטוריה להתחרות בסקי באולימפיאדה. במצעד המשלחות שנערך בטקס הפתיחה של האולימפיאדה, ג'ונסון נבחרה לשאת את דגל מדינתה. בתחרות, ג'ונסון דורגה במקום ה-28 מתוך 64 גולשות, שהיו ברובן גדולות ממנה בעשור. בשנת 1992, השתתפה באולימפיאדת אלברוויל ודורגה במקום ה-37. מגיל 14, חוותה גזענות בתגובה לעיסוקה בענף הסקי. היא קיבלה מכתבי שנאה ואף ספגה איומים ברצח המזהירים אותה שענף הסקי הוא ענף ספורט השייך ללבנים[7][5][8].

בשנת 1989, בגיל 16, היא עמדה לתחרות בגביע העולם בסקי אלפיני. עשר דקות לפני שעלתה לנקודת הזינוק, מארגני התחרות דרשו ממנה ללבוש את חליפת הסקי עם החסויות שהם מספקים, אולם חליפה זו הכילה תגיות עשויות מעור, וג'ונסון סירבה מטעמי מצפון ללבוש חליפה זו, והתעקשה ללבוש את חליפת הסקי שלה, בה התגיות עשויות מפלסטיק. בתגובה, ג'ונסון נפסלה מלהשתתף בתחרות גביע העולם. תקרית זו משכה תשומת לב תקשורתית גדולה יותר מהזוכה בתחרות גביע העולם, וג'ונסון ניצלה הזדמנות זו כדי לעורר שיח בנושא זכויות בעלי חיים[9][7].

בשנת 1988, כתב הניו יורק טיימס טען כי בזכות גילה הצעיר, יש לה פוטנציאל להשתתף בחמש אולימפיאדות, אולם החלטתה בגיל 21 להחרים את המשחקים האולימפיים בשנת 1994, עקב החלטה של נורווגיה לחדש את צייד הלווייתנים, הביאה את הקריירה הספורטיבית שלה לסיומה[3][10]. בנוסף לשתי אולימפיאדות בהן השתתפה, ג'ונסון התחרתה גם בשתי אליפויות עולם ובמספר תחרויות גביע עולם[11][12].

הוקרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סיבה ג'ונסון בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]