ספנסר קומפטון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ספנסר קומפטון
Spencer Compton
לידה 1674
ווריקשייר, ממלכת אנגליה ממלכת אנגליהממלכת אנגליה
פטירה 2 ביולי 1743 (בגיל 69 בערך)
לונדון, ממלכת בריטניה הגדולה ממלכת בריטניה הגדולהממלכת בריטניה הגדולה
מדינה הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת הממלכה המאוחדת
מקום קבורה אחוזת קומפטון ווריקשייר, אנגליה
השכלה
מפלגה המפלגה הוויגית
ראש ממשלת בריטניה ה־2
26 בפברואר 17422 ביולי 1743
(שנה ו־18 שבועות)
מונרך בתקופה ג'ורג' השני
הלורד נשיא המועצה
31 בדצמבר 173013 בפברואר 1742
(11 שנים)
יושב ראש בית הנבחרים הבריטי
17 במרץ 17151717
פרסים והוקרה
מסדר הבירית עריכת הנתון בוויקינתונים
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ספנסר קומפטון, רוזן וילמינגטון הראשוןאנגלית: Spencer Compton, 1st Earl of Wilmington,‏ 16742 ביולי 1743) היה מדינאי בריטי מהמפלגה הוויגית ששירת בממשלת בריטניה ברציפות משנת 1715 ועד למותו. הוא עמד בראש הממשלה מ-1742 ועד 1743 ונחשב לראש ממשלת בריטניה השני לאחר רוברט וולפול.

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

קומפטון היה בנו השלישי של ג'יימס קומפטון, הרוזן השלישי מנורת'האמפטון. הוא חונך בבית הספר סנט פול בלונדון ובטריניטי קולג' באוקספורד. לאחר מכן החל ללמוד בבית הספר למשפטים מידל טמפל. הוא נבחר לבית הנבחרים בפעם הראשונה ב-1698 כנציג מחוז הבחירה איי (Eye) שבסאפוק. אף על פי שמשפחתו הייתה מחוגי המפלגה הטורית, הוא הצטרף לוויגים לאחר ריב עם אחיו, הרוזן הרביעי מנורת'האמפטון. בבית הנבחרים בלט בין הצירים הוויגים והיה שותף עם רוברט וולפול במשך 40 שנה.

קריירה פוליטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1707 מונה כאחראי על תשלומי הקצבאות המלכותיות (Paymaster of Pensions) והחזיק במשרה זו במשך 6 שנים, אף על פי שפרש מהפרלמנט ב-1710 עקב חילוקי דעות בינו לבין הלורד קורנוואליס. ב-1713 נבחר מחדש לפרלמנט מטעם מחוז הבחירה איסט גרינסטד (East Grinstead) וכאשר עלו הוויגים לשלטון ב-1715 הוא קיווה לזכות במשרה בכירה.

במקום המשרה הבכירה שקיווה לקבל, מונה קומפטון כמנהל הכספים של נסיך ויילס, לימים המלך ג'ורג' השני וזמן קצר לאחר מכן נבחר פה אחד כיושב ראש בית הנבחרים, וכיהן בתפקיד מ-1715 ועד ל-1727. שנה לאחר תחילת כהונתו נכנס למועצה המלכותית. המשיך למלא את תפקידו למרות הפיצול בשורות הוויגים ב-1717, שבמסגרתו הצטרף לברית בין וולפול לבין טאוסנד וכך היה באופוזיציה לממשלה. הוא המשיך למלא את תפקידו עד ל-1720, כאשר הפילוג הסתיים.

כאשר אחד מחברי הפרלמנט התלונן בפניו שחברי הבית מפריעים לנאומו הוא ענה לו: "לא אדוני, לך יש זכות לנאום, אך לחברי הבית יש זכות להחליט אם הם מעוניינים לשמוע אותך".

כאשר וולפול מונה כראש ממשלה ב-1721 התנהל דיון על כך שכאשר יעבור כס המלוכה מג'ורג' הראשון לבנו, ימנה זה האחרון את קומפטון כראש ממשלה במקומו של וולפול. כדי למנוע מצב כזה, שאף וולפול להציב את קומפטון בתפקיד שולי בממשלה וכך הוא מונה להיות האחראי על תקציב הצבא משנת 1722 ועד 1730. ב-1725 נכנס קומפטון לממשלתו של וולפול בתפקיד הלורד שומר החותם וקיבל את התואר אביר מסדר האמבט. ב-1727 עלה לכס המלכות ג'ורג' השני ובדעתו היה לבצע את השינוי בהנהגה הפוליטית. יחד עם זאת קומפטון לא נתפס כאדם עם יכולות גבוהות. הוא תואר כ"אדם המתהלך בכבדות, שקדן אך חסר כישרון". בייחוד הוא לא היה מסוגל ליישם את הצעותיו של וולפול בנוגע לקצבאות של המלך. בפגישה בהשתתפות השלושה הכריז קומפטון שהוא לא מסוגל לנהל את הממשלה. הוא שנא את וולפול בגלל ההשפלה שחווה ממנו. בכך איבד את הסיכוי האחרון שלו להיות דמות משפיעה על מדיניות הממשלה. הוא היה מאוד מקורב למלך, אך הזמנים בהם המלך יכול היה למנות שרים בניגוד לדעתו של הפרלמנט, כבר חלפו להם.

כדי להוציאו מבית הנבחרים, דאג וולפול שקומפטון יקבל תואר אצולה ב-1728. שנתיים לאחר מכן קיבל את תפקיד הלורד נשיא המועצה. בשלב זה החל להיות קשור לוויגים הפטריוטיים והמשיך בתפקידו עד 1742.

ב-1742 מונה קומפטון כלורד הראשון של האוצר במקומו של וולפול ולמעשה היה זה שעמד בראשות הממשלה, אם כי הדמות הדומיננטית בממשלה היה הלורד ג'ון קרטרט. בריאותו של קומפטון הייתה כבר רופפת והמינויים האחרים בממשלה התקבלו בלי התייעצות בו. הוא המשיך למלא את התפקיד עד ליום מותו, אז מונה תחתיו הנרי פלהם. קומפטון מת ערירי מבלי שהעמיד צאצאים. הוא נקבר באחוזת הקבר של משפחתו בווריקשייר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ספנסר קומפטון בוויקישיתוף