סקאמורצה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סקאמורצה
Scamorza
מאכלים
סוג גבינה מחלב פרה, גבינה מחלב מעורב, גבינה איטלקית, פסטה פילאטה עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצא איטליה עריכת הנתון בוויקינתונים
מרכיבים עיקריים חלב פרה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סקאמורצהאיטלקית: Scamorza) היא גבינה דרום איטלקית מהאזור המכונה באיטלקית המדזוג'ורנו (Il Mezzogiorno) שפירושו "הצהריים". היא מיוצרת מחלב פרה. אפשר להכין אותה גם מחלב אחר, אבל זה פחות נפוץ. זוהי גבינת מתוחה או מסובבת, שבה הגבינה הטריה מתבגרת במי הגבן שלה במשך מספר שעות, כדי לאפשר לחומציות להתפתח באמצעות המרת או הפיכת הלקטוז לחומצה לקטית. יצרני גבינות אומנים מעצבים בדרך כלל את הגבינה לצורה עגולה, ואז קושרים חוט סביב המסה בשליש מהמרחק מלמעלה, ותולים אותה לייבוש. הצורה המתקבלת היא דמוית אגס. צורת תלייה זו מכונה לפעמים "חניקת" הגבינה. הגבינה בדרך כלל לבנה, אלא אם כן היא מעושנת. בעת עישון, הצבע הופך לצבע שקד עם תוך הגבינה בהיר יותר.

ניתן להחליף את הסקאמורצה במוצרלה ברוב המנות,[1] אך הטעם שיתקבל יהיה הרבה יותר חזק ודומיננטי. ידוע שהיא נמסה טוב יותר באפייה. שימוש בסוג המעושן (scamorza affumicata) מוסיף טעם רקע בולט כשמחליפים אותה במקום המוצרלה.

אטימולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המונח עשוי להגיע מהביטויים האיטלקיים cappa mozza או testa mozzata, שניהם משמעותם "ראש כרות". זה גם מסביר את השימוש במילה האיטלקית סקאמורצה באזור דרום איטליה שפירושה שם "טיפש" או "אידיוט".[2][3]

אזורי ייצור[עריכת קוד מקור | עריכה]

סקאמורצה מיוצרת באיטליה בעיקר בדרום. באופן קפדני, סקאמורצה היא תוצרת של מחוזות פוליה וקלבריה.[4] עם זאת, היא זמינה למכירה בכל איטליה, הן בצורה הלא מעושנת והן בצורה המעושנת. השף האמריקאי מאריו בטאלי מכין סקאמורצה בגריל כמאכל מסורתי נפוליטני.[5] הסקאמורצה המיוצרת בעיר בארי עשויה מחלב כבשים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סקאמורצה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Fletcher, Janet (24 באוגוסט 2006). "Italy's scamorza is smoky stand-in for mozzarella". The SF Gate. Hearst Communications Inc. נבדק ב-31 במאי 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ "SCAMORZA di vacca e di bufala". sito.regione.campania.it (באיטלקית). אורכב מ-המקור ב-16 ביולי 2015. נבדק ב-15 ביוני 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ "Scamorza: formaggio vaccino a pasta filata, tipico della Campania". formaggio.it (באיטלקית). נבדק ב-15 ביוני 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ (Slow Food Editore. 2005. Italian cheese, p. 372.)
  5. ^ (Batali, M. 2008. Italian grill, p.33.)