עוקצן תלת-קוצי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןעוקצן תלת-קוצי
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: מקריני סנפיר
מחלקה: מקריני סנפיר
סדרה: דקראים
תת־סדרה: Cottoidei
משפחה: עוקצניים
סוג: Gasterosteus
מין: עוקצן תלת-קוצי
שם מדעי
Gasterosteus aculeatus
ליניאוס, 1758
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

עוקצן תלת-קוצי (שם מדעי: Gasterosteus aculeatus) הוא מין של דג גרם ממשפחת העוקצניים החי במקווי מים מתוקים ובמי ים לאורך חצי הכדור הצפוני. מרבית האוכלוסיות נמצאות בארצות הברית ודרום קנדה ובאירופה אך גם במזרח אסיה. המין תואר ב-1758 בידי החוקר קארולוס לינאוס.

מזהים כיום 3 תת-מינים שלו:

  • G. a. aculeatus
  • G. a. williamsoni
  • G. a. santaeannae

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

העוקצן הוא דג נפוץ במימי האגמים והבריכות באירופה והוא מהמינים הגדולים במשפחתו, באורך ממוצע של 3–4 ס"מ אף שהוא יכול להגיע גם לאורך 8 ס"מ. כשמו הוא מכוסה בקוצים לאורך גופו, מהגב ועד הזנב. אזור החזה והזימים אינו מכיל קוצים אך מוגן בידי מעטה נוקשה של לוחיות, כשל צב או ארמדיל. הוא בעל ראש גדול עם עיניים בולטות ולסתות משורבבות וארוכות העוזרות לו לינוק טרף בשאיבה.

אף ששני הזוויגים דומים בגודל הזכרים צבעוניים יותר. בעוד הנקבות בעלות גוון אפור-זית עד ירקרק עם בטן כסופה ולעיתים מנומרת בחום, הזכרים בעונת הרבייה נצבעים באדום בוהק בחלק התחתון של ראשם ובטנם, העיניים מכחילות והגב וסנפירי הגב מכחילים מעט. גם הנקבות מפתחות בעונת הרבייה גרון ורוד. ישנם מקרים בהם אוכלוסיית דגים שלמה בעלת גוונים שחורים או לבנים לגמרי.

העוקצן חי לרוב בחופים, מקווי מים מתוקים ובמים מליחים כמו שפכי נהרות ולרוב מעדיף מים זורמים עם צמחי מים גבוהים בהם הוא יכול להסתתר. הוא מתרחק מאזורי מים קפואים אך גם ממים חמימים מדי.

דג זה הוא ניזון קרקעי האוכל לרוב זחלי חרקים כמו ימשושיים, שטצדאים ושאר סרטנאים קטנים וכן ניזון מפלנקטון הן באגמים והן בים. הוא ניזון גם מטרף יבשתי שנפל למים כמו זבובים וגם אוכל ביצי דגים, צעירי דגים ואיננו בוחל אף בקניבליזם.

העוקצן נטרף בידי מספר אוכלי דגים כמו עופות מים, לוטרות ובעיקר דגים אחרים כמו טרוטה וזאבי נהרות. כשדגים כאלה מתקרבים אליו לעיתים קבוצת העוקצנונים תנסה להדוף את הטורף באמצעות כוחם המשותף, מה שירתיע אותו אם כי הם צריכים לעשות זאת יחדיו כדי שלא ייטרפו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא עוקצן תלת-קוצי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ עוקצן תלת-קוצי באתר הרשימה האדומה של IUCN

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]