פורום ארגוני החיילים הבודדים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פורום ארגוני החיילים הבודדים
פעילות איגוד כלל הגופים הפועלים למען חיילים בודדים בישראל
התאגדות ארגון גג של עמותות, גופי ציבור וממשל הפועלים למען חיילים בודדים
מדינה ישראל
מקום פעילות כל הארץ
תקופת הפעילות 2016–הווה (כ־8 שנים)
נוצר מתוך וועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
www.lsf.org.il
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פורום ארגוני החיילים הבודדים הוא התאגדות של ארגונים העוסקים בתחום החיילים הבודדים במדינת ישראל. הפורום הוקם בשנת 2016 לבקשתו של ח"כ אברהם נגוסה - יו"ר ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות. מטרתו העיקרית של הפורום היא למפות ולתעדף את הצרכים החיוניים הדרושים לחייל הבודד בצה"ל ולאחר מכן בחייו האזרחיים[1]. זאת על מנת לגבש עמדה אחידה בנושא סיוע לחיילים בודדים ולייצר מענה הולם לצורכיהם, שיוסדרו על ידי משרדי הממשלה, חקיקה ותקצוב.[2]

פעילות הפורום[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפורום עוסק במגוון אתגרים מחייו של החייל הבודד על הרצף שבין טרום הגיוס, מהלך הגיוס ולקראת השחרור והיציאה לאזרחות. הפורום מוזמן לכל הדיונים בוועדות השונות בכנסת כגוף המקצועי המאגד בתוכו את כל הידע והנתונים בנושא ואת כל הארגונים המובילים בתחום ונציגי משרדי הממשלה. הפורום יוזם הצעות חקיקה לכנסת ופועל בשיתוף פעולה מלא עם השרים וחברי הכנסת העוסקים בתחום

את הפורום מרכזים ומובילים אנשי תוכנית כנפיים (הסוכנות היהודית וקרן מיראז), תוכנית המסייעת לעולים צעירים בודדים משלב הגעתם לארץ בגפם, במהלך שירותם הצבאי, וכשנתיים אחרי השחרור.[3]

הנושאים בהם עוסק הפורום[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מציאת פתרונות דיור הולמים
  • תוכניות המשך לאחר השחרור ומעטפת חברתית
  • הנגשת מידע ומוקד פניות בשגרה ובחירום[4]
  • טרמינולוגיה אחידה לטיפול בחיילים בודדים.
  • השוואת מענים ושירותים בין חיילים עולים בודדים לחיילים חסרי עורף משפחתי.
  • קידום השיח בנושא חיילים בודדים

חברי הפורום[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם הארגון מהות ואוכלוסיית היעד לוגו
צה"ל ההכרה הרשמית לקבלת הסיוע מגורמי הממשלה השונים וחלק מהארגונים החברתיים נעשה אך ורק על ידי צה"ל.
משרד העלייה והקליטה אוכלוסיית היעד: כל מי שהוכר על ידי צה"ל כחייל בודד מובהק (עולה, בן עולים, קטין חוזר, אזרח עולה או תושב חוזר) והתגייס לשירות חובה בתוך תקופת הזכאות. סמליל המשרד
משרד הביטחון- האגף והקרן לחיילים משוחררים ייעוד האגף והקרן היא לפעול למען חיילים משוחררים ומסיימי שירות לאומי ואזרחי לשילובם בהשכלה, בהכשרה מקצועית ובתעסוקה בחיים האזרחיים, זאת באמצעות הסברה, ייעוץ, הכוונה, הטבות ומענקים. האגף והקרן פועלים על פי חוק חיילים משוחררים והוראות משרד הביטחון. החזון הוא להוביל את החיילים המשוחררים ומסיימי השירות הלאומי והאזרחי לעצמאות כלכלית והשתלבות חברתית.

אוכלוסיית היעד: חיילים בודדים מובהקים וחסרי עורף משפחתי, שהוכרו על ידי צה"ל.

משרד הרווחה משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים הוא משרד ממשלתי בישראל שתפקידו להבטיח לכלל הציבור מתן שירותי רווחה, שהוגדרו בחוק לאוכלוסיות שונות, ולפקח על מתן שירותים אלה.

אוכלוסיית היעד: בני נוער, צעירות וצעירים, הנתונים על רצף מצבי המצוקה, הסיכון והסכנה.

סמליל המשרד
תוכנית "כנפיים" היוזמה החברתית היחידה בישראל הפועלת מזה כ-13 שנים, הנותנת מענה כולל לחיילים בודדים עולים. התוכנית פועלת בארבע פעימות עיקריות: הכנה לקראת גיוס, ליווי במהלך השירות הצבאי, תהליך הכנה להשתלבות באזרחות ותוכנית העשרה לבוגרים.

התוכנית פועלת בשיתוף פעולה של קרן מיראז' ישראל ,הסוכנות היהודית ומשרד העלייה והקליטה.

אוכלוסיית היעד של התוכנית: חיילים בודדים מובהקים, שהוכרו על ידי צה"ל (כולל- חיילי מח"ל לקראת עלייה)

הסוכנות היהודית מאז הקמתה ב-1929 פעלה הסוכנות היהודית למען השבתם הביתה של למעלה מ-3,000,000 עולים, ייסדה למעלה מ-1,000 יישובים ברחבי ישראל, חינכה למעלה מ-300,000 ילדים ב"עליית הנוער" והקימה למעלה מ-1,500 מוסדות חינוך ותרבות.

כיום, פועל הארגון בארבעה תחומים עיקריים: נתינה חברתית, עלייה, חוויה ישראלית וקירוב בין ישראל לבין קהילות יהודיות מסביב לעולם.

הסוכנות היהודית שותפה בתוכנית "כנפיים" .

קרן הישג קרן "הישג" היא קרן מלגות, שהוקמה בשנת 2005 על ידי בני הזוג ג'רי שוורץ והת'ר ריסמן מקנדה, ומעניקה מדי שנה מלגות לימודים ודמי מחייה לחיילים משוחררים שהוכרו בצה"ל כ"חיילים בודדים". הקרן מעניקה את המלגות אך ורק לאלה שסיימו שירות צבאי תקין ומלא והם לקראת לימודים לתואר ישראלי ראשון במוסד אקדמי מוכר.

אוכלוסיית היעד: חיילים בודדים מובהקים וחסרי עורף משפחתי, שהוכרו על ידי צה"ל.

קרן מיראז' ישראל קרן פילנתרופית אשר הוקמה בשנת 1998 ונמצאת בבעלות משפחת מיראז', התורמת לישראל כ 20 שנה, במגוון גדול של תחומים:  קהילת יוצאי איראן, תוכנית ”כנפיים“ לחיילים בודדים עולים, פיתוח הנגב, אנשי מילואים ותוכנית "מחוברים" ללימודי שימוש בסמארטפון לגיל השלישי.

קרן מיראז' ישראל שותפה בתוכנית "כנפיים".

אוכלוסיית היעד: חיילים בודדים מובהקים, שהוכרו על ידי צה"ל.

גרעין צבר תוכנית גרעין צבר נוסדה על ידי תנועת הצופים בשנת 1991 במטרה לשמש כפלטפורמה ולהעניק מעטפת תמיכה וליווי לצעירים יהודים מרחבי העולם אשר בחרו לעשות עלייה ולשרת שירות מלא ומשמעותי בצה"ל כחיילים בודדים. התוכנית מורכבת מתהליך הכנה מקיף במדינות המקור במסגרת סמינרים חינוכיים, פרק קליטה אינטנסיבי בישראל ושירות צבאי מלא בצה"ל. לאורך כל התהליך מקבלת הקבוצה תמיכה צמודה וליווי רגשי, חברתי, ביורוקרטי וצבאי. לתוכנית שותפים משרד העלייה והקליטה, "נפש בנפש", "מסע", התנועה הקיבוצית ועוד שותפים משמעותיים רבים נוספים.

אוכלוסיית היעד: חיילים בודדים מובהקים, שהוכרו על ידי צה"ל.

הבית של בנג'י הבית של בנג'י הוקם לזכרו של רב-סרן בנג׳י הילמן ז״ל, כבית אמיתי לחיילים וחיילות בודדים המשרתים בצה"ל.

הבית מספק לכל חייל/ת בודדים קרביים יחידת דיור קבועה ונעימה למשך כל תקופת השירות (וכן תקופת הסתגלות לאחר השחרור). בכל חדר יש מזגן וטלוויזיה עם חיבור לכבלים. הבית מספק לחיילים 3 ארוחות חמות ביום בחדר אוכל מרווח, שירותי ניקיון וכביסה, מטבח מאובזר, מקרר מלא, פעילויות חברתיות עשירות ועוד ועוד. הצוות המקצועי והמיומן מספק אוזן קשבת, חום ותמיכה לכל החיילים.

אוכלוסיית היעד: חיילים בודדים מובהקים וחסרי עורף משפחתי, שהוכרו על ידי צה"ל.

כפר עולים כפר עולים הוא ארגון שמטרתו לייצר קהילה תומכת לחיילים בודדים ועולים חדשים, הם לקוחותינו. אנו מאמינים שלהיות חבר קהילה זה לא רק 'לקחת', זה גם 'לתת', והיכולת וההזדמנות 'לתת' יכולים להיות המתנה הכי טובה שאפשר לקבל. אנו שואפים ליצור קהילה לחיילים בודדים כדי ליצור את המשפחה שחסרה לחיילים הבודדים בארץ.

פרויקט הפיילוט שלנו הוא פרויקט 'יחד' בשיתוף פעולה עם תנועת "אור", זאת במטרה לבנות גרעין-כפר עולים בעיר אופקים.

אוכלוסיית היעד: חיילים בודדים מובהקים וחסרי עורף משפחתי.

התנועה הקיבוצית התנועה הקיבוצית מאמצת חיילים בודדים ומעניקה בית חם לחיילים הבודדים במהלך השירות הצבאי.

בתנועה הקיבוצית כ 85 קיבוצים המאמצים חיילים בודדים וגרעיני צבר הפזורים בכל רחבי הארץ. בכל קיבוץ יש רכז/ת חיילים בודדים המהווה את החוליה המקשרת לקיבוץ ולחבריו, נמצא/יית בקשר צמוד עם החיילים ומסייע/ת ככל יכולתו/ה

אוכלוסיית היעד: חיילים בודדים מובהקים וחסרי עורף משפחתי, שהוכרו על ידי צה"ל.

נפש בנפש "נפש בנפש”, ארגון הפועל ללא מטרת רווח, הצליח מיום היווסדו בשנת 2002, להפיח חיים בעלייה לישראל מארה”ב, קנדה ובריטניה. הארגון הגשים את חלומותיהם של יותר מ-50,000 עולים תוך מימוש החזון הציוני של חיים במדינת ישראל.

הייעוד של תוכנית החיילים הבודדים של ארגון ידידי צה"ל בארצות הבריתFIDF ו "נפש בנפש" היא לתת מענה הוליסטי הכולל ליווי, תמיכה ודאגה לרווחתם ועתידם של כלל החיילים הבודדים העולים בשלב טרום העלייה, טרום הגיוס, במהלך השירות הצבאי ועם שחרורם מצה"ל וההסתגלות לחיים האזרחיים.

אוכלוסיית היעד: חיילים בודדים מובהקים, שהוכרו על ידי צה"ל.

לוגו הארגון
לוגו הארגון
יחד למען החייל קרן לב"י האגודה למען החייל- ׳יחד למען החייל׳, הוא הגוף המרכזי המוביל את הפעילות לטובת חיילי צה"ל ושער הכניסה היחיד לתרומות לחיילי וליחידות צה"ל. הגוף מאחד את האגודה למען החייל וקרן לב"י, שפעלו עשרות שנים לרווחת חיילי צה"ל, לב"י, והתאחדו לגוף אחד חזק ומוכוון מטרה שפועל 100% למען חיילי צה"ל.

אוכלוסיית היעד: חיילים בודדים מובהקים וחסרי עורף משפחתי, שהוכרו על ידי צה"ל.

סמליל "יחד למען החייל"
סמליל "יחד למען החייל"
אח גדול עמותת "אח גדול" היא יוזמה חברתית ייחודית של 250 סטודנטים מתנדבים, חיילים בודדים משוחררים, אשר מתוך ערכי ציונות, נתינה, משפחתיות וישראליות על כל גווניה, מאמינים כי יש ביכולתם לתת לחיילים הבודדים של היום כתובת אישית ב"גובה העיניים" לצרכים שהם עצמם מכירים כל כך טוב מניסיונם שלהם.

אוכלוסיית היעד: חיילים בודדים מובהקים וחסרי עורף משפחתי, שהוכרו על ידי צה"ל

הלל עמותת ה.ל.ל מסייעת ליוצאים לשאלה מאז 1991. העמותה מעניקה מענה מקיף לצעירים אלו הכולל מקלט חירום ודירות מעבר, ליווי אישי, טיפול נפשי פרטני וקהילה תומכת, סיוע בתקופת השירות הצבאי, הכוונה מקצועית לתעסוקה, עזרה בהשלמת השכלה ומלגות לימודים נדיבות. כל זאת על מנת שיצליחו לצמצם את הפערים העצומים ולממש את הפוטנציאל הטמון בהם.

אוכלוסיית היעד: יוצאים בשאלה מהחברה החרדית (חיילים בודדים מובהקים וחסרי עורף משפחתי).

קבלת הסיוע מותנה בתהליך הצטרפות לעמותה.

הלוגו של עמותת הל"ל
תוכנית נעל"ה נעל"ה היא תוכנית המאפשרת לצעירים וצעירות יהודיים מרחבי העולם ללמוד במשך שלוש עד ארבע שנים בתיכונים בישראל ולקבל תעודת בגרות ישראלית, והתוכנית בנויה כך שאין כל צורך בעברית כתנאי מקדמי ללימודים בתוכנית. התוכנית במימון מלא של משרד החינוך הישראלי ולכן היא בחינם למשתתפיה. המימון למשתתף בתוכנית כולל כרטיס טיסה לתוכנית (מכל יעד בעולם), מימון מלא של הלימודים, ספרים, מחברות כלי כתיבה, ביטוח רפואי, לינה בתנאי פנימייה, דמי נסיעה בישראל, דמי כיס, תקציב ביגוד, כרטיס חיוג ועוד.
עמק לון סולג'רס
עמותת נדן העמותה היחידה ששמה לה למטרה לספק סיוע משפטי במיוחד לחיילים בשירות חובה בהתייחס לזכויות ולחובות הייחודיים אליהם ולהתאים את פעילות העמותה לאופי השירות ואורח החיים הייחודי של חיילים וחיילות בשירות חובה. פעילי העמותה הם עורכי דין ותיקים ומנוסים, בוגרי הפרקליטות הצבאית, הבקיאים היטב במצוקות החיילים במהלך שירותם ובפתרונות הזמינים לחייל או לחיילת, בצה"ל ומחוצה לו. השירות מוצע לכל חייל בשירות חובה, במטרה להעצים את חיילי שירות החובה כך שישתלבו בצורה מוצלחת בצה"ל וגם בחיים האזרחיים, עם כמה שפחות מקרים פתוחים שילוו אותם הלאה. השירות כרוך בתשלום דמי טיפול של 100 שקלים.

אוכלוסיית היעד: חיילים בשירות חובה, בזמן שירות החובה (יתרת שירות של חודש לפחות)

המרכז לחיילים בודדים ע"ש מייקל לוין המרכז לחיילים בודדים הוקם בעקבות חזונו של מייקל לוין ז"ל ליצור קהילה חמה ותומכת. מייקל שיתף את ציקי אוד, אביו המאמץ, בחלומו לפתוח מרכז שיהווה מקום מפגש לחיילים בודדים שבו יוכלו לחלוק חוויות, לערוך ארוחות משותפות ולקבל עזרה וייעוץ במהלך שירותם הצבאי. לאחר נפילתו, הגשים ציקי, יחד עם חבריו של מייקל את חלומו והקימו את "המרכז לחיילים בודדים ע"ש מייקל לוין".

היום המרכז תומך באלפי חיילים בודדים שנחשפו לסיפורו של מייקל והרגישו רצון ומחויבות להמשיך את דרכו, להגיע לארץ, לשרת בצה"ל ולהגן על מדינת ישראל ואזרחיה.

אוכלוסיית היעד: חיילים בודדים מובהקים וחסרי עורף משפחתי.

חייל אל חייל בית חייל אל חייל הוא הבית של החיילים הבודדים מהרגע שהם נוחתים בארץ. הם חלק מהמשפחה מעוד לפני השירות, במהלך השירות, וגם אחרי השירות הצבאי, עם התוכנית בוגרים.

הארגון מנוהל על ידי בוגרי צבא שמבינים היטב את צורכיהם של החיילים ומובילים מתוך חוויה וניסיון.

אוכלוסיית היעד: חיילים בודדים מובהקים וחסרי עורף משפחתי.

יוצאים לשינוי עמותת "יוצאים לשינוי" הוקמה על ידי יוצאים בשאלה, ופועלת לצמצום הקשיים הנערמים בדרכם של המבקשים לצאת מהעולם החרדי ומשמשת מערכת תמיכה עבורם במסעם לעבר חייהם החדשים. העמותה פועלת להבטחת זכויות היוצאים בשאלה- עבור כל אלו שבחרו לחיות על פי השקפתם ולעזוב את החברה החרדית, על מנת לסייע להם להשתלב במהירות האפשרית בחברה הישראלית באופן מלא.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

״שכר דירה לחיילים בודדים יוצמד למדד״ (ערוץ 7, 29 בנובמבר 2017) - פניית פורום ארגוני החיילים הבודדים לחברת הכנסת בן ארי מובילה לשינוי מדיניות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ כ-25% מהחיילים הבודדים העולים לא נשארים בארץ לאחר שחרורם מצה"ל באתר הכנסת
  2. ^ תמיכה בחיילים בודדים עולים ותושבים חוזרים, הנותרים חסרי כל עם שחרורם מצה”ל, באתר כנסת פתוחה, ‏23/02/2016
  3. ^ "אודות תוכנית כנפיים". אתר כנפיים. נבדק ב-2017-04-06.
  4. ^ www.lsf.org.il