פורטל:הבי מטאל/מאמר נבחר/אוסף מאמרים נבחרים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

1

איירון מיידןאנגלית: Iron Maiden; בתרגום חופשי: בתולת הברזל) היא להקת הבי מטאל בריטית שנוסדה בשנות השמונים, אחת מהלהקות המייסדות של ההבי מטאל המסורתי (המכונה "אולדסקול") ואחת מהלהקות המוערכות והמשפיעות ביותר בתחום הרוק והמטאל.

הלהקה קמה בסוף שנות השבעים באנגליה, ביוזמתו ובהנהגתו של הבסיסט והמלחין סטיב האריס, אשר לימים נחשב בעיני מבקרים רבים לגאון מוזיקלי. האריס כתב באופן חלקי או מלא את הרוב שירי הלהקה. במהלך 36 שנות קיומה (עד היום) כבשה להקה זו את קהל הרוק והמטאל ברחבי העולם עם רוק כבד, מסרים שטניים ודמות השלד המצויר (בשם אדי) אשר מופיע על גבי עטיפות כל אלבומי הלהקה, כל פעם בצורה אחרת.

רבות מלהקות הז'אנר שקמו אחריה מציינים את איירון מיידן כאחת הלהקות שהשפיעו עליהם הכי הרבה.

2

גראנג' הוא ז'אנר של רוק אלטרנטיבי המושפע מפאנק רוק, הבי מטאל, ולעיתים אף סטונר רוק או סלאדג' מטאל. הגראנג' ממזג אלמנטים של פאנק רוק והבי מטאל, אך פעמים רבות ללא המהירות הגבוהה של הפאנק. הצלחתו המסחרית החלה לבוא לידי ביטוי בשנות השמונים המאוחרות ובשנות התשעים המוקדמות, והוא הגיע אל שיא הפופולריות שלו בין 1991 ו-1994. להקות הגראנג' הראשונות הוקמו בערים מן הצפון-מערב הפסיפי של ארצות הברית, כגון סיאטל, אולימפיה ופורטלנד. הז'אנר מקושר בארצות הברית עם מושג "דור ה-X", מכיוון שהתחלת השימוש במושג זה ופריצתו של הגראנג' אירעו בד בבד. הפופולריות של הגראנג' הייתה אחת מן התופעות הראשונות שהבדילו בין המוזיקה הפופולרית של שנות השמונים לזו של שנות התשעים.

3

מטאליקהאנגלית: Metallica) היא להקת ת'ראש מטאל אמריקאית שנוסדה בראשית שנות השמונים. מטאליקה נחשבת ללהקת המטאל המצליחה ביותר בהיסטוריה, עם היקף מכירות הנאמד במעל ל-100 מיליון עותקים.


בשנות ה-80 הייתה ידועה מטאליקה כלהקה קיצונית, שהולכת נגד הזרם, יוצרת מוזיקה כבדה ולא מלודית ושרה על נושאים קשים ובלתי נעימים. לאחר שתרמה רבות להתפתחות המטאל בשנות השמונים, הרחיבה הלהקה את קהל היעד שלה בתחילת שנות ה-90 על ידי מיתון משמעותי של הסגנון. היא היוותה את הדוגמה הבולטת ביותר ללהקת מטאל מצליחה, אך הואשמה במקביל בהתמסחרות על ידי מעריציה הוותיקים שלא הסתגלו לשינויי הגישה המוזיקלית. מעריצים אלה טוענים שמטאליקה נטשה את שורשי הת'ראש מטאל שלה.

4

נירוונהאנגלית: Nirvana; בתרגום חופשי: שלווה) הייתה להקת גראנג' אמריקאית פופולרית מאברדין, וושינגטון. הלהקה פרצה אל הזרם המרכזי בעזרת הסינגל "Smells Like Teen Spirit" מתוך אלבומה מ-1991, Nevermind, כאשר היא סוחפת אחריה זרם של להקות פאנק רוק ורוק אלטרנטיבי, שהתקשורת נהגה לכנות בשם "גראנג'". להקות גראנג' אחרות כגון אליס אין צ'יינס, פרל ג'אם וסאונדגארדן נהנו אף הן מעלייה בפופולריות שלהן, וכתוצאה מכך הפך הרוק האלטרנטיבי לז'אנר דומיננטי ברדיו ובטלוויזיה של ארצות הברית של תחילת עד אמצע שנות התשעים.