פורטל:היסטוריה/חדשות המחקר/ארכיון/38

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מחקר על תולדות הקהילות היהודיות לאחר חורבן בית שני[עריכת קוד מקור]

מחקר של פרופסור דורון מנדלס מהאוניברסיטה העברית וד"ר אריה אדרעי מאוניברסיטת תל אביב מצביע על פירוד עמוק בין הקהילות היהודיות משני עברי הים התיכון לאחר חורבן בית המקדש השני. נראה שפירוד זה היה בעל תוצאות הרות גורל וייתכן שהביא להיעלמות כמעט מוחלטת של הקהילה היהודית בארצות המערב. החוקרים טוענים כי הגורם להתבוללות נעוץ בהיעדר תרגום של התורה שבע"פ מן השפות שבהם דיברו בארץ ישראל, במסופוטמיה ובלבנט בעיקר עברית וארמית, ליוונית וללטינית, שבהן דיברו מרבית היהודים מארצות המערב - אנטוליה, יוון, איטליה ושאר הפרובינקיות של האימפריה הרומית. חלקים מקהילה זו שלא התבוללו המשיכו לקיים את חוקי התנ"ך על פי התרגום היווני (ויותר מאוחר הלטיני) שהיה בידם.

על פי החוקרים, בעקבות נתק זה התחולל תהליך של התבוללות בקרב יהודי קהילות המערב שהואץ על ידי פעילות מיסיונרית נוצרית מסיבית באירופה, וקובעים כי כתוצאה מכך, הלך ונטמע החלק הארי מן הקהילה היהודית במערב בקרב הקהילה הנוצרית שסביבה, וחלק אחר המשיך לקיים את החוקים בתנ"ך בתרגומם היווני (ויותר מאוחר הלטיני).

המחקר הוא תוצר של עבודתם המשותפת במכון ללימודים מתקדמים של האוניברסיטה העברית במסגרת קבוצת מחקר שעסקה בתקשורת יהודית בגולה. בעקבותיה, פרסמו השניים את תוצאות מחקרם בכתב העת: "Journal for The Study of the Pseudepigrapha".

ממצאי מחקר היסטורי חדש, הקהילה היהודית באירופה אחרי חורבן בית המקדש השני – כמעט התבוללה כליל באתר אפוק טיימס