אפוק טיימס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אפוק טיימסאנגלית: Epoch Times; בסינית מפושטת: 大纪元; בפין-יין: Dàjìyuán) העולמית הוא גוף תקשורת בינלאומי ימני רדיקלי,[1][2][3][4][5] Epoch Media Group המקושר לפאלון גונג.[6] הקבוצה מוציאה לאור מאמרים בדפוס ובאינטרנט בכשלושים וחמש מדינות ובעשרים שפות.

המותג The Epoch Times הוקם על ידי קבוצה של סינים-אמריקניים בשנת 2000, שהחלו להפיצו בשפה הסינית ברחבי ארצות הברית. בשנת 2003 החל לצאת בשפה האנגלית.

בשפה הסינית, מהדורות העיתון היא מהדורת החדשות הגדולה ביותר מחוץ לסין, הן כעיתון מודפס והן באינטרנט. ברחבי העולם הוא מופץ בעיקר בקרב דוברי השפה הסינית (ובעוד 20 שפות נוספות)[דרוש מקור]. ממשלת סין מונעת את הגלישה באינטרנט לאתרי העיתון ואת הפצתו בדפוס במדינה, בשל מדיניותו של העיתון לדיווח חדשות באופן עצמאי ובלתי מצונזר על ידי גורמי שלטון, ובשל חשיפת[7] רדיפת מתרגלי שיטת המדיטציה פאלון גונג (שיטה רוחנית שמקורה בסין אשר נרדפת על ידי המשטר הקומוניסטי הסיני) ותעשיית קצירת האיברים בכפייה מהמתרגלים של השיטה.

העיתון בגרסתו האנגלית טוען כי הוא עצמאי וחסר משוא פנים, אולם נטען כנגדו כי הוא מוטה נגד המשטר הקומוניסטי בסין, וכי הוא מביע בדרך-כלל דעות שמרניות ודעות התומכות בימין בארצות הברית (למשל בנושאי המלחמה העולמית בטרור ומלחמת עיראק, בעידוד תרבות מסורתית ונקיטת קו מערכתי החושף את פשעי הקומוניזם ברחבי העולם ובקידום תאוריות קונספירציה המקושרות לימין הקיצוני כגון QAnon[8]) ובנשיא דונלד טראמפ,[9][10][11] כמו כן הוא ידוע בתמיכתו במועמדים של מפלגות ימניות באירופה.[12][13] נטען כנגד העיתון כי הוא תומך בתאוריות קונספירציה כולל התנגדות לחיסונים.[14]

פרסומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תשעת הדיונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

"תשעת הדיונים", ספר בהוצאת מערכת האפוק טיימס שיצא לאור בשנת 2004, פורסמו לראשונה בגרסה הסינית של עיתון ה"אפוק טיימס" בנובמבר 2004. מאוחר יותר, המאמרים תורגמו לאנגלית, הובאו לדפוס והתפרסמו באינטרנט. כיום ניתן להשיג את "תשעת הדיונים" ב-20 שפות. תשעה דיונים אלו הם בעיקרם תשעה נושאי ביקורת נגד המפלגה הקומוניסטית הסינית והם מתהדרים בכותרות כגון "איך המפלגה הקומוניסטית היא כוח המתנגד ליקום" (דיון מס' 4) או "על הטבע הנבזי של המפלגה הקומוניסטית הסינית" (דיון מס' 9).[15]

בהקדמה לספר מובהרת עמדתו: "במשך למעלה מ-80 שנות קיומה, כל דבר בו נגעה המפלגה הקומוניסטית הסינית (מק"ס) הושחת בשקרים, מלחמות, רעב, עריצות, טבח וטרור. אמונות וערכים מסורתיים הושמדו באלימות. מושגים מוסריים מקוריים, ומבנים חברתיים התפוררו תחת אלימות. אמפתיה, אהבה והרמוניה בין אנשים עוותו למאבק ושנאה".[15]

לטענת מפרסמיו, תשעת הדיונים אחראים לפרישה של למעלה מ-307 מיליון איש מן המפלגה הקומוניסטית. הנתונים מופיעים באתר "טואי-דאנג"[16] (退党 "פרישה מהמפלגה" בסינית).

העיתון זכה במספר פרסים על חשיפותיו בנושאי זכויות אדם, ובכללם מן "החברה הבינלאומית לזכויות אדם"; ובפרס הראשון של "ארגון העיתונאים האסיאתי-אמריקני" בארצות הברית. בנוסף, הופקה על פי הספר סדרה של סרטים דוקומנטריים על ידי תחנת הטלוויזיה הבינלאומית בסינית ובאנגלית "NTDTV".

סיקורים בולטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תיאוריות קונספירציה ומידע מוטעה לטובת טראמפ[עריכת קוד מקור | עריכה]

האפוק טיימס קידמו מערך של תיאוריות קונספירציה שמרניות, בעיקר לטובתו של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ,[17][18] והעיתון עצמו ידוע כאחד מבעלי בריתו הקרובים ביותר לטראמפ.[19] אפוק טיימס הרוויח כלכלית מקידום קונספירציות על טראמפ, והגדיל את הכנסותיו כמעט פי ארבעה במהלך שלוש השנים הראשונות בהן טראמפ היה בשלטון (מ-3.9 מיליון דולר ב-2016 ל-15.5 מיליון דולר ב-2019), שכן, הוא כיוון למצביעי ומעריצי טראמפ, ושיווק את עצמו באמצעות פרסום ממוקד ברשתות חברתיות.[20][21] אפוק טיימס פרסם מגוון תאוריות קונספירציה במסגרת סדרת סרטונים ביוטיוב הנקראת "Edge of Wonder", והפיץ את תאוריית הקונספירציה הימנית הרדיקלית האמריקאית, QAnon.[22] דיווח ב-NBC News מצא כי שניים מהמארחים של סדרת הסרטונים Edge of Wonder היו מנהלים קריאייטיבים ועורכי תמונות ראשיים מטעם אפוק טיימס.

בספטמבר 2019, במהלך פרשת טראמפ-אוקראינה, ערך הוויקיפדיה האנגלי של האנטר ביידן כלל טענות מפוקפקות לגבי עסקיו באוקראינה ומניעיו של אביו, ג'ו ביידן, לרדוף אחר תובע אוקראיני; אותם הטענות הגיעו לאפוק טיימס ולניו אמריקן.[23] האפוק טיימס קידם את תאוריית הקונספירציה הזאת, שעל פיה, ג'ו ביידן ניצל את כוחו לרעה בשנת 2016 כדי להגן על האינטרסים העסקיים של האנטר באוקראינה.[24]

במהלך הבחירות הדמוקרטיות של איווה בפברואר 2020, האפוק טיימס שיתף ידיעות שגויות מטעם הקבוצה השמרנית Judicial Watch, שטענה כי חלק נרחב מההצבעות זויפו.[25][26] הידיעה השגויה, שהפכה לוויראלית בפייסבוק, הופרכה על ידי תחקירנים ועל ידי שר החוץ של איווה.[27][28][25] מומחה לתקשורת של הרווארד שצוטט על ידי NBC News אמר כי ה-Epok Times השתמש ב-"טקטיקת דיסאינפורמציה קלאסית" המכונה "מסחר במעלה השרשרת" (אנ'), טקטיקה שבה סיפורים שקריים משותפים מחדש ממקורות מידע מוטעים.[26]

לאחר שטראמפ הפסיד בבחירות לנשיאות ארצות הברית ב-2020, האפוק טיימס הטיל ספק רבות בתוצאותיו של הבחירות.[29] אפוק טיימס הפיקו סרטון באורך 93 דקות שבו נטען כי תוצאות הבחירות הן תוצאה של הונאה; אחד המרואיינים, עורך הדין לין ווד, טען בטעות שסין קנתה מוכר בחירות אמריקאי.[30] גרסאות של הסרטון ביוטיוב, באתר אפוק טיימס ובאתר NTD נצפו מאות אלפי פעמים.[30] האפוק טיימס פתחו שבעה ערוצי יוטיוב חדשים, כדי להפיץ מהם מידע מוטעה לגבי הבחירות ועל מנת להפיץ טענות שווא וקונספירציות אחרות, ביניהן גם קונספירציה על הפיגוע בנאשוויל.[18] רק אחד משבעת ערוצי היוטיוב חשף את קשריו לאפוק טיימס או לפאלון גונג.[31] חודשיים וחצי לאחר יצירתם של ערוצים אלו, הם צברו עשרות מיליוני צפיות ולפחות 1.1 מיליון מנויים.[31] אחד הערוצים, ("Eye Opener With Michael Lewis"), מציג את עצמו כ-"ערוץ של כמה חברים שמרגישים שהאמת מתה".[31] לאחר שהערוצים דווחו ליוטיוב, יוטיוב הסירה כמה מהסרטונים בהתאם למדיניות האתר נגד מידע מוטעה בזמן בחירות.[31]

העיתון פרסם את עצרת טראמפ ב-6 בינואר 2021 בוושינגטון, שהובילה בסופו של דבר להסתערות על הקפיטול. לאחר ההסתערות, אחד מכותבי הטור טען שההסתערות הייתה במסגרת אסטרטגיית "דגל כוזב",[29] וערוץ היוטיוב המקושר לאפוק טיימס, "Eye Opener With Michael Lewis", הדהד את אותה הקונספירציה, וטוען שהמתקפת הקפיטול תוזמנה על ידי אנטיפה כחלק מתוכנית "טקטיקה קומוניסטית ישנה."[18]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אפוק טיימס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "A 'loud mouth' writer says the White House broke its own briefing-room rules. So he did the same". Washington Post (בAmerican English). ISSN 0190-8286. נבדק ב-2022-08-19.
  2. ^ Nick Aspinwall, Guo Wengui and Steve Bannon Are Flooding the Zone With Hunter Biden Conspiracies, Foreign Policy (בAmerican English)
  3. ^ Hettena, Seth (2019-09-17). "The Obscure Newspaper Fueling the Far-Right in Europe". The New Republic. ISSN 0028-6583. נבדק ב-2022-08-19.
  4. ^ The German Edition of the Falun Gong-Affiliated ‘Epoch Times’ Aligns with the Far Right, ChinaFile, ‏2017-09-23 (באנגלית)
  5. ^ Jing Zeng, Mike S. Schäfer, Conceptualizing “Dark Platforms”. Covid-19-Related Conspiracy Theories on 8kun and Gab, Digital Journalism 9, 2021-10-21, עמ' 1321–1343 doi: 10.1080/21670811.2021.1938165
  6. ^ Street Journal, Susan V. LawrenceStaff Reporter of THE WALL (2004-04-14). "Falun Gong Fields Media Weapons". Wall Street Journal (בAmerican English). נבדק ב-2022-08-19.
  7. ^ בית חולים למטרות רצח, באתר אפוק טיימס
  8. ^ Trump, QAnon and an impending judgment day: Behind the Facebook-fueled rise of The Epoch Times, NBC News (באנגלית)
  9. ^ A letter to our readers
  10. ^ Brandy Zadrozny and Ben Collins, Facebook bans ads from The Epoch Times after huge pro-Trump buy, CNBC (באנגלית)
  11. ^ Ben Gilbert, Aside from the Trump campaign itself, the biggest spender on pro-Trump Facebook ads is reportedly a secretive New York-based newspaper, Business Insider (בAmerican English)
  12. ^ www.chinafile.com/reporting-opinion/media/german-edition-of-falun-gong-affiliated-epoch-times-aligns-far-right
  13. ^ Hettena, Seth (2019-09-17). "The Obscure Newspaper Fueling the Far-Right in Europe". The New Republic. נבדק ב-2022-08-19.
  14. ^ Alba, Davey (2019-08-23). "Facebook Bans Ads From The Epoch Times". The New York Times (בAmerican English). נבדק ב-2022-08-19.
  15. ^ 1 2 תשעת הדיונים בעברית באתר אפוק טיימס
  16. ^ home, Tuidang (באנגלית) (ארכיון)
  17. ^ Facebook says a pro-Trump media outlet used artificial intelligence to create fake people and push conspiracies, NBC News (באנגלית)
  18. ^ 1 2 3 Craig Silverman, A YouTube Network Sprang Up To Pump Out Pro-Trump Misinformation After He Lost, BuzzFeed News (באנגלית)
  19. ^ Hayes Brown, The Epoch Times Really, Really Loves The Trump Administration, BuzzFeed News (באנגלית)
  20. ^ Scott Waldman, Climate denial newspaper flourishes on Facebook, E&E News, ‏2021-08-27 (בAmerican English)
  21. ^ Lachlan Markay, Epoch Times nearly quadrupled revenue during the first three years of the Trump administration, Axios, ‏2021-01-12 (באנגלית)
  22. ^ Trump, QAnon and an impending judgment day: Behind the Facebook-fueled rise of The Epoch Times, NBC News (באנגלית)
  23. ^ "Checking the Web on Hunter Biden? A 36-year-old physicist helps decide what you'll see". Washington Post (בAmerican English). ISSN 0190-8286. נבדק ב-2022-08-19.
  24. ^ Robert MackeyRobert MackeyAugust 15 2020, 11:59 A.m, White House Plants Pro-Trump Conspiracy Theorists Among Reporters in Briefing Room, The Intercept (באנגלית)
  25. ^ 1 2 Rightwing groups spread false information about voter rolls hours before Iowa caucuses, the Guardian, ‏2020-02-04 (באנגלית)
  26. ^ 1 2 'Wake-up call': Iowa caucus disinformation serves as warning about 2020 election, NBC News (באנגלית)
  27. ^ Martineau, Paris. "Iowa Misinformation Spreads Online, Despite New Policies". Wired (בAmerican English). ISSN 1059-1028. נבדק ב-2022-08-19.
  28. ^ Debunked claims about Iowa voter fraud pushed by conservative activists, NBC News (באנגלית)
  29. ^ 1 2 Simon van Zuylen-Wood, MAGA-land’s Favorite Newspaper, The Atlantic, ‏2021-01-13 (באנגלית)
  30. ^ 1 2 Lengthy video makes false claims about 2020 election, AP NEWS, ‏2021-04-20 (באנגלית)
  31. ^ 1 2 3 4 Craig Silverman, A YouTube Network Sprang Up To Pump Out Pro-Trump Misinformation After He Lost, BuzzFeed News (באנגלית)