פלא (ספר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פלא
Wonder
מידע כללי
מאת ר"ג' פלאסיו עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה רומן עריכת הנתון בוויקינתונים
נושא חשיבה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום התרחשות מנהטן עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה אלפרד א. קנופף עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה 14 בפברואר 2012 עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה בעברית
הוצאה זמורה ביתן
תאריך 2013
תרגום שהם סמיט ואמנון כץ
קישורים חיצוניים
מסת"ב 0-375-86902-6
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פלא (אנגלית: Wonder) הוא ספר לילדים ונוער, שנכתב על ידי ר"ג' פלאסיו (מאנגלית: שהם סמיט ואמנון כץ) המתאר שנה מחייו של ילד ששמו אוגוסט הסובל מתסמונת גנטית נדירה המופיעה כעיוות בפניו. הספר יצא לאור ב-14 בפברואר 2012 והיה המוביל ברשימת רבי המכר של הניו יורק טיימס. ב-12 בנובמבר 2017 יצא סרט קולנוע באותו השם, על בסיס הספר[1]. פלא נבחר למצעד הספרים של משרד החינוך, תורגם ל-45 שפות והיה לרב-מכר בישראל ומחוצה לה[2].

הרקע לכתיבת הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

פלאסיו החלה לכתוב את ספרה "פלא" לאחר שחוותה טלטלה בעודה ממתינה עם בנה בן השלוש בתור כדי לקנות גלידה. בנה החל לבכות כאשר ראה כי לילדה הממתינה לידו בתור ישנם מומים מולדים על פניה. פלאסיו ניסתה להרגיע בדיסקרטיות את בנה, אך המצב התעצם אף יותר כאשר הגלידה שהגיעה ליעדה נשפכה ונזלה. פלאסיו שחזרה את האירוע בעיני רוחה כאשר האזינה יום אחד לשיר Wonder ("פלא") של נטלי מרצ'נט, והגיעה לתובנה כי חוותה עם בנה אירוע מכונן ובעל ערך. וכך עוד באותו יום החלה בכתיבת הספר.

המראה של אוגוסט[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפי התיאור הנתון בספר עיניו הן בערך שני ס"מ מהמקום בו הן אמורות להיות ונוטות בזווית חדה כלפי מטה כשהשמאלית נמוכה מהימנית, עפעפיו העליונים מכסים חצי מעיניו והתחתונים משתלשלים ללא שליטה בהם, לסתו התחתונה קטנה מידי בעוד שהעליונה גדולה מידי ואפו גדול מידי ובשרני. אוגוסט מתאר את אוזניו כ"אגרופים זעירים מכווצים שדבוקים לי לפנים משני הצדדים." בהמשך הספר הוא נדרש להרכיב מכשירי שמיעה שמחוברים ברצועה מאחורי ראשו.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוגוסט פולמן נולד עם עיוות חמור בפניו. הוא לא למד בבית ספר או במסגרת חינוכית אחרת עד כיתה ה', בגלל כל הניתוחים שהיה צריך לעבור, ולמד בחינוך ביתי. בגיל 10 החליטו הוריו שהגיע הזמן שילך לבית הספר. הוא מתקבל לכיתה ה' בחטיבת-הביניים ביצ'ר. בבית הספר היו ילדים שלא התייחסו אליו יפה, במיוחד ג'וליאן אולבנס, שנהג בבריונות. מצד שני, היו לו חברים, כדוגמת ג'ק וויל וסאמר דוסון. בהמשך הספר אוגוסט שומע את ג'ק מדבר עליו דברים רעים, ורב אתו. לאחר זמן מה ג'ק מבין את הטעות שלו והם חוזרים להיות חברים טובים.

הספר מספר על ההסתגלות הקשה של אוגוסט בבית הספר. לקראת סוף הספר, בטיול השנתי, ג'ק ואוגוסט נתקלים בילדים גדולים מהם מבית ספר אחר, שמתעמתים אתם בגלל מראהו של אוגוסט. איימוס, מיילס והנרי, תלמידים שהיו חברים של ג'וליאן, והתנהגו אל אוגוסט בבריונות, מצילים אותם, ומאז הם חברים. הילדים בבית ספר כבר לא מתנהגים בבריונות לאוגוסט, אלא מעריכים אותו, והוא הופך לחלק מהם.

בהמשך הספר יש פרקים נוספים, שאותם מספרים מנקודת מבטם של כמה דמויות: ג'ק, סאמר, ויה, ג'סטין ומירנדה.

בהמשך הספר הכלבה של אוגוסט נפטרה וחבר של אחותו ויה בא ומנחם ועוזר להם ברגע קשה.

המקור לכותרת הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם ספרה של פלאסיו אומץ משמו של השיר Wonder של נטלי מרצ'נט ומילות השיר הודפסו כהקדמה לרומן.

רופאים באו מערים רחוקות

רק כדי לראות אותי

הם עומדים ליד המיטה שלי

לא מאמינים למראה עיניהם

הם אומרים שאני בוודאי

אחד מפלאי הבריאה

ועל אף כל ידיעותיהם

אין ביכולתם להציע הסבר.

Doctors have come from distant cities

just to see me

stand over my bed

disbelieving what they're seeing.

They say I must be one of the wonders

of god's own creation

and as far as they can see

they can offer no explanation

ספרים בסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2015 יצא לאור הספר "אוגי ואני" (באנגלית: Auggie And Me). הוא תורגם לעברית על ידי שהם סמיט ואמנון כץ ומוסיף מידע מנקודות מבט שונות על הסיפור, של ג'וליאן, שרלוט וכריסטופר[3].

בשנת 2014 יצא לאור הספר "365 ימים של פלא" (באנגלית: 365 Days of Wonder) אשר מביא אמרה מאת מר בראון לכל יום בשנה.

בשנת 2017 יצא לאור ספר הילדים "כל אחד הוא פלא".

ובשנת 2020 יצא לאור הרומן הגרפי "ציפור לבנה", אשר מציג את הסיפור של סבתא של ג'וליאן[4].

עיבוד לקולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2017 יצא סרט קולנוע מבוסס על עלילת הספר הראשון באותו השם. הסרט בבימויו של סטיבן צ'בוסקי ובכיכובם של ג'וליה רוברטס, אוון וילסון וג'ייקוב טרמבלי זכה להצלחה קופתית והיה מועמד לאוסקר[5].

בשנת 2022 התפרסם כי צפוי לצאת בחודש אוקטובר של אותה השנה סרט המשך המבוסס על עלילת הספר "ציפור לבנה" משנת 2020, המציג את סיפורה של סבתו של ג'וליאן.

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר קיבל ביקורות חיוביות רבות, בין השאר, באתר Goodreads הוא קיבל ציון של כ 4.4 מתוך 5 על ידי מליון מדרגים, ציון הנחשב לציון מעולה[6].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]