פנסיון פראכט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פנסיון פראכט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על ספר של אהרון אפלפלד "לילה ועוד לילה"
בימוי תמר ירום
הופק בידי מרק רוזנבאום, משה אדרי, לאון אדרי, דוד מנדיל, מיכל גריידי
תסריט תמר ירום
עריכה טלי הלטר-שנקר, טל קלר
שחקנים ראשיים צחי גראד
מיכאלה עשת
ולדימיר פרידמן
מוזיקה רועי ירקוני
צילום עמית יסעור
מדינה ישראלישראל ישראל
הקרנת בכורה 2014
משך הקרנה 92 דקות
שפת הסרט עברית
תקציב 3,357,656 ש"ח
הכנסות 1262 צופים בישראל
דף הסרט ב־IMDb

פנסיון פראכט הוא סרט קולנוע ישראלי משנת 2014 בבימויה של תמר ירום, עם צחי גראד, מיכאלה עשת וולדימיר פרידמן בתפקידים הראשיים.

התסריט נכתב על ידי תמר ירום והוא מבוסס על הספר "לילה ועוד לילה" של אהרון אפלפלד (2001).

העלילה מתרחשת בשנות ה-60 בפנסיון בירושלים בו מתגוררים ניצולי שואה שמנסים להחיות משהו מחייהם שלפני המלחמה ובעיקר את השפה ותרבות היידיש. הם מתנגשים כל הזמן בבעלת הפנסיון שלא הייתה בשואה ולא מבינה את צורכיהם, התנגשות שנגמרת בתוצאה טרגית.

רוב הצילומים נערכו בחוות שפון בקיבוץ נצר סרני.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מנפרד (צחי גראד) הוא ניצול שואה אלמן שעבר להתגורר לאחר מות אשתו בפנסיון פראכט בירושלים. בעלת הפנסיון היא גב' פראכט (מיכאלה עשת) שמנסה ללא הצלחה לשמור על סדר ונקיון במקום. מנפרד כרוב הדיירים איבד את כל משפחתו בשואה. הוא כואב גם על תרבות היידיש שנחרבה ומבקש לעזור לשקם אותה. אתו נמצאים בפנסיון נחמן (משה פרסטר) שאוסף ספרים ביידיש וממלא את חדרו, זיידל (אורי קלאוזנר) שמתגורר במקום עם אשתו הנוצריה קריסטינה (אוליאנה סתוי), הצייר קירצל (ולדימיר פרידמן) שגר עם חברתו תרזה (סיגלית פוקס), באום (סשה אגרונוב) ופאולה, צ'לנית בודדה שמנגנת כל היום בצ'לו (הדס קליינמן).

מנפרד הולך למועדון יידיש כדי לשמוע את הזמרת הצעירה והיפה חנה ריגלר (מרינה מקסימיליאן) שרה ביידיש שירים שאהובים עליו. במועדון הוא פוגש בצילה (יעל טוקר) רוקחת שמכירה אותו מהתקופה בה היה מגיע לקבל תרופות לאשתו. גם צילה אבדה את כל משפחתה בשואה. הם מתחילים לצאת ביחד והיא עוברת לגור אתו בפנסיון. מנפרד מבטיח לתמוך בה בהקמת בית מרקחת משלה.

למנפרד יש שני ילדים, ארתור (מעיין בלום) שמטפל בכלבים עזובים וקלרה (מיכאלה אלקין). הוא מנותק רגשית מילדיו, מוכר את דירתו למר רוזנבאום (אשר צרפתי) ורוצה להשקיע 50.000 לירות אצל ועד היידיש בפנסיון של זיידל וקירצל כדי לתמוך בהנחלת היידיש אך הם מסרבים לקבל ממנו סכום כזה גדול. צילה עוזבת אותו בשל כך.

לגב' פראכט יש מאהב בשם דרוקס (ירון ברובינסקי) שהוא גם רואה החשבון שלה. הוא מגלה לה כי מצבו הכספי של הפנסיון הוא בכי רע אך היא מתעלמת מזה. היא מחליטה לעשות סדר בחדרים ומעלה את חמתם של הדיירים, בעיקר באום וקירצל שמכנה אותה "פשיסטית". נחמן מת וגב' פראכט מחליטה לקרוא למחלקת התברואה כדי לסלק את כל ספרי היידיש מהחדר. בהתלהטות הרוחות נוטל באום אקדח והורג אותה. הוא נעצר מיד והדיירים נחקרים במשטרה על ידי חוקר (חיים זנאתי).

לבסוף מקריא להם דוקס את צוואתה של גב' פראכט שציוותה את גופתה למדע והורישה לו את הפנסיון ומאחר שהפנסיון צבר חובות הוא מחליט למכור אותו ולפנות את כל הדיירים, שוב הם חסרי בית.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
צחי גראד מנפרד ניצול שואה
מיכאלה עשת גב' פראכט בעלת פנסיון
ירון ברובינסקי דרוקס בן זוג של פראכט
יעל טוקר צילה רוקחת, ניצולת שואה
ולדימיר פרידמן קירצל ניצול שואה
אורי קלאוזנר זיידל דייר בפנסיון
אוליאנה סתווי קריסטינה אשתו של זיידל
משה פרסטר נחמן ניצול שואה
מרינה מקסימיליאן חנה ריגלר זמרת יידיש
סשה אגרונוב באום ניצול שואה
מעיין בלום ארתור בנו של מנפרד
מיכאלה אלקין קלרה בתו של מנפרד
סיגלית פוקס תרזה חברתו של קירצל
הדס קליינמן פאולה דיירת בפנסיון
אשר צרפתי רוזנבאום רוכש דירה
חיים זנאתי חוקר במשטרה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]