פרוש הוואי ארגמני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןפרוש הוואי ארגמני
מצב שימור
מצב שימור: פגיענכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
מצב שימור: פגיע
פגיע (VU)[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: עופות
סדרה: ציפורי שיר
משפחה: פרושיים
סוג: Drepanis
מין: פרוש הוואי ארגמני
שם מדעי
Drepanis coccinea
פורסטר, 1780
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
פרוש מוצץ צוף מהפרחים.

פרוש הוואי ארגמני (שם מדעי: Drepanis coccinea) הוא מין של ציפור ממשפחת הפרושיים האנדמית להוואי והיא מהעופות המקומיות הנפוצות ביותר בה, אם כי היא מצויה בטבע בסכנת הכחדה. הפרוש מכונה גם בשם איווי שמקורו מהוואית: "חרמשון", עקב מבנה המקור הדומה לזה של חרמשון.

הפרוש משויך לסוג Drepanis והוא היחיד בו שקיים כיום, לאחר ששני מינים נוספים שכונו יחד מאמו (אנ'): Drepanis funerea ו-Drepanis pacifica נכחדו לאחרונה.

הפרוש מגיע לאורך 15 ס"מ והוא בעל כסות נוצות אדומה כדם, בעל כנפיים שחורות וזנב שחור ומפוצל. נוצותיו עוזרות לו לבלוט בשטח, הרבה יותר משל פרושי הוואי אחרים. הוא בעל מקור ארוך, שחור ומכופף שמטרתו היא לינוק צוף מפרחים בסביבתו.

פרוש זה מצוי בעיקר בהוואי, מאווי, לאנאי, קאואיי, אואהו ומולוקאי. הוא חי ביערות הוואי, לעיתים כשהוא נודד לגובה, ומחפש צמחים צינוריים כמו ברזילי גבעות פולינזי המפרישים צוף שאותו הוא יונק בעודו מאביק אותם. לעיתים הוא ניזון גם מחרקים. הוא מקנן על הענפים הנמוכים ומטיל 2 עד 3 ביצים.

הפרוש מצוי כיום בסכנת הכחדה עקב הפצת מלריה, מחלה שלא הייתה שכיחה בהוואי ועקב כריתת יערות והרס קרקע נרחב. הוא נעלם מלמעלה מ-90% משטחי מחייתו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פרוש הוואי ארגמני בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ פרוש הוואי ארגמני באתר הרשימה האדומה של IUCN