פרימיטיבי (שיר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"פרימיטיבי"
סינגל בביצוע ענבל ביבי
יצא לאור 25 ביולי 2022[1]
שפה עברית
אורך 3:25
חברת תקליטים יוניברסל ישראל[3][4]
כתיבה ענבל ביבי, מארק גוֹזמן ("מארקי סטייל")[2]
לחן ענבל ביבי[2]
הפקה מארקי סטייל
עיבוד מארקי סטייל[2]
כרונולוגיית סינגלים של ענבל ביבי
"Zaza"
(2022)
"פרימיטיבי"
(2022)
"פרפרים שחורים"
(2023)

"פרימיטיבי" הוא שיר שהלחינה וביצעה הזמרת־יוצרת הישראלית ענבל ביבי, והסינגל המקורי הראשון שלה[5]. ביבי כתבה את המילים עם מארק גוֹזמן ("מארקי סטייל"). השיר התפרסם כסינגל ב־25 ביולי 2022.

השיר זכה להאזנות רבות בסטרימינג ושהה כמה חודשים ברשימת 50 המואזנים ביותר בספוטיפיי ובאפל מיוזיק[6]. כן זכה השיר להשמעות רדיו ובעיקר בגלגלצ, שם זכה להשמעות רבות[7][8].

רקע וכתיבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר הוא הסינגל המקורי הראשון של ביבי. היא סיפרה שהיא כותבת שירים כבר מילדות, אך חברת יוניברסל ישראל הייתה הראשונה שלא דרשה ממנה לשיר שירים "כיפיים" של כוכבת פופ "בסיסית, צעירה ומתוקה", אלא האמינה בה ונתנה לה חופש אומנותי להוציא שיר מקורי לפי טעמה ורצונה[4][9].

התמה של השיר היא פרימיטיביות ומיניות. ביבי התייחסה למונח "פרימיטיביות" הן מבחינה כללית הן מהבחינה האישית. מבחינה כללית היא הסבירה שלאישה מותר להתנהג, להתלבש ולבטא את המיניות שלה איך שהיא רוצה, ושגבר שלא מקבל את זה הוא פרימיטיבי. מהבחינה האישית השיר מתייחס ל"מערכת יחסים לא נכונה" שהייתה לה עם בחור שחשב שהיא פרובוקטיבית וניסה "להקטין ולהגביל" אותה בין השאר על ידי שנהג בה ברכושנות יתר, חשד בה שהיא מתחילה עם חברים שלו כשהייתה "מחייכת ונחמדה" אליהם ודרש ממנה להשקיע באיפור, בשיער ובביגוד לפי טעמו בכל זמן ובכל מקום[א]. היא הבחינה שרמות "השמחה והאנרגיה" שלה יורדות וניתקה את הקשר, אף על פי שאהבה את הבחור[10][11]. היא הסבירה את המסר של השיר על רקע אותו קשר:

במקום לכתוב סיפור על שברון לב וכאב לב, העדפתי לכתוב על הבחור הפרימיטיבי הזה שפספס אותך. הוא רצה שאהיה שונה, וזה לא התאים לי, לא עבד. אמרתי "תודה, ויום טוב לך" [...] אני מוציאה את זה כדי שאנשים יוכלו לשבת בבית, להקשיב לשיר הזה, ולהגיד אני זה מי שאני ולהגיד שאני הולך עם מי שאני עד הסוף. אני יודע מה נכון לי. [...] אישה לא צריכה להשתנות. אף אחד, גם גבר לא צריך להשתנות לטובת בן אדם אחר בגלל דעות כאלה או אחרות.

ענבל ביבי, 2022[4][12]

ביבי הוסיפה שיש מוסר כפול ביחס החברתי לעיסוק במיניות בין נשים לגברים: ”לפני רגע מרגי הוציא את השיר "קומה 28" [המתאר ברמיזות לילה סוער במיטה] ואף אחד לא אמר כלום. כל פעם שמראיינים אותי שואלים אותי "למה השיר שלך פרובוקטיבי?", זה מסביר מה זו מיזוגניה[11].

וידאו קליפ[עריכת קוד מקור | עריכה]

תמר גורן ביימה את הווידאו קליפ של השיר, וענבר כץ ערכה אותו. ביבי מופיעה בו עם תום חיימוב ("האח הגדול"). הקליפ מתאר סטוץ: בחור ובחורה נפגשים במסעדה ובבית מלון, נמשכים אחד לשנייה והבחור הולך ומשאיר את הכרטיס על השולחן של החדר שלו. היא לוקחת לו את הכרטיס ונכנסת לחדר שלו, אלא שפתאום הוא מגיע ויש רגע לא ברור שבו אומנם הצופה לא עד לסיטואציה מינית מפורשת, אך ביבי אומרת שיש אווירה "כאילו משהו קרה רגע לפני"[4][11].

על בחירת בן הזוג לקליפ סיפרה ביבי שדמיינה לעצמה "בחור אנגלי קצת שחום, עם משקפיים, שיער מסודר כמו איש עסקים", ולאחר התלבטות הציעה לתום חיימוב את התפקיד[4]. ”היה לי חשוב להיראות בקליפ בצורה כמעט טבעית, בלי יותר מדי איפור וסטיילינג שירגיש כאילו נלקח מהארון האישי שלי. זו פעם ראשונה שאני חושפת שיר שכתבתי והלחנתי לעולם וחשוב לי להעביר מסר משוחרר ואמיתי”, סיפרה[1].

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

יוסי חרסונסקי כתב שביבי ”מציבה רף גבוה לרוק הנשי המקומי: מוזיקה מקורית אישית שיש בה סיפור ואמירה. השיר עשוי מכל מה שאומר פופ מודרני, במבנה הבלדה, באקספרסיביות, בהבעה האישית. בחיבור להיפ הופ. [...] מבנה השיר, החיבור בין מנגינה וקצב, המעברים, מייצרים עקב בצד אגודל את הסיפור שלה. הטון בין מיוסר־סובל לנרגן סרקסטי. בין רכות לנוקשות. השימוש באלקטרוניקה – כל אלה מייצרים תזמור שדוחף את ביבי למקום הנסער אליו היא רוצה להגיע במלוא העוצמה והנועזות”[13].

באתר אייס נכתב בביקורת על השיר שביבי ”יכולה בהחלט להוביל את הדור הבא של זמרות הפופ בישראל: [...] היא מביאה איתה משהו אחר. היא באה לבעוט בדלת עם קול חזק וטקסטים פרועים, שהיא כותבת ומלחינה בעצמה. אף אחד לא מנסה להנדס עבורה את המוזיקה שלה לפי הטרנד הנוכחי. ענבל מכניסה לתוך הפופ שהיא יוצרת המון אופי, חצוף וסוער, שרק היא יכולה להראות ורק היא מסוגלת להחזיק”. על השיר נכתב: ”שיר נועז בנוף המקומי שבוחן את המקום של אישה מודרנית”[14].

נלי תגר ולירון ויצמן תיארו את השיר במילה ”מעולה” בתוכניתן ברדיו תל אביב[9].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביאורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ביבי פגשה את הבחור בדרכה לג'אם סשן, כשעצרה בשבילו את הרכב לאחר שנראה לה שגם הוא בדרכו לאותו המקום. כשהתברר שאכן כך היה, היא לקחה אותו טרמפ[9].

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 "נראה לי אתה פרימיטיבי" : ענבל ביבי כובשת בסינגל חדש ועוצמתי, באתר חדשות 13, 25 ביולי 2022
  2. ^ 1 2 3 נתוני היצירה, באתר אקו"ם, בדיקה אחרונה ב־4 בספטמבר 2023
  3. ^ נהוראי סמואל, ענבל ביבי בשיר חדש: "פרימיטיבי", באתר euromix.co.il, ‏26 ביולי 2022, בדיקה אחרונה ב־26 בדצמבר 2022
  4. ^ 1 2 3 4 5 גיל משעלי, ‏"במקום שברון לב, ענבל ביבי מעדיפה לכתוב על הבחור הפרימיטיבי שפספס אותה, באתר ‏מאקו‏, 25 ביולי 2022
  5. ^ יעל גלנט, השראה לעצמה: ענבל ביבי פותחת הכל בראיון לכבוד הסינגל החדש, באתר פרוגי, 25 ביולי 2022, בדיקה אחרונה ב־18 בינואר 2023
  6. ^ ענבל ביבי חוזרת עם שיר חדש: "פרפרים שחורים", באתר חדשות 13, 30 בינואר 2023
  7. ^ גיל משעלי, ‏אחרי הצלחת "פרימיטיבי": הצעד הבא של ענבל ביבי, באתר ‏מאקו‏, 10 בינואר 2023
  8. ^ הפלייליסט של גלגלצ 18 בינואר 2023, באתר גלי צה"ל, בדיקה אחרונה ב־18 בינואר 2023
  9. ^ 1 2 3 ענבל ביבי בראיון ללירון ונלי, יום שלישי, 02 באוגוסט 2022, באתר רדיו תל אביב, 2 באוגוסט 2022, בדיקה אחרונה ב־22 בינואר 2023
  10. ^ אפרת וכטל, ‏חיכיתי שתהיה לי אמירה. היום אני יכולה להיחשף לקהל ולהרגיש שלמה, באתר ‏מאקו‏, 1 בספטמבר 2022
  11. ^ 1 2 3 איה חיות, אז המוזיקאיות שרות על סקס. למה לקהל בארץ כל כך קשה לקבל את זה?, באתר ynet, 26 בספטמבר 2022
  12. ^ יעקב בר-און, ‏"עכשיו אני הגרסה הכי טובה של עצמי שיכולה להיות": ענבל ביבי חוזרת, באתר מעריב אונליין, 25 ביולי 2022
  13. ^ יוסי חרסונסקי, ענבל ביבי פרימיטיבי | ביבי היא מסוג המוכשרות שהמתינה לחשיפה של הריאליטי מוזיקה כדי לעלות על מסלול יצירתי חדש מרתק. היא עלתה, באתר יוסמיוזיק, 25 ביולי 2022, בדיקה אחרונה ב־26 בדצמבר 2022
  14. ^ כוכב האח הגדול וזמרת הפופ החדשה בלהיט הגדול הבא, באתר אייס, 25 ביולי 2022