צ'רקאסי (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צ'רקאסי
Черкассы
צ'רקאסי
בימוי טימור יאשצ'נקו עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי אולכסיי קרפנקו
תסריט רוברט קווילמן
טימור יאשצ'נקו
שחקנים ראשיים יבגני למאך
Orest Harda
Valerii Astakhov
Serhii Detiuk
ואדים ליאלקו
דמיטרי סובה
רומן סמיסל
Vitalina Bibliv עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה אוקראינה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה МКК Film Service
חברה מפיצה MMD UA
הקרנת בכורה 27 בפברואר 2020
משך הקרנה 94 דקות
שפת הסרט אוקראינית
רוסית
סוגה סרט דרמה, סרט מלחמה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 40 מיליון הריבניה
cherkasyfilm.com
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

צֶ'רקָאסיאוקראינית: Черкаси) הוא סרט קולנוע אוקראיני משנת 2020 מסוגת דרמת מלחמה, שבוים על ידי טימור יאשצ'נקו בהפקת חברת МКК Film Service. הסרט מבוסס על אירועים אמיתיים ומגולל את סיפורה של הספינה האוקראינית האחרונה בחצי האי קרים, שהתנגדה לרוסיה במהלך סיפוח חצי האי קרים (2014).

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט מבוסס על אירועים אמיתיים. בפרט על אירועים שהתרחשו במימי חצי האי קרים: במהלך משבר קרים, ספינת הקרב צ'רקאסי שכנה על שפת אגם דונוזלב. ב-6 במרץ 2014, ביציאה מהמפרץ, הוטבעה ספינת הטילים הגדולה "אושאקוב" וספינת הגרירה שחטאר על ידי הצי הרוסי כדי למנוע את כניסת הצי האוקראיני לאודסה. ב-20 במרץ, לאחר שחתם על הסכם לסיפוח הרפובליקה של קרים לפדרציה הרוסית, הורה מפקד החטיבה החמישית של אוניות הצי האוקראיני ויטאלי זוויגינצב, שערק לצד הרוסי, לכל הספינות לחזור לחוף. חמש אוניות של הצי האוקראיני - "ויניצה", "קונסטנטין אולשנסקי", "קירובוגרד", "צ'רקאסי" ו"צ'רניהיב" - שטו אל אמצע אגם דונוזלב כדי למנוע את לכידתן בידי הצי הרוסי.

צ'רקאסי שימשה כספינה להטלת מוקשים וביצעה מספר ניסיונות לפרוץ את דונוזלב: הראשון התרחש ב-21 במרץ, כשהמלחים ניסו לגרור את אחת הספינות הטבועות באמצעות כבלי עגינה, אך לא היה מספיק כוח. מפקד הספינה, סרן יורי פדאש, ביקש ללא הצלחה את עזרתם של מלחים מהספינה צ'רניהיב ובאותו יום עזבו שני קצינים, מלח ותשעה אנשי צוות את ה"צ'רקאסי", בתמורה להם שלושה מלחים מהספינה "צ'רניהיב" עלו על סיפונה של צ'רקאסי. הצ'רקאסי המשיכה להתגונן וב-23 במרץ אישר פדאש כי עדיין היה לו קשר עם הפיקוד העליון של הצי האוקראיני: ניסיון נוסף לעקוף את שתי הספינות השקועות הסתיים בכך שהצ'רקאסי קברה את עצמה במפרץ גרירה שממנו נעשו ניסיונות לנחות על הסיפון. הספינה עלתה על שרטון לאחר התנגשות עם אחת הסירות האחרות באגם.

בליל 25–26 במרץ, צ'רקאסי בכל זאת נלקחה על ידי הצי הרוסי, למרות ניסיונות התמרון: על פי חלק מעדי ראייה, ההתקפה בוצעה באמצעות פצצות הבזק ונשק חם, אף כי איש לא נפגע. הימאים הרוסים השתלטו על האוניה בעזרת שני מסוקי Mi-35 ושלוש סירות. ההסתערות הרוסית על הספינה הסתיימה תוך פחות משעתיים, אך מנגנוני הבקרה נפגעו באופן כזה שצריך היה למשוך את צ'רקאסי אל המזח. למחרת עזבו החיילים האוקראינים את הספינה וחזרו לאוקראינה. האחרון שעזב את הספינה היה מפקדה יורי פדאש. מועצת העיר צ'רקאסי העניקה לו את תואר אזרח הכבוד של העיר כהכרת תודה על פעולותיו במהלך המבצע.

תקציר עלילת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

פברואר 2014. סיפוח חצי האי קרים על ידי רוסיה מתחיל. ספינת המוקשים "צ'רקאסי" יחד עם אוניות אוקראיניות אחרות נחסמת באגם דונוזלב - המוצא לים הגדול נחסם על ידי כלי השיט של הצי הרוסי שמוביל אותם למלכודת. הספינות מתחילות להיכנע לרוסים בזו אחר זו, נראה שפשוט אין דרך אחרת.

מישקו ולב הם חברים מכפר אוקראיני. מסיבות שונות הם מוצאים עצמם בספינת המלחמה של חיל הים האוקראיני "צ'רקאסי", שנפרסה בנמל דונוזלב שבחצי האי קרים, במהלך האירועים במאידאן בשנת 2014. בתקופה בה צוות הכושר של יחידת המוקשים של צ'רקאסי עובר הכשרה, הנשיא ויקטור ינוקוביץ' בורח מאוקראינה והכוחות המיוחדים של רוסיה כובשים בשקט את קרים. החיילים שאינם יודעים מיהו כעת מפקדם העליון ינסו לשמור על קור רוחם, בזמן ששאר ספינות הצי האוקראיני נכנעות לרוסים.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • יבגני למאך - מישקו
  • דמיטרי סובה - לב
  • רומן סמיסאל - מפקד הספינה
  • סרגיי דזיאליק - קצין
  • ואדים ליאלקו - מלח הצי
  • רוסלן קובאל - סרגיי
  • יבהן אדביינקו - איליה
  • אולג שצ'רבין - "הארנב"
  • מיכאילו ווסקובוייניק - "ספורט"

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]