צומת מילר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צומת מילר
Miller's Crossing
בימוי אית'ן כהן, ג'ואל כהן עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי

בן בארנהולץ

אית'ן כהן
תסריט ג'ואל כהן, אית'ן כהן עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה מייקל מילר עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים

גבריאל ביירן
מרשה גיי הארדן
ג'ון טורטורו
אלברט פיני

ג'ון פוליטו
מוזיקה קרטר בורוול
צילום בארי זוננפלד עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה פוקס המאה ה-20
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה אוקטובר 1990
משך הקרנה 115 דקות
שפת הסרט אנגלית בעיקר
סוגה נאו-נואר, פילם נואר, סרט דרמה, סרט פשע, סרט להט"בי עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 14,000,000 דולר
הכנסות באתר מוג'ו millerscrossing
פרסים אית'ן כהן - פרס הבמאי בפסטיבל יובארי ובפסטיבל סן סבסטיאן
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

צומת מילראנגלית: Miller's Crossing) הוא סרט פשע מאת האחים כהן שיצא בשנת 1990. זהו סרט הפשע השני שצולם על ידי האחים כהן וסרטם השלישי בסך הכל. סרט זה מתרחש בשנות ה-20 של המאה ה-20, במהלך תקופת היובש בה גם פעלו גדולי המאפיונרים האמריקאים, ביניהם אל קפונה ובאגסי סיגל.

תיאור העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט נפתח במונח "אתיקה" מפי ג'וני קספר (ג'ון פוליטו), מאפיונר איטלקי שמסביר לליאו (אלברט פיני), מאפיונר אירי, איך ברני בירנבאום (ג'ון טורטורו), סוכן הימורים יהודי, לא נאמן להבטחותיו לג'וני ומרמה אותו בכל הימור שג'וני שם. מכאן ג'וני אומר לליאו שהוא רוצה להרוג את ברני, מכיוון שלאחרון אין מוסר או שום כלל אתי המוביל אותו בעסקים או בחיים. טום רייגן (גבריאל ביירן), יד ימינו של ליאו, שנכח בשיחה ואשר עד כה במהלכה רק הקשיב בארשת פנים קרירה, אומר לליאו שלדעתו אין סיבה להגן על ברני.

באותו הלילה ליאו מגיע לדירתו של טום בחיפושיו אחר חברתו ורנה בירנבאום (מרשה גיי הארדן), אחותו של בארני, ובתקווה שטום ייעץ לו היכן היא נמצאת. טום מנסה לייעץ לו, אך לשווא. ורנה ישנה במיטתו של טום לאחר ששכבו ומתלבטת בין טום לליאו. בינתיים אנשיו של ג'וני מגיעים בחשאי לדירתו של ליאו, תוך שהוא מאזין ל"Danny Boy"‏[1], הבלדה מנוגנת לכל אורך הסצנה בעת שליאו יורה באויביו בזה אחר זה באקדחו ואז באמצעות תת-מקלע תומפסון. יום לאחר מכן ליאו מספר לטום שהוא עומד להציע לוורנה נישואין, אך טום ממליץ לו שלא ומספר לו כי שכב עם ורנה. פגוע וכועס, ליאו מכה בזעמו את טום, מפטר אותו ומסלק אותו מחייו.

טום מגיע למחרת למשרדו של ג'וני, שכל מה שרצה עד עכשיו זה את ראשו של ברני, וכדי להשיג את זה ניסה לשחד את טום ואף לשכנע אותו באמצעות מכות, אך הפעם טום מחליט לעבור לעבוד אצל ג'וני וכאות לנאמנות, מביא את ברני לידי אנשיו של ג'וני, ואלה לוקחים אותו לצומת מילר ופוקדים על טום להרוג אותו. טום לוקח את ברני למעמקי היער, אך ברני מתפתל, מייבב, מתחנן ואומר לטום "הסתכל לתוך הלב שלך!", במבט קפוא טום לוחץ על ההדק אך לא הורג את ברני, הוא יורה לצידו ופוקד עליו לברוח ולהיעלם, כך שכולם יחשבו שהוא נרצח על ידי טום.

מינק (סטיב בושמי), חברו של אדי ושותפו של ברני, לפתע נעלם, ולכן ג'וני בטוח שמינק רימה אותו וחושד גם באדי "דיין" דאן (ג'יי-אי פרימן), יד ימינו, אחרי שטום מניע אותו לכך. אדי, שמתחיל להעלות חשדות לגבי טום, נוסע לוורנה כדי לנסות לגלות מה טום זומם ובדרך מספר לה שטום הרג את אחיה, אך כאשר שליחים של ליאו מתפרצים ומנסים להרוג את ורנה, אדי יורה בהם ומגלה בדרך איפה ליאו, בינתיים ורנה מצליחה להימלט. באותו לילה ברני מופיע בחשאי בדירתו של טום, סוחט אותו ומאיים שאם לא יהרוג עבורו את ג'וני, הוא יתחיל להסתובב בעיר ולחשוף את השקר של טום בדבר הריגתו את ברני.

אדי, ששמע שמועה על כך שברני חי, לוקח את טום אל היער של צומת מילר כדי שיראה לו את הגופה. הם הולכים ארבעה: אדי, טום ושניים מהבריונים של ג'וני. במהלך ההליכה שר אחד הבריונים שיר באיטלקית ואדי מבהיר לטום ש"אם לא נמצא שם נוקשה (מת) אחד, נשאיר אחד טרי"; טום, שעל כל איום יש לו תגובה מתחכמת, הפעם לא פוצה פה ונשאר עם פרצוף קריר וחושש. בשלב מסוים טום ניגש לעץ, כורע על ברכיו ומקיא, כאן אדי מבין שהם לא ימצאו שם גופה ושולף את אקדחו להרוג את טום, אך בדיוק אז אחד הבריונים מוצא גופה עם פרצוף שלא ניתן לזהות עקב היריות שנורו בו. טום ניצל.

ג'וני, בעזרת טום, מתחיל לכפוף אליו את המשטרה ואת ראש העיר, שעד כה היו כפופים לליאו. כמו כן הוא מפוצץ עסקים של ליאו והורג חלק מאנשיו. טום מגביר אצל ג'וני את החשדות שאדי הוא בוגד. הוא מקבל שיחת טלפון מברני שמיידע אותו על כך שהרג את מינק ושהגופה שהם מצאו ביער היא שלו. כאן טום מתחיל לסחוט את ברני, הוא אומר לו שהוא עוזב את העיר הלילה ב-4:00 וזה כבר לא משנה אם ברני חי או לא, אך אם ברני לא רוצה שטום יספר לג'וני על כך שברני חי, הוא צריך להביא לו 2,000 דולר, קצת יותר ממה שטום חייב ללזאר, סוכן ההימורים שלו. מיד לאחר מכן טום מגיע לביתו של ג'וני ומספר לו שמינק חי ורוצה להעמיד פנים שהוא נעלם כדי לברוח מאדי, ג'וני ההמום בטוח שמינק מת, שכן זה מה שאדי סיפר לו. הוא מזמין את ג'וני אליו לדירה ב-4:00 בבוקר כדי שיראה שזה מינק, ומזהיר אותו שאדי לא ישמע על כך, אך אדי כבר שמע חלק מהשיחה ובטוח שטום הרג את מינק, הוא מכה את טום ומנסה לסחוט ממנו הודאה על כך שהרג את מינק, הוא חונק אותו כמעט עד מוות אך כאן ג'וני מגיע, חובט באדי, יורה בו והורג אותו כשהוא בטוח שאדי בגד בו.

ב-3:20 טום יוצא מבית קפה ונתקל בוורנה בדרכו הביתה, שרוצה להרוג אותו על כך שהרג את אחיה, אך אינה מסוגלת. טום מגיע הביתה ושומע יריות, הוא מוצא את ג'וני מת ואת ברני ליד דלת ביתו לאחר שירה בג'וני. הוא אומר לברני שעכשיו הכל בסדר, הם שווים ואין לאף אחד סיבה להרוג אף אחד. הוא מבקש מברני את האקדח שלו כדי לשתול אותו על אדי ולנקות את ברני מחשדות, ברני מוסר לו את האקדח. טום לוקח את האקדח של ג'וני ו"נזכר" שאדי מת, אז אין את מי להפליל. הוא מכוון על ברני את האקדח של ג'וני, ברני יורד על ברכיו, המום ומתחנן, "הסתכל לתוך הלב שלך" הוא אומר לטום, "איזה לב?" שואל טום ויורה לברני כדור במצח. בקור רוח הוא מניח את האקדח שירה בברני אצל ג'וני ואת האקדח שירה בג'וני אצל ברני. הוא מתיישב בביתו ומתקשר ללזאר, הכסף אצלו.

בבוקר שלמחרת הוא מגיע להלווייתו של ברני, שנוכחים בה ורנה, ליאו והרב. ורנה עוזבת בכעס בתום ההלוויה, טום וליאו נשארים לדבר. ליאו מספר שוורנה הציעה לו נישואין, והם עומדים להתחתן. הוא מבקש מטום ומנסה לשכנע אותו שיחזור לעבוד אצלו, אך טום מסרב לו בקרירות האופיינית ונפרד מליאו. טום מסוכך על פניו בכובעו וכשהמצלמה מתקרבת, ניתן לראות את העצב על פניו.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות
גבריאל ביירן טום רייגן
אלברט פיני ליאו
ג'ון פוליטו ג'וני קספר
מרשה גיי הארדן ורנה בירנבאום
ג'ון טורטורו ברני בירנבאום
ג'יי-אי פרימן אדי "דיין" דאן
סטיב בושמי מינק לארוי
סם ריימי
פרנסס מקדורמנד מזכירתו של ראש העיר

מוטיבים בסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסרט שני מוטיבים מרכזיים שמובאים בעיקר דרך טום, אך קיימים גם בדמויות נוספות.

הכובע[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת הסרט נראה כובע מתעופף ביער שנראה כמו היער של צומת מילר. בהמשך נראה טום מתעורר על ספה והדבר הראשון שהוא שואל הוא "איפה הכובע שלי?", כשנענה בתשובה שהכובע אצל ורנה, הוא מגיע אליה ולאחר ששוכבים הוא מספר לה שהיה לו חלום על כך שהכובע שלו מתעופף. ורנה מנסה להמשיך את החלום במחשבה שהוא רודף אחריו, אבל כשהוא תופס אותו, "זה כבר לא כובע, זה הפך למשהו נהדר..." טום קוטע אותה ואומר שזה נשאר כובע והוא לא רודף אחריו כי "אין דבר מגוחך יותר מגבר שרודף אחרי הכובע שלו". בכל פעם שטום מגיע לשוחח עם ליאו, הוא מסיר את כובעו. כשאדי עומד להרוג את טום הוא מסיר ממנו את כובעו ומשליך אותו הרחק. בסצנת הסיום טום מסוכך על פניו בעזרת כובעו כדי שלא יראו את העצב שעל פניו. הכובע של טום הוא הגבריות שלו, החסינות שלו. כשהוא בלי הכובע הוא פגיע, כך גם בכל פעם שהבריונים של לזאר תופסים אותו, הם מסירים את כובעו או שהוא נשמט ונופל עם המכה הראשונה.

הבגידה[עריכת קוד מקור | עריכה]

למילה Crossing באנגלית משמעות כפולה בהתייחס לסרט: צומת ובגידה. בסלנג של המאפיות באותה תקופה Crossing הייתה המילה שפירושה בגידה. המאפיונרים בסרט הם אלה שמעניקים את המשמעות הכפולה: את מי שבגד הם לוקחים לצומת מילר ושם הורגים אותו, ניתן לראות את זה על ברני, שבגד בג'וני ושיקר לו בנוגע להימורים שהוא שם עבורו. על מינק, שברני הרג אותו כי לדבריו "הוא לא היה שמח לראותו" וזרק אותו בצומת מילר וגם על טום, שנלקח לצומת מילר בחשד שבגד בג'וני ולא הרג את ברני. טום הוא הבוגד הסדרתי שמבצע בגידות כפולות לאורך כל הסרט: הוא בוגד באחד הבריונים כשהוא משתמש בהפוגה שניתנה לו כדי לתת לו מכה עם כיסא. הוא בוגד בליאו כאשר שוכב עם ורנה וכאשר הולך לעבוד אצל מי שהופך ליריבו, ג'וני. הוא בוגד בורנה כשהוא משתמש בכתובת שהיא נתנה לו כדי לתת את ברני לג'וני. הוא בוגד בג'וני כשלא הורג את ברני ומשחרר אותו. הוא מרמה את ג'וני בשנית כשמשכנע אותו שהאדם שנאמן לו יותר מכל אחד אחר, אדי, בוגד בו. הוא בוגד בראש העיר (שבמהלך הסרט הוא אומר שהצביע לו 6 פעמים) כשאומר לו שיעשה כל מה שג'וני אומר לו. הוא בוגד בברני כשהוא מבטל את העסקה איתו ואומר לו שיספר לג'וני שהוא חי אם לא יביא לו 2,000 דולר. הוא בוגד בג'וני בשלישית כשהוא אומר לו שמינק יגיע אליו ב-4:00 ויודע שברני יחכה לו שם עם אקדח שלוף. ולבסוף הוא בוגד שוב בברני ובורנה כשאומר לו שהם תיקו, אבל הורג אותו ללא סיבה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ בלדה אירית שנהוג לשיר אותה בהלוויות של אירים המזוהים עם הקומוניזם