ציפורן (פרח)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןציפורן
מיון מדעי
ממלכה: צומח
מערכה: בעלי פרחים
מחלקה: דו-פסיגיים
סדרה: ציפורנאים
משפחה: ציפורניים
סוג: ציפורן
שם מדעי
Dianthus
ליניאוס, 1753
ציפורן בקיבוץ מצובה

ציפורן (שם מדעי: Dianthus) הוא סוג של צמחים בעלי פרחים, ובו כ-300 מינים, רבים מהם מגודלים למטרות מסחר ונוי.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיני הציפורן הם כמעט תמיד עשבוניים רב שנתיים, בעלי עלים מנוגדים בגוונים כחול-ירוק או ירוק-אפור. מינים ספורים בלבד הם שיחים עם גזע מעוצה. הפרח בעל חמישה עלי כותרת, כמעט תמיד עם שוליים גזורים ומשוננים ובגווני ורוד עד סגול (מין בודד, D. knappii פורח בצהוב עם מרכז סגול).

הציפורנים הם מזון למספר רב של זחלי פרפראים, כולל עש הכרוב.

על השם[עריכת קוד מקור | עריכה]

שמו המדעי של הפרח נלקח מיוונית, והוגדר לראשונה על ידי הבוטניקאי היווני תאופרסטוס ב-300 לפנה"ס כהלחם של המילים Dios (אל) ו-Anthos (פרח). אחד משמותיו האנגליים של הפרח, Pink, נובע לא מהצבע הוורוד אלא מהטייה של מילה גרמנית, שבאה לתאר את קצותיו המשוננים של פרחי הציפורן. ייתכן כי המילה האנגלית לצבע הוורוד קרויה למעשה על שם הציפורן. הסוג נפוץ בעיקר באירופה ואסיה עם מספר מינים באפריקה.

גידול מסחרי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ציפורנים מגודלים באופן מסחרי כפרח נוי, ומספר זנים קיימים בשווקים. לא כל מיני הציפורן מושבחים למסחר, ובין המינים הבולטים בתחום זה הוא ציפורן ברבטוס, לו הושבחו הזנים דיינסטי פרפל, וויט בלאש, ניאון פרפל ורבים אחרים, והשבחות נוספות מתקיימות[1] גם היום. מדי שנה מתפרסמים הזנים החדשים תחת שמות-מסחר שונים; בשנת 2007 למשל הוצג הזן Inferno בעל הפסים האדומים[2].

הציפורנים מגודלים לרוב בחממות, והם אחד ממיני הגידולים המתאימים למצע מנותק מהאדמה[3].

זנים שעברו השבחה גנטית (טרנסגנטיים) נמכרים בין השאר בישראל. זנים אלו הם שיפור והכלאה של זנים קיימים, ובמקרים מסוימים פיתוח של מין חדש לחלוטין.

בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

Dianthus superbus

בארץ ישראל גדלים בר מספר מינים של ציפורן. ציפורן נקוד הוא מין הציפורן הנפוץ ביותר בישראל. המינים ציפורן יהודה (Dianthus monadelphus subsp. judaicus), ציפורן משולשל (Dianthus pendulus), וציפורן סיני (Dianthus sinaicus) הם ערכי טבע מוגנים בישראל[4].

הציפורן כסמל[עריכת קוד מקור | עריכה]

הציפורן נחשב לסמלה של מדינת אוהיו שבארצות הברית. המין "Dianthus caryophyllus" נחשב הפרח הלאומי של ספרד, מונקו וסלובניה. מהפכת הציפורנים הוא שמה של מהפכה שנערכה בפורטוגל בשנת 1974 ובה הסתיים המשטר הפשיסטי והפיכתו למשטר דמוקרטי בהנהגתם של אנשי צבא. המהפכה לא הייתה אלימה ופרחי הציפורן האדומים היו לסמל המהפכה כאשר חיילי המהפכה נשאו פרחי ציפורן בקני הרובים, כאות לאי אלימות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ציפורן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]