קורי בוש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קורי בוש
Cori Bush
לידה 21 ביולי 1976 (בת 47)
סנט לואיס, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
  • Harris–Stowe State University (1996)
  • Lutheran School of Nursing (2008)
  • Cardinal Ritter College Prep High School (1994) עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה המפלגה הדמוקרטית
coribush.org
חברת בית הנבחרים של ארצות הברית מטעם מחוז הקונגרס הראשון של מדינת מיזורי
3 בינואר 2021 – מכהנת
(3 שנים ו־14 שבועות)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קורי אניקה בושאנגלית: Cori Anika Bush; נולדה ב-21 ביולי 1976) היא פוליטיקאית אמריקאית, אחות מוסמכת, ואקטיביסטית בתנועת Black Lives Matter מסנט לואיס, מיזורי, המכהנת כחברת בית הנבחרים של ארצות הברית מטעם מחוז הקונגרס הראשון של מדינת מיזורי, האישה השחורה הראשונה שמכהנת במשלחת מיזורי לקונגרס.[1] מחוז בחירה זה מצוי במזרח מיזורי, מחוז בחירה בעל שטח קטן ואוכלוסייה של כ-750 אלף איש. המחוז כולל את כל העיר סנט לואיס ואת רוב צפון מחוז סנט לואיס. זהו המחוז הדמוקרטי ביותר במדינת מיזורי.

היא נחשבת לחלק מ"הסקווד", קבוצה של חברי קונגרס פרוגרסיבים ממפלגה הדמוקרטית הכוללת אותה ואת אייאנה פרסלי, אלכסנדריה אוקסיו-קורטז, אילהאן עומאר, ג'מאל באומן, סאמר לי, רשידה טליב וגרג סזאר.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בוש נולדה וגדלה בסנט לואיס, שם למדה בבתי ספר ציבוריים מקומיים וסיימה את בית הספר התיכון של קרדינל ריטר. היא למדה באוניברסיטת האריס-סטואו במשך שנה אחת לפני שקיבלה תואר שני בסיעוד מבית הספר לסיעוד לותרני.[2][3]

החלה להיות פעילה פוליטית בעקבות הפרות הסדר בפרגוסון, בהם שימשה כאחות טריאז' ואף אמרה כי נפגעה בעצמה מאלימות משטרתית.[4]

ב-2016 התמודדה בפריימריז הדמוקרטי לקראת הבחירות הכלליות על המושב בסנאט של ארצות הברית של חבר הסנאט,רוי בלאנט, אך הפסידה בפריימריז לג'יסון קנדר, מזכיר המדינה של מיזורי, שהפסיד גם הוא לבלאנט בבחירות הכלליות. [5]

ב-2018 התמודדה לראשונה נגד לייסי קליי בבחירות המקדימות של המפלגה הדמוקרטית על הנציגות של המחוז הראשון של מיזורי בבית הנבחרים של ארצות הברית,מחוז הקונגרס המזוהה באופן מובהק עם המפלגה הדמוקרטית, אך הפסידה לקליי, שניצח גם בבחירות הכלליות והמשיך בכהונתו העשירית ברציפות בבית הנבחרים.[6]

ב-4 באוגוסט 2020 התמודדה שוב והפעם ניצחה בקרב צמוד בבחירות המקדימות של המפלגה הדמוקרטית והדיחה את לייסי קליי, לאחר 10 קדנציות רצופות ולאחר 52 שנות כהונה של משפחת קליי במושב זה. היא קיבלה תמיכה ממגוון ארגונים פרוגסיבים וכן מפוליטיקאים ופעילים חברתיים המשתייכים לפרוגרסיבים בארצות הברית כמו ברני סנדרס, חבר הסנאט, ואנג'לה דייוויס, פעילה חברתית שמאל רדיקלית.

בוש עלתה לבחירות הכלליות בנובמבר וניצחה את המועמד הרפובלקני, אנתוני רוג'רס ברוב מוחלט של 78% מהקולות.

בוש היא האישה האפרו-אמריקאית הראשונה בבית הנבחרים האמריקאי ממיזורי. בוש ידועה בתמיכתה הנלהבת בתנועת ה-BDS, בביקורת חריפה על ישראל ואף קראה להחרמת ישראל. ב-23 בספטמבר 2021 הייתה אחת מ-8 חברי קונגרס דמוקרטים (מתוך 220) שהצביעו נגד מימון לכיפת ברזל. בשל אמירותיה, הואשמה על ידי ארגונים יהודיים באנטישמיות.

בבחירות הכלליות שהתקיימו ב-2022, ניצחה שוב עם רוב של 72% מהקולות.

באוקטובר 2023, לאחר מתקפת הפתע על ישראל (2023), בוש קראה להפסקת סיוע צבאי לישראל ואמרה כי "התקפות חמאס הן בתגובה לפרובוקציות ישראליות נגד העם הפלסטיני".[7] בפברואר באותה השנה, התייחסה בוש לעדויות של חטופות ששוחררו בגין תקריות אונס שנגרמו בידי חמאס לחטופות נוספות והכחישה אותן.[8]

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מנישואיה הראשונים יש לה שני ילדים, והיא מתגוררת עמם בסנט לואיס.

במשך 14 חודשים, היא ובעלה דאז התגוררו במכוניתם עם הילדים הקטנים לאחר שפונו בשל אובדן הכנסה לאחר שמחלה במהלך הריונה השני גרמה לה לעזוב את עבודתה.

במאי 2021 היא העידה בפני ועדת הפיקוח והרפורמה בבית כי במהלך הריונה הראשון, היא הודיעה לרופאה על כאבים עזים אך זו התעלמה ממנה, וכתוצאה מכך נכנסה לצירים מוקדמים. בוש ייחסה זאת ל"יחס קשוח וגזעני" שנשים שחורות מתמודדות איתו במהלך ההיריון והלידה. בציוץ בטוויטר לאחר מכן, כתבה: "כל יום, אנשים שחורים שיולדים והתינוקות שלנו מתים כי הרופאים שלנו לא מאמינים לכאב שלנו."[9]

בפברואר 2023, התחתנה עם קורטני מריטס, מומחה לבטחון וגימלאי הצבא האמריקאי.[10]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קורי בוש בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Meet Cori Bush, the Ferguson Activist Vying to Be Missouri's First Black Congresswoman". 31 ביולי 2018. נבדק ב-22 ביוני 2020. {{cite news}}: (עזרה)
  2. ^ "Pastor Cori Bush Activist". Conscious Campus (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2020-08-04.
  3. ^ Cori Bush's Biography
  4. ^ Drawn into protest, The Blade (באנגלית)
  5. ^ Aída Chávez, Insurgent Candidate Cori Bush Wants to End the Dynastic Rule of a Missouri Congressional District, The Intercept, ‏2018-08-07 (באנגלית אמריקאית)
  6. ^ "Missouri Primary Election Results: First House District". The New York Times (באנגלית אמריקאית). 2018-09-24. ISSN 0362-4331. נבדק ב-2024-03-16.
  7. ^ חברת קונגרס דמוקרטית בארה"ב: "להפסיק את הסיוע הצבאי לישראל", באתר ynet, 10 באוקטובר 2023
  8. ^ ציוץ של חברת הקונגרס קורי בוש ברשת החברתית אקס (טוויטר), 23 בפברואר 2024
  9. ^ ציוץ של חברת הקונגרס קורי בוש ברשת החברתית אקס (טוויטר), 6 במאי 2021
  10. ^ Joe Holleman, Congresswoman Cori Bush of St. Louis marries member of campaign security team, STLtoday.com, ‏2023-02-27 (באנגלית)