לדלג לתוכן

קנאן מאליק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קנאן מאליק
Kenan Malik
לידה 26 בינואר 1960 (בן 64)
טלנגאנה, הודו עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת סאסקס, אימפריאל קולג' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה Non-fiction
http://www.kenanmalik.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קנאן מאליקאנגלית: Kenan Malik; נולד ב-26 בינואר 1960), הוא סופר, מרצה ושדר בריטי, בעל הכשרה בנוירוביולוגיה ובהיסטוריה של המדע. כסופר אקדמי, ההתמקדות שלו היא בפילוסופיה של הביולוגיה, ובתיאוריות עכשוויות של רב-תרבותיות, פלורליזם וגזע. נושאים אלו הם דאגות הליבה במשמעות "הגזע" (1996), "אדם, חיה וזומביים" (2000) ו"פרי מוזר: מדוע שני הצדדים טועים בדיון על הגזע" (2008).

עבודתו של מאליק עוסקת, בין השאר, בהגנה על ערכי הנאורות של המאה ה-18, שלדעתו עוותו ולא הובנו במחשבה פוליטית ומדעית עדכנית יותר. הוא זכה בפרס אורוול לשנת 2010.[1][2]

מאליק נולד בסקנדראבאד, טלנגנה, הודו וגדל במנצ'סטר, אנגליה.[3] הוא למד נוירוביולוגיה באוניברסיטת סאסקס והיסטוריה של המדע באימפריאל קולג', לונדון. בין לבין, הוא היה פסיכולוג חוקר במרכז לחקר תפיסה וקוגניציה (CRPC) באוניברסיטת סאסקס.[2][4]

הוא נתן הרצאות או סמינרים במספר אוניברסיטאות, כולל אוניברסיטת קיימברידג' (המחלקה לאנתרופולוגיה ביולוגית); אוניברסיטת אוקספורד ( סנט אנטוני'ס קולג', בית הספר לממשל בלווטניק והמחלקה לחינוך מתמשך ); המכון למחקר היסטורי, לונדון; גולדסמית'ס קולג', אוניברסיטת לונדון (המחלקה לאנתרופולוגיה חברתית); אוניברסיטת ליברפול (המחלקה לפוליטיקה); אוניברסיטת נוטינגהאם טרנט ; אוניברסיטת ניוקאסל (המחלקה למדיניות חברתית וסוציולוגיה); אוניברסיטת אוסלו ; והמכון האירופי של האוניברסיטה, פירנצה. בשנת 2003, הוא היה עמית אורח באוניברסיטת מלבורן. כיום הוא עמית אורח בכיר באוניברסיטת סארי.

בנוסף להיותו מגיש של "אנליזה" ב-BBC Radio 4, הוא גם הגיש את "גלי הלילה", המגזין "Arts and Ideas" של רדיו 3. מאליק כתב והגיש מספר סרטי טלוויזיה, כולל "הממלכה המפורקת" (2003), "האם מוסלמים שנואים?" (שנכנסה לרשימה הקצרה לפרס אינדקס על חופש הביטוי של צנזורה, בשנת 2005), "Let 'Em All In" (2005) ו-"Britten's Tribal Tensions" (2006). "Strange Fruit" היה ברשימה הארוכה של פרס הספר המדע של החברה המלכותית בשנת 2009.

הוא כתב עבור עיתונים ומגזינים רבים, ביניהם הסאנדי טלגרף והגארדיאן. הוא עמית באגודה המלכותית לאמנויות.

תחומי העניין האקדמיים העיקריים של מאליק הם פילוסופיה של ביולוגיה ופילוסופיה של הנפש, שיטה מדעית ואפיסטמולוגיה, תיאוריות של הטבע האנושי, מדיניות מדע, ביו-אתיקה, פילוסופיה פוליטית, ההיסטוריה, הפילוסופיה והסוציולוגיה של הגזע, ותולדות הרעיונות.

ראיון עם קינן מאליק מ-17 בנובמבר 2016 בו הוא מדבר על גיוון וזהות

מאליק פעל זה מכבר למען שוויון זכויות, חופש ביטוי וחברה חילונית, ובהגנה על הרציונליזם וההומניזם מול מה שהוא כינה "תרבות הולכת וגדלה של אי-רציונליזם, מיסטיקה ומיזנתרופיה".

בשנות ה-80, הוא היה קשור למספר ארגונים מרקסיסטיים, כולל מפלגת הפועלים הסוציאליסטית (SWP) והמפלגה הקומוניסטית המהפכנית (RCP), והלהבה הגדולה.

הוא היה מועמד של החזית האדומה שלמזרח נוטינגהאם בבחירות הכלליות של 1987. הוא עמד כמועמד ה-RCP בברמינגהם בבחירות הכלליות ב-1992, במקום האחרון מתוך שישה מועמדים עם 84 קולות (0.15%). הוא גם היה מעורב בקמפיינים אנטי גזעניים, כולל הליגה האנטי-נאצית ו"מזרח לונדון נגד גזענות". הוא עזר בארגון סיורי רחוב במזרח לונדון כדי להגן על משפחות אסייתיות מפני התקפות גזעניות והיה חבר מוביל במספר קמפיינים נגד גירושים ואכזריות משטרתית.

מאליק כתב שנקודת המפנה ביחסיו עם השמאל הגיעה עם פרשת סלמאן רושדי.[5] חלק גדול מהמאמץ הפוליטי שלו בעשור האחרון היה בהגנה על חופש הביטוי, החילוניות והרציונליזם המדעי. מאליק היה אחד ממבקרי השמאל הראשונים בנושא הרב-תרבותיות, הוא התנגד במחלוקת להגבלות על דברי שטנה, תמך במדיניות דלת פתוחה בנושא הגירה, התנגד לרעיון זכויות בעלי חיים בסדרת דיונים עם פיטר סינגר וריצ'רד ריידר, והתבטא ב הגנה על ניסויים בבעלי חיים. בשנת 2005 כתב מאמר בשם "מיתוס האיסלמופביה." במאמר טען מאליק שהמונח מבלבל הבחנה של אפליה נגד מוסלמים עם ביקורת על האסלאם, ומשמש להשתיק מבקרים של הדת, כולל את המוסלמים המעוניינים ברפורמה בדת.

מאליק כתב למגזין "Living Marxism" של ה-RCP, לימים "LM". אף על פי שה-RCP התפרקה מאז, מאליק כתב עבור גלגולים מאוחרים יותר של "LM", ועבור יורשו המקוון, מגזין האינטרנט "Spiked".

במאמר דעה של "גרדיאן" שפורסם במהלך המעבר לנשיאות ארצות הברית ב-2020, מאליק האשים את הנשיא הנבחר ג'ו ביידן בצער מתומכיו.[6]

לתפיסתו של מאליק שימוש בנרטיבים של "פריבילגיות לבנים" יכול לבסס עוד יותר את הזהות הלבנה על ידי דחיקה לשוליים של מעמד הפועלים הבריטים הלבנים.[7]

ב-2002 התייחס מאליק למחלוקת סביב הערותיה של וופי גולדברג על נסיבות השואה.[8]

  • עמית, החברה המלכותית לאמנויות[2]
  • תומך נכבד, Humanists UK[2]
  • נבחרה לפרס הספר של ג'ורג' אורוול, 2010, על "מפתווה לג'יהאד: פרשת רושדי ומורשתה"[2]
  • פרס 3QD לפוליטיקה ומדעי החברה, 2013, על החיבור "לחשוב מחדש על הרעיון של 'אירופה הנוצרית'"[2]
  • "משמעות הגזע: גזע, היסטוריה ותרבות בחברה המערבית" (Palgrave / New York University Press, 1996)
  • "האדם, החיה והזומבי: מה המדע יכול ומה לא יכול לספר לנו על הטבע האנושי" (Weidenfeld & Nicolson, 2000; Rutgers University Press, 2002)
  • "פרי מוזר: מדוע שני הצדדים טועים בוויכוח על הגזע" (Oneworld, 2008)
  • "מפאטווה לג'יהאד: פרשת רושדי ומורשתה" (Atlantic Books, 2009)
  • "רב-תרבותיות ואי שביעות הרצון שלה: חשיבה מחדש על גיוון לאחר 9/11" (ספרי שחף, 2013)
  • "החיפוש אחר מצפן מוסרי: היסטוריה גלובלית של אתיקה" (Atlantic Books, 2014)
  • "לא כל כך שחור ולבן: היסטוריה של גזע מעליונות לבנה לפוליטיקת זהויות" (Hurst, 2023)[9]

קישורים חיצוניים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קנאן מאליק בוויקישיתוף

הערות שוליים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  1. ^ Blair-Long, Eric (15 באוקטובר 2010). "Kenan Malik | The Orwell Foundation". www.orwellfoundation.com. נבדק ב-18 במרץ 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ 1 2 3 4 5 6 "Kenan Malik". Gale Biography in Context. Contemporary Authors Online. Gale. 5 בנובמבר 2015. נבדק ב-27 באפריל 2017. {{cite encyclopedia}}: (עזרה)
  3. ^ "To Fight Racism, the Left Should Revive Its Universalist Tradition". jacobin.com. נבדק ב-2024-02-11.
  4. ^ "Kenan Malik | Enemies of Free Speech". Oslo Freedom Forum. נבדק ב-2024-02-11.
  5. ^ Malik, Kenan (באוקטובר 2005). "Born in Bradford". Prospect. נבדק ב-27 בינואר 2010. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ Malik, Kenan (בנובמבר 2020). "Joe Biden's begging bowl demeans the world's most powerful post". The Guardian. נבדק ב-22 בנובמבר 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ Malik, Kenan (5 בינואר 2020). "Bursaries don't help when it's not their colour that thwarts these boys". The Guardian. This in turn breeds greater resentment within sections of the working class about their marginalisation and abandonment and entrenches the idea of a “white identity”, further racialising the notion of class. {{cite news}}: (עזרה)
  8. ^ Malik, Kenan (6 בפברואר 2022). "Whoopi Goldberg's Holocaust remarks drew on a misguided idea of racism". The Guardian. London, United Kingdom. ISSN 0261-3077. נבדק ב-2022-02-06. {{cite news}}: (עזרה)
  9. ^ "Not So Black and White". Hurst Publishers. נבדק ב-2024-02-11.