וופי גולדברג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
וופי גולדברג
Whoopi Goldberg
וופי גולדברג (1998)
וופי גולדברג (1998)
לידה 13 בנובמבר 1955 (בת 68)
ניו יורק, ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם במה וופי גולדברג
שם לידה Caryn Elaine Johnson עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מועדפת סאטירה פוליטית, הומור יבש, insult comedy, character comedy, סאטירה, קומדיה מוזיקלית, קומדיה הבחנתית, קומדיה שחורה, עיתונות סאטירית, הומור סוריאליסטי עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
תקופת הפעילות מ-1981 עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק מפיקה, קומיקאית, זמרת, סופרת ומנחה בתוכנית ראיונות
מקום לימודים
בן או בת זוג
  • Lyle Trachtenberg (19941995)
  • David Claessen (19861988)
  • Alvin Martin (19731979) עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Alex Martin עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
פרופיל ב-IMDb
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
וופי גולדברג בהפגנה למען שוויון זכויות בשנת 2008

קרין איליין ג'ונסוןאנגלית: Caryn Elaine Johnson; נולדה ב-13 בנובמבר 1955), המוכרת בשם הבמה וופּי גולדברג (Whoopi Goldberg), היא שחקנית קולנוע, זמרת, מפיקה, קומיקאית, סופרת, פעילה פוליטית ומנחה בתוכנית ראיונות אמריקאית.

בתפקידה הראשון בקולנוע גולדברג גילמה את סילי בסרט "הצבע ארגמן" (1985). הופעתה בסרט זה זיכתה אותה במועמדות לפרס אוסקר לשחקנית הטובה ביותר וזכייה ראשונה של שחקנית אפרו-אמריקאית בפרס גלובוס הזהב לשחקנית הטובה ביותר - סרט דרמה. ב-1990 גילמה את אודה מיי בראון, מדיום המנסה לעזור לרוח רפאים לגלות את תעלומת מותו ולנקום באשמים, בסרט "רוח רפאים". הופעתה בסרט זה זיכתה אותה בפרס אוסקר לשחקנית המשנה הטובה ביותר ובפרס גלובוס הזהב לשחקנית המשנה הטובה ביותר - סרט קולנוע. היא גם שיחקה בסרטים: "הנזירות בלוז", "הנזירות בלוז 2", "מלך האריות", "תוצרת אמריקה", "סטלה חוזרת לעניינים", "נערה בהפרעה" ו"מיליונר מי שגומר ראשון". היא קיבלה ביקורות מהללות על תפקידיה בסדרה "מסע בין כוכבים: הדור הבא" בתור גווינן ובסרט "ג'ק פלאש המקפץ" בתור טרי דוליטל.

גולדברג הייתה מועמדת ל-13 פרסי אמי על עבודתה בטלוויזיה. היא הייתה המפיקה של שעשועון הטלוויזיה "תשע בריבוע" משנת 1998 עד 2004. משנת 2007 היא מנחה בתוכניות הראיונות "The View". סך הכל, היא זכתה בפרס גראמי, בשני פרסי אמי, בשני פרסי גלובוס הזהב, בפרס טוני (עבור הפקה) ובפרס אוסקר. בנוסף היא זכתה בפרס באפט"א וכובדה בכוכב בשדרת הכוכבים של הוליווד.

גולדברג היא אחת מהאישים הבודדים (נכון ל-2022 - 17 אנשים) אשר זכו בפרסי אוסקר, אמי, טוני וגראמי. כמו כן היא האפרו-אמריקאית השנייה אשר זכתה באוסקר אחרי האטי מקדניאל שזכתה 51 שנה לפניה.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

גולדברג נולדה בשם קרין איליין ג'ונסון (Caryn Elaine Johnson) במנהטן, ניו יורק למשפחה אפרו-אמריקאית. אימה הייתה אמה האריס מורה ואחות, ואביה היה רוברט ג'יימס ג'ונסון איש דת נוצרי-בפטיסטי. אביה עזב את ביתם בצעירותה, ויחד עם אחיה היא גדלה בחסות אימם במשפחה חד-הורית ובמצב כלכלי רעוע. למדה בבית ספר קתולי. היא מצאה נחמה בהופעות ילדים במרכזי קהילה סמוכים למגוריה.

בשנותיה הראשונות עבדה במספר עבודות מזדמנות לפני שהחליטה לנסות את מזלה בקריירת משחק ונסעה להוליווד. בתחילה עבדה כאמנית סטנד-אפ ובתפקידים קטנים ומזדמנים. בתקופה זו החלה להשתמש בשם הבמה המוכר כיום - וופי גולדברג. היא בחרה בכינוי "וופי גולדברג", כיוון ש"וופי קושין" (whoopee cushion, כרית שעושה רעש של נפיחות) היה דבר שתמיד הצחיק אותה, וכיוון שאימה אמרה לה כששמעה על רצונה לנסות את מזלה בתחום הבידור בהוליווד שהיא לא תצליח אם לא יהיה לה שם יהודי, היא בחרה בשם "גולדברג".

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קריירה כשחקנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

גולדברג הגיעה לפריצת הדרך שלה כאשר הבמאי מייק ניקולס הציע להעלות את הצגת היחיד שלה "The Spooky Show" בברודוויי, שם זכתה להצלחה רבה. הופעתה תפסה את עינו של סטיבן ספילברג וזה הציע לה את תפקיד ראשי בסרטו "הצבע ארגמן". גולדברג הסכימה להצעתו והופיעה בסרט בתפקיד הראשי. כאשר הסרט יצא ב-1985 הוא הפך לחביב המבקרים והקהל וזיכה את גולברג בפרס גלובוס הזהב לשחקנית הטובה ביותר - סרט דרמה (הראשון והיחיד לשחקנית אפרו-אמריקאית) ובמועמדות לפרס אוסקר לשחקנית הטובה ביותר.

גולדברג בפסטיבל הקולנוע בקאן, 1992

גולדברג המשיכה להופיע במספר סרטים וסדרות טלוויזיה אשר זכו גם הם להצלחה, כמו סרט הקולנוע "ג'ק פלאש המקפץ" ב-1985, שבוים על ידי פני מרשל. במשך השנים הבאות היא שיחקה בסרטים "הפורצת מסן פרנסיסקו", "יופי קטלני" ו"הטלפון" שלא היוו הצלחה כמו סרטיה הראשונים. בשנת 1988 היא שיחקה בסרט "הלב של קלרה" שעליו היא קיבלה ביקורות מהללות. בסוף שנות ה-80 היא השתתפה לצד אמנים כמו רובין ויליאמס ובילי קריסטל בתוכניות הטלוויזיה "Comic Relief USA".

בשנת 1990 היא שיחקה בסיטקום "Bagdad Cafe" של רשת CBS. באותה שנה היא גם שיחקה בסרטים "ארוכה הדרך הביתה" ו"רוח רפאים". הופעתה בסרט האחרון בתפקיד משנה זיכתה אותה בפרס אוסקר לשחקנית המשנה הטובה ביותר על משחקה כאודה מיי, מדיום צבעונית שמתקשרת עם אהובה המנוח של מולי (דמי מור). גולדברג הפכה לשחקנית האפרו-אמריקאית השנייה שזכתה בפרס זה לאחר 51 שנים מהזוכה האחרונה.

לאחר מכן הופיעה במספר פרקים בסדרת המדע הבדיוני "מסע בין כוכבים: הדור הבא" ובסרט "בועות של אהבה". בשנת 1992 היא שיחקה בסרט "הנזירות בלוז" שגרף למעלה מ-200 מיליון דולר וזיכה אותה במועמדות לפרס גלובוס הזהב לשחקנית הטובה ביותר - סרט קומדיה או מוזיקלי. במשך השנים הבאות היא שיחקה בכמה סרטים נוספים כמו "הנזירות בלוז 2" (1993), "מלך האריות" (1994) ו"גברים בצד" (1995). בשנת 1994 היא הנחתה בפעם הראשונה את טקס האוסקר, מה שהפך אותה לאישה האפרו-אמריקאית הראשונה שהגיעה להישג זה. בנוסף, היא הפכה לאישה הראשונה שהנחתה את הטקס בגפה. את הטקס היא הנחתה גם בשנים 1996, 1999 ו-2002. במהלך צילומי הסרט "אדי" היא החלה לצאת עם עמיתה, השחקן פרנק לנגלה.

בסוף שנות ה-90 ותחילת שנות ה-2000 גולדברג שיחקה בסרטים מצליחים כמו "סטלה חוזרת לעניינים" (1998), "נערה בהפרעה" (1999), "ממלכת השמיים" ו"מיליונר מי שגומר ראשון" (שניהם בשנת 2001). היא החלה לדבב ולהופיע בסדרות טלוויזיה כמו "אוטובוס הקסמים". בשנת 1998 עד 2002 היא החלה להפיק ולהשתתף בשעשועון הטלוויזיה "תשע בריבוע" שעליו היא הייתה מועמדת לארבעה פרסי אמי. ביום הולדתה ה-48 היא קיבלה כוכב בשדרת הכוכבים של הוליווד. בנוסף, היא המשיכה להפיק ולשחק בסדרות טלוויזיה. בשנת 2005 היא הופיעה בתיאטרון בברודוויי בהצגת יחיד לכבוד 20 שנים לפריצתה.

בשנת 2001 היא הנחתה טקס מיוחד לכבוד יובל לסיטקום "לוסי אהובתי". בטקס כובדו לוסיל בול, דסי ארנאס ומשתתפי הסדרה. בשנת 2004 היא הודחה מהקמפיין של ג'ון קרי לנשיאות ארצות הברית עקב הערה סקסיסטית כלפי ג'ורג' ווקר בוש. בשנת 2008 היא החלה להנחות תוכנית רדיו סאטירית בשם "Wake Up With Whoopi". באותה שנה היא הפיקה את בתיאטרון את המחזמר "הנזירות בלוז: המחזמר".

גולדברג הופיעה במספר סדרות ותוכניות בתפקידי אירוח בהן; "מטבחי הגיהנום", "צעצוע של סיפור 3", "רוק 30", "מקום טוב באמצע", "Glee", "פרברי הגיהנום", "שוטרים בדם".

קריירה כמנחה בתוכנית "The View"[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2007 החליפה גולדברג את רוזי אודונל כאחת המנחות בתוכנית ראיונות הפופולרית בפרט בקרב הציבור הנשי "The View" של רשת ABC. למרות נתוני המדרוג הנמוך יותר, גולדברג הצליחה לייצב אותו במהלך עבודתה. במהלך הופעותיה גולדברג גרמה להרבה סערות תקשורתיות בעקבות פליטות פה.

בפברואר 2022 הושעתה גולדברג מהתוכנית למשך שבועיים, לאחר שטענה בפני המנחות שעמה בפאנל כי "השואה לא הייתה קשורה לגזע [...] אלא ללבנים שעושים את זה ללבנים אחרים, אז אתם נלחמים בינכם לבין עצמכם"[1][2].

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

וופי גולדברג, 2006

גולדברג הייתה נשואה שלוש פעמים; לאלווין מרטין (בין השנים 1973 ל-1979), לצלם דייוויד קאלזאן (בין השנים 1986 ל-1988) ולשחקן לייל טרכטנברג (בין השנים 1994 ל-1995). בנוסף היו לה קשרים רומנטיים עם פרנק לנגלה וטד דנסון. בשנים האחרונות היא הצהירה שלא תינשא שוב.

ב-9 במאי 1973 גולדברג ילדה את בתה, אלכסנדרה, מאלווין מרטין. וב-13 בנובמבר 1989, ביום הולדתה ה-34, היא הפכה לסבתא. ב-15 במרץ 2014, נולדה לה נינה מנכדתה הבכורה.

באוגוסט 2010 גולדברג נאלצה לעזוב את המחזמר "הנזירות בלוז: המחזמר" עקב מות אימה.

גולדברג הודתה שהיא מכורה לתרופות. בנוסף, היא סובלת מדיסלקסיה. היא עישנה מריחואנה לפני טקס האוסקר שבו היא זכתה בפרס.

כיום גולדברג גרה בניו ג'רזי.

פרסים והוקרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גולדברג הייתה מועמדת לשני פרסי אוסקר על תפקידיה בסרטים "הצבע ארגמן" ו"רוח רפאים". היא השחקנית האפרו-אמריקאית הראשונה שהשיגה מעל מועמדות אחת לפרס. בשנת 1985 היא קיבלה פרס טוני מיוחד על הצגת יחיד. היא הייתה מועמדת לשמונה פרסי אמי בדיי-טיים וזכייה בשניים. בנוסף, היא הייתה מועמדת לחמישה פרסי אמי בפריים-טיים. בשנת 1985 היא זכתה גם בפרס טוני וגם בפרס גראמי על הפקת המחזמר "Thoroughly Modern Millie". היא זכתה בשלושה פרסי "People's Choice Awards". בשנת 1999 היא קיבלה פרס מיוחד מהליגה נגד השמצה על תרומתה לקהילה הלהט"בית. היא הייתה מועמדת לחמישה פרסי "American Comedy" וזכתה בשניים. בשנת 2009 היא זכתה בפרס אמי בדיי-טיים על הנחיית תוכנית האירוח "The View". היא חלקה את הפרס עם ג'וי בהר, שרי שפרד, אליזבת הסלבק וברברה וולטרס.

גולדברג היא אחת מהאישים הבודדים שזכו בפרסי אוסקר, גראמי, טוני ואמי. היא שיחקה בלמעלה מ-150 סרטים. בשנת 1987 היא זכתה בפרס על שם הנס כריסטיאן אנדרסן על הישגיה על אף קשייה כדיסלקטית.

בשנת 1993 גולדברג הפכה לשחקנית עם המשכורת הגבוה ביותר בהוליווד על תפקידה בסרט "הנזירות בלוז 2". היא קיבלה שכר הנע בין 7 ל-12 מיליון דולר.

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה סרט תפקיד הערות
1982 Citizen: I'm Not Losing My Mind, I'm Giving It Away
1985 הצבע ארגמן סילי פרס גלובוס הזהב לשחקנית הטובה ביותר - סרט דרמה
מועמדות לפרס אוסקר לשחקנית הטובה ביותר
1986 ג'ק פלאש המקפץ טרי דוליטל
1987 הפורצת מסן פרנסיסקו ברנסי רוהנדבר
יופי קטלני ריטה ריזילו
1988 הטלפון ואשטי בלו
הלב של קלרה קלרה מייפילד
1989 חטיפה בהזמנה עצמה הופעת קמע
הומר ואדי אדי קארבי
1990 רוח רפאים אודה מיי בראון פרס אוסקר לשחקנית המשנה הטובה ביותר
פרס גלובוס הזהב לשחקנית המשנה הטובה ביותר - סרט קולנוע
פרס באפט"א לשחקנית הטובה ביותר בתפקיד משנה
פרס סאטורן לשחקנית המשנה הטובה ביותר
ארוכה הדרך הביתה אודסה קוטאר
1991 בועות של אהבה רוז שוורץ
1992 הנזירות בלוז דולורס פון קרטיאר/מרי קליירנס מועמדות לפרס גלובוס הזהב לשחקנית הטובה ביותר - סרט קומדיה או מוזיקלי
השחקן סוזן אייברי
סרפינה מרי מייזמבוקו
1993 מת לצחוק בילי יורק
ערומים בניו יורק
תוצרת אמריקה שרה מתיוס
הנזירות בלוז 2 דולורס פון קרטיאר/מרי קליירנס
1994 מלך האריות שנזי דיבוב
חבורת השובבים אימה של באקוויט
קורינה, קורינה קורינה וושינגטון
מסע בין כוכבים: דורות גאינן מועמדות לפרס סאטורן לשחקנית המשנה הטובה ביותר
ריצ'ארד וסוד הספרים האבודים פנטזיה דיבוב
1995 גברים בצד ג'יין דלוקה
כוכבים בארון עצמה סרט דוקומנטרי
ולנטינו לאור ירח סלבי מוראו
תיאודור רקס קטי קולטריין
1996 אדי אדי פרנקלין
בורדל הדמים פציינטית
בוגוס האריט פרנקלין
השותפה לורל איירס/רוברט קאטי
פסק דין מייריל אברס-ויליאמס
1997 רוחות חג המולד רוח רפאים דיבוב
היעד לשום מקום קאבי
לשרוף את הוליווד עצמה
1998 סטלה חוזרת לעניינים דלילה אברהם
אלגרייה בייבי קלאון
אביר על קמלוט ד"ר ויויאן מורגן/סיר בוס
Rudolph the Red-Nosed Reindeer: The Movie סטרומלה דיבוב
ראגרטס: הסרט רנג'ר מרגרט דיבוב
1999 אליס בארץ הפלאות החתול
אגדת הלפריקונים הקסומה באנשי
הצד העמוק של האוקיינוס קנדי בליס
נערה בהפרעה ולרי אוונס
החבר שלנו, מרטין גברת פק דיבוב
2000 הרפתקאותיהם של רוקי ובולדוויק השופט קמע
יותר כלבים מאשר עצמות סילו
2001 ממלכת השמיים רייניל סולכאמב
מונקיבון מוות
מיליונר מי שגומר ראשון ורה ברקר
שלט הוליווד הופעת קמע
קרא לי קלאוס לוסי קולין
2002 שאובוי עצמה הופעת קמע
מסע בין כוכבים: נמסיס גאינן
חג מולד שמח עם החבובות אלוהים
מדלן היפה גברת קלוול דיבוב
2007 הצד הגס של הפינגווינים הלן דיבוב
2008 חברים בשלג מיס מיטנס, הימלאיה דיבוב
2010 צעצוע של סיפור 3 סטרץ' דיבוב
נשים צבעוניות אליס
2011 פיסת גן עדן אלוהים
הקטר הכחול שיכול המגדל דיבוב
החבובות עצמה
2014 צבי הנינג'ה ברנדט תומפסון
Big Stone Gap פליטה מולינס
טופ פייב עצמה
2016 A Warrior's Tail ג'וזי דיבוב
King of the Dancehall לורטה בריקסטון
2017 11 בספטמבר מטצי
2018 חופשה ללא תשלום גברת סטיבנס
לא פראיירית של אף אחד (אנ') לולה
2022 מזל קפטנית דיבוב
סיפורו של אמט טיל אלמה קארתהאן גם מפיקה
הדרקון של אבא חתולה דיבוב
2023 Atrabilious אנדראה הארט
Ezra ג'ייני
הצבע ארגמן מיילדת
TBA Pierre the Pigeon-Hawk דיבוב
Outlaw Posse מארימרי פילדס

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה סדרה תפקיד הערות
1996 צמד בכותרות סרט טלוויזיה
1997 שעות הדמדומים סרט טלוויזיה
2003 גדרות טובים מייבל ספיידר סרט טלוויזיה של שואוטיים
2012 666 פארק אבניו מאריס אלדר פרק: "Hypnos"
2014 A Day Late and a Dollar Short ויולה סרט טלוויזיה של Lifetime
2017 היורשים 2 אורסולה דיבוב; סרט טלוויזיה של ערוץ דיסני
כאשר אנו זורחים פאט נורמן מיני-סדרה
2018 אינסטינקט ג'ואן רוס. 6 פרקים
בוג'ק הורסמן מיקיילה דיבוב; פרק: "The Light Bulb Scene"
2018–2020 אלנה מאוולור למה דיבוב; 3 פרקים
2020–2021 העמדה אביגיל מיני-סדרה
2021 מבוימים מארי 3 פרקים
מודוק מריאן פונסי דיבוב; פרק: "If Saturday Be... for the Boys!"
2021–הווה הארלם ד"ר אליס פרויט 9 פרקים
2021–2023 הסנדק של הארלם מיס ווילה 3 פרקים
2023 הקונרים מיס גלן פרק: "The Contra Hearings and The Midnight Gambler"
TBA בני אנאנסי בירד וומן סדרה עתידית של אמזון פריים וידאו

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • וופי גולדברג, פותחת את הפה, הוצאת סער, עברית: יונתן פרידמן, תשנ"ח 1998.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא וופי גולדברג בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]


וופי גולדברג - פרסים