קנטרוזאורוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןקנטרוזאורוס
שלד של קנטרוזאורוס

בהשוואה לאדם.

שלד של קנטרוזאורוס
תקופה
יורה עליון, 155–150 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
קבוצה: דינוזאוריה
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי עוף
תת־סדרה: תיראופורה
אינפרא־סדרה: סטגוזאוריה
משפחה: סטגוזאוריים
סוג: קנטרוזאורוס
מין: Kentrosaurus aethiopicus
שם מדעי
Kentrosaurus
‏הנינג, 1915
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
שלד של קנטרוזאורוס.
שחזור אפשרי של קנטרוזאורוס.

קנטרוזאורוס (שם מדעי: Kentrosaurus) הוא סוג של דינוזאור ממשפחת הסטגוזאוריים שחי באפריקה ביורה עליון, כ-155 עד 150 מיליון שנה לפני זמננו. פירוש שמו "לטאה מחודדת".

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקנטרוזאורוס היה סטגוזאור בינוני באורך 4.5-5 מטר ומשקל של כ-1,000 עד 1,500 ק"ג (טון עד טון וחצי). ראשו היה קטן ובעל מקור, והוא הילך על כל ארבע רגליו. רגליו האחוריות היו ארוכות מרגליו הקדמיות, וניצבו כשני עמודים מתחת לגופו. רגליו הקדמיות היו קצרות יותר וכנראה היו פרושות קמעה הצידה. כמו כל הסטגוזאוריים ראשו היה קטן וזנבו היה שרירי. הקנטרוזאורוס היה אוכל צמחים ואכל בעיקר צמחייה נמוכה. ייתכן שהיה יכול להזדקף על רגליו האחוריות ולהישען על זנבו, וכך להגיע לעלים בגובה של עד 3.3 מטר (11 רגל).

בדומה לשאר בני המשפחה, גם גבו של קנטרוזאורוס היה מכוסה בשני טורים של מבני עצם, שהשתנו מלוחיות יחסית שטוחות באזור הראש (כמו אצל הסטגוזאורוס) דרך לוחיות צרות ומחודדות באזור הכתפיים ועד לקוצים ודוקרנים בגב ובזנב. ככל הנראה, מבני עצם אלה שימשו אותו להגנה עצמית, אך ייתכן גם שלצורכי חיזור ותצוגה. בנוסף, בלטו מכתפיו שני דוקרני עצם ארוכים ששימשו להגנה. עורו היה מכוסה בחלקו באוסטאודרמים - לוחיות עצם מעל העור ששימשו כשריון אך גם כמאגר מינרלים לשעת חירום. זנבו של הקנטרוזאורוס היה ארוך (40 חוליות זנב) שרירי, גמיש ביותר ומכוסה דוקרנים ושימש נשק מעולה להגנה. חוקרים שחקרו את הביומכניקה של הזנב של קנטרוזאורוס שיערו שבשל גמישותו הוא יכול היה לנופף בו לאורך קשת של 180 מעלות ושמהירות הזנב המרבית בקצהו הייתה כ-50 קמ"ש. כאשר התוקף נפגע ממכת זנב של קנטרוזאורוס הדוקרנים היו חודרים לגופו ומשפדים רקמות רכות, בנוסף לחבטה שהייתה יכולה לשבור עצמות של טורפים קטנים ובינוניים. גם כאשר לא חדרו, מכות הזנב עטוי הדוקרנים יצרו חתכים בגוף התוקף כאשר הם נעו במהירות, בדומה למכת שיסוף בחרב. מכות הזנב של הקנטרוזאורוס יכלו להרוג טורפים קטנים, להפוך טורפים בינוניים לנכים ואף לגרום נזק משמעותי לטורפים גדולים. עם זאת, דוקרניו היה פחות חסונים מאלה של הסטגוזאורוס ויכלו להתעקם או להישבר כאשר פגעו בתוקף. דרך להתגבר על הזנב המתנופף של הקנטרוזאורוס הייתה לנשוך אותו בבסיס הזנב לפני שהוא מספיק להניפו או לתקופו אותו בו-זמנית מכמה כיוונים, למשל על ידי להקת טורפים. ישנה סברה שהקנטרוזאורוס נהג להסתער בריצה אחורנית תוך הנפת הזנב בדומה לדורבן, אך לא נמצא לה תימוכין במאובנים.

גילוי ושם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקנטרוזאורוס נתגלה ב-1909 על ידי משלחת פלאונטולוגים גרמנית כששרידיו התגלו בתצורת טנדגורו, טנזניה. הוא תואר למדע ב-1915 על ידי אדווין הנינג שגם נתן לו את שמו. שם זה עורר מחלוקת בקהילה המדעית בשל דמיונו הרב ל-Centrosaurus - דינוזאור צרטופסי מאמריקה הצפונית. בהגיה יוונית השם של שניהם נשמע כ-Kentrosaurus, דבר שאסור על פי חוקי הטקסונומיה, ולכן הנינג החליט לשנות את שמו ל-Kentrurosaurus שפירושו "לטאת זנב-מחודד" ב-1916. פרנץ נופצ'ה הציע את השם Doryphorosaurus שפירושו "לטאה נושאת רומח". בסופו של דבר, מאחר ש-Centrosaurus מאוית ב-C ומבוטא "צנטרוזאורוס" ואילו Kentrosaurus מאוית ב-K ומבוטא "קנטרוזאורוס" היה הבדל מספיק בין השמות, והשם קנטרוזאורוס נשאר השם המדעי התקף.

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קנטרוזאורוס בוויקישיתוף
  • קנטרוזאורוס, באתר האנציקלופדיה של החיים (באנגלית)
  • קנטרוזאורוס, באתר GBIF (באנגלית)
  • Kentrosaurus במדריך הדינוזאורים The Dino Directory של המוזיאון להיסטוריה של הטבע (לונדון)
  • Mallison, H. (2011). "Defense capabilities of Kentrosaurus aethiopicus HENNIG 1915". Palaeontologia Electronica. 14 (2): 10.