קנט קונרד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קנט קונרד
Kent Conrad
לידה 12 במרץ 1948 (בן 76)
ביסמרק, דקוטה הצפונית, ארצות הברית
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השכלה אוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון
אוניברסיטת סטנפורד
עיסוק פוליטיקאי
מפלגה המפלגה הדמוקרטית
סנאטור מטעם מדינת דקוטה הצפונית
14 בדצמבר 19923 בינואר 2013
(20 שנה)
3 בינואר 198714 בדצמבר 1992
(6 שנים)
יו"ר ועדת התקציב של הסנאט של ארצות הברית
3 בינואר 20073 בינואר 2013
(6 שנים)
6 ביוני 20013 בינואר 2003
(שנה ו־30 שבועות)
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גיילורד קנט קונרדאנגלית: Gaylord Kent Conrad; נולד ב-12 במרץ 1948) הוא פוליטיקאי אמריקאי שכיהן כחבר הסנאט של ארצות הברית מטעם מדינת דקוטה הצפונית בשנים 1987–2013. במשך 26 שנה היה דמות מפתח בוועדת התקציב של הסנאט, בה כיהן כחבר הבכיר או כיושב הראש במהלך שנים אלה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קונרד נולד בביסמרק שבדקוטה הצפונית, בנם של אביגיל וגיילורד א. קונרד. הוא התייתם בגיל צעיר ולאחר מכן גדל בבית סבו וסבתו בביסמרק. הוא למד בבית הספר היסודי רוזוולט, בחטיבת הביניים יוז ובמוסד הלימודים של בסיס חיל האוויר של ארצות הברית בטריפולי בימי ממלכת לוב. לאחר מכן למד באקדמיית פיליפס אקסטר בניו המפשייר. בתום תקופה זו נרשם ללימודים באוניברסיטת סטנפורד, ולבסוף השלים לימודי תואר שני באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון. קונרד היה נשוי פעמיים. אשתו הראשונה, פאם, היא אחותו של מזכיר החקלאות של ארצות הברית ומושל דקוטה הצפונית לשעבר אד שייפר, ולהם בת בשם ג'סמין.

בתום לימודיו הגבוהים השתלב קונרד בפקידות הציבורית בדקוטה הצפונית. הוא החל את דרכו כעוזרו של נציב המיסוי המדינתי ביירון דורגן, לימים עמיתו בסנאט האמריקאי. טבילתו הראשונה במי הפוליטיקה של ארצות הברית הייתה בשנת 1976, כאשר התמודד ללא הועיל למשרת מבקר המדינה. בבחירות 1980 לתפקיד נציב המיסוי של דקוטה הצפונית נבחר להחליף את דורגן. הוא מילא תפקיד זה עד 1986, אז החליט להתמודד אל הסנאט של ארצות הברית.

בבחירות 1986 נבחר קונרד לסנאט האמריקאי כשגבר על הסנאטור הרפובליקני המכהן מארק אנדרוז ב-2,120 קולות. אנדרוז ייצג את דקוטה הצפונית בקונגרס ברצף מאז 1963 (הוא כיהן קודם לכן בבית הנבחרים של ארצות הברית לפני שעבר לסנאט ב-1981). במהלך מסע הבחירות התחייב קונרד שלא יתמודד לבחירה מחדש אם הגירעון בתקציב המדינה הפדרלי לא יצטמצם באורח משמעותי עד סוף כהונתו. עד 1992 אכן התברר שהגירעון עמד בעינו, ועל אף שסקרים הצביעו כי הציבור תומך בהפרת הבטחה זו, קונרד ראה את הבטחתו מחייבת ולא התמודד לבחירה מחדש. ביירון דורגן ניצח בבחירות המקדימות של המפלגה הדמוקרטית.

קונרד קיבל הזדמנות להישאר בסנאט כאשר הסנאטור השני של דקוטה הצפונית, בכיר הדמוקרטים קוונטין בורדיק, נפטר ב-8 בספטמבר 1992. אלמנתו, ג'וסלין בורדיק, מונתה למלא את מקומו באופן ארעי עד לקיום בחירות מיוחדות למילוי יתרת כהונתו. קונרד לימים יספר כי ראה התמודדות בבחירות מיוחדות שונה בתכלית מהבטחתו שלא להתמודד לכהונה שנייה, ובהמשך נבחר למועמד המפלגה הדמוקרטית. הוא התקדם לבחירות המיוחדות ומשניצח בהן הושבע לתפקידו ב-14 בדצמבר 1992, והתפטר ממושבו המקורי בסנאט באותו יום. את מושב הסנאט המקורי של קונרד אייש דורגן באמצעות מינוי בידי המושל ב-15 בדצמבר 1992, ובכך הקדים את תקופת כהונתו שעתידה הייתה להתחיל ב-3 בינואר 1993.

חרף נטייתה הפוליטית של דקוטה הצפונית להזדהות עם המפלגה הרפובליקנית, קונרד נבחר מחדש לתקופת כהונה מלאה בבחירות 1994. באוקטובר 2002 נמנה בין 23 הסנאטורים שהתנגדו לאישור שימוש בכוח צבאי נגד עיראק. באפריל 2006 נמנה קונרד בין "עשרת הסנאטורים הטובים ביותר באמריקה" על פי מגזין טיים. בבחירות המקדימות לנשיאות ב-2008 הביע קונרד את תמיכתו בעמיתו ברק אובמה מאילינוי. הוא היה ידוע בזכות השימוש שלו בתרשימים ככלי עזר ויזואליים בעת נאומיו, מה שהקנה לו את הכינוי "סנדק התרשימים".

במהלך כהונתו בסנאט נחשב לשמרן יותר ביחס לעמיתיו הדמוקרטים. למשל, הוא הצביע בעקביות בעד איסור ההליך הרפואי להפלה מלאכותית חלקית. הוא גם התנגד למימון ציבורי פדרלי של הפלות, אך הצביע בעד הסרת האיסור על הפלות בבסיסים צבאיים[1]. לקונראד רקורד מעורב בנושאי זכויות להט"ב בארצות הברית. בעוד שהוא מתנגד באופן אישי לנישואים של זוגות מאותו המין, הוא הצביע נגד הצעת איסור חוקתי עליהם ותמך בביטול מדיניות אל תשאל, אל תספר. ב-31 בינואר 2006, קונרד היה אחד מארבעה דמוקרטים שהצביעו בעד אישור מינויו של סמואל אליטו לבית המשפט העליון של ארצות הברית.

בינואר 2011 הכריז על פרישתו מהחיים הפוליטיים וכי לא יתמודד מחדש בבחירות 2012[2]. בראשית ינואר 2013 החליפה אותו היידי הייטקאמפ.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קנט קונרד בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Kent Conrad on Abortion, באתר On The Issues (באנגלית)
  2. ^ מארק ממוט, Sen. Conrad, D-N.D., Won't Run In 201, באתר NPR‏, 18 בינואר 2011 (באנגלית)