קראטה קיד (סרט, 1984)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קראטה קיד
The Karate Kid
בימוי ג'ון ג. אבילדסן עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי ג'רי ויינטראוב עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט רוברט מארק קאמן עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה ג'ון ג. אבילדסן עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים ראלף מאצ'יו
נוריוקי מוריטה
אליזבת' שו
מרטין קוב
ויליאם זבקה
רנדי הלר
מוזיקה ביל קונטי עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום ג'יימס קרייב עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה סרטי קולומביה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה אולפני קולומביה
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 22 ביוני 1984
משך הקרנה 126 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט רומנטי, סרט אמנויות לחימה, סיפור התבגרות, סרט נעורים, סרט דרמה, סרט פעולה עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות באתר מוג'ו karatekid
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קראטה קידאנגלית: The Karate Kid; בתרגום מילולי לעברית: "ילד הקראטה") הוא סרט אמנויות לחימה/דרמה אמריקאי משנת 1984 שזכה להצלחה רבה ופופולריות. הסרט דומה מאוד לסרט האיגרוף המצליח הקודם של ג'ון ג. אבילדסן משנת 1976 - "רוקי".

תקציר הסרט קארטה קיד[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר מות אביו של הנער דניאל לארוסו (מגולם על ידי ראלף מאצ'יו) עוברים אמו (מגולמת על ידי רנדי הלר) והוא מניו ג'רזי ללוס אנג'לס. איש התחזוקה של בניין הדירות אליו המשפחה עוברת הוא מהגר יפני צנוע בשם מר מיאגי (מגולם על ידי נוריוקי מוריטה).

דניאל וידידיו החדשים מבית הספר נוסעים לחוף הים. שם דניאל מבחין לראשונה בנערה בשם אלי מילס (מגולמת על ידי אליזבת' שו). חברה לשעבר, ג'וני לורנס (מגולם על ידי ויליאם זבקה), וידידיו מציקים לאלי. דניאל יוצא לעזרתה ומוצא עצמו נלחם בג'וני. אף על פי שהוא יודע מעט קראטה - ידע אותו הוא רכש מספרים ומהימק"א בניו ג'רזי - דניאל מובס בקלות על ידי ג'וני אשר מיומן בקראטה.

לרוע מזלו בשל העימות עם ג'וני, דניאל הופך לאויבו המושבע - תלמידו הטוב ביותר של אמן לחימה אשר מלמד אמנויות לחימה באופן אכזרי ולא אתי. בשל כך ג'וני וידידיו מתנכלים לדניאל בכל הזדמנות. כאשר דניאל נוקם בחבורה במסיבת ליל כל הקדושים, החבורה רודפת אחריו ומכה אותו קשות. מר מיאגי מופיע, מציל את דניאל ומביס את ג'וני וידידיו. דניאל מבקש ממר מיאגי שילמד אותו אמנויות לחימה. מר מיאגי מסרב בתחילה, אבל אז מבין שההתערבות שלו רק תגרום לג'וני וידידיו לרצות לנקום עוד בדניאל. מר מיאגי מסכים להתעמת עם ג'וני וידידיו בתקווה לפתור את הסכסוך.

מר מיאגי ודניאל נכנסים לעימות עם מורו של ג'וני וידידיו, ג'ון קריס, ומבקשים ממנו שיתערב ויגרום לג'וני להפסיק להטריד את דניאל. קריס, לוחם לשעבר בכוחות המיוחדים במלחמת וייטנאם, מלגלג על כוונותיהם של דניאל ומר מיאגי. מר מיאגי מחליט אז שדניאל יילחם מול ג'וני וידידיו בתחרות הקראטה האזורית. מר מיאגי גם מבקש הפוגה זמנית בעוד דניאל יעבור אימונים לתחרות. קריס פוקד על תלמידיו לעזוב את דניאל במנוחה, אבל מאיים כי אם דניאל לא יופיע לתחרות, ההטרדות יימשכו ומיאגי יהפוך גם הוא למטרה.

מר מיאגי הופך למורה של דניאל. הוא מתחיל את תוכנית האימונים של דניאל בכך שהוא נותן לו לבצע משימות שונות בביתו כמו להבריק את מכוניתו עם שעווה, לנקות את רצפת העץ בביתו, לצבוע את הגדר ולצבוע את הבית. דניאל הופך מתוסכל, משום שהוא מאמין כי מיאגי אינו מעוניין ללמד אותו שום דבר, אך לבסוף מר מיאגי מגלה לו שהוא לימד אותו טקטיקות הגנה באופן בלתי מודע באמצעות עשיית המשימות.

במהלך האימונים, דניאל לומד לא רק קראטה, אלא גם לקחים חשובים לחיים, כמו החשיבות של מציאת איזון בחיים ושכדי להתמחות באמנויות לחימה יש לאמן את הנפש בנוסף לגוף. דניאל מיישם את הלקחים שמר מיאגי לימד אותו כדי לחזק את מערכת היחסים שלו עם אלי.

בתחרות, דניאל מפתיע את כולם כאשר הוא מצליח לגבור על כל מי שנלחם נגדו ולהגיע לחצי הגמר. קריס פוקד על היריב של דניאל בחצי הגמר, בובי, לפגוע בדניאל באמצעות תקיפה בלתי חוקית בברך. בובי מתנגד בתחילה אבל קריס מתעקש שבובי יפגע בברך של דניאל. בובי מציית לבסוף לדרישתו של קריס.

דניאל נחבל באופן קשה בברך מהתקפתו של בובי ואינו מסוגל להמשיך להילחם. עם זאת, דניאל מאמין כי הוא חייב להילחם מול ג'וני ומשום כך הוא משכנע את מר מיאגי שישתמש בטכניקה המיוחדת בה הוא מצליח לשכך כאבים על מנת שהוא יוכל לסיים את התחרות. בדקה האחרונה לפני שג'וני מוכרז כמנצח בתחרות, דניאל קופץ בצליעה חזרה לתוך הזירה. הוא מצליח להרוויח שתי נקודות מהירות בהתחלה, אבל פגיעה באפו של ג'וני מכריחה את קריס לקחת פסק-זמן.

בזמן שקריס בוחן את אפו של ג'וני במהלך פסק הזמן, הוא פוקד על ג'וני להילחם בדניאל ללא רחמים ופוקד עליו לפגוע באופן רציני ברגלו של דניאל בתקווה להחמיר את מצבו. ג'וני מציית לקריס ומפיל את דניאל לרצפה. אף על פי שדניאל נמצא בכאבים גדולים, הוא מסרב לפרוש מהקרב.

לקראת הקרב הסופי דניאל וג'וני בתיקו בנקודות. דניאל, אשר בקושי מסוגל לעמוד, בועט לג'וני בסנטר ומנצח בתחרות. בעקבות הניצחון של דניאל, הוא זוכה לכבוד מצדו של ג'וני.

מורשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרטי ההמשך והרימייק[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקראטה קיד נוצרו שלושה סרטי המשך: קראטה קיד 2 (1986), קראטה קיד 3 (1989) והקראטה קיד הבא (1994) בו הילרי סוונק מחליפה את ראלף מאצ'יו כבת החסות של מר מיאגי. רימייק לסרט הראשון, הקרוי גם הוא "קראטה קיד", בבימויו של הרלד זוורט ובכיכובם של ג'יידן סמית' וג'קי צ'אן, יצא לאקרנים ב-2010.

סדרות טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1989 שודרה בערוץ NBC הסדרה "קראטה קיד", סדרת אנימציה של הרפתקאות קסומות המבוססת על הדמויות מהסרטים.

ב-2018 עלתה ביוטיוב פרימיום סדרה בשם קוברה קאי, בה ג'וני לורנס המבוגר מנסה לשקם את חייו על ידי פתיחה מחדש של הדוג'ו האלים של ג'ון קריס, מה ששם אותו על כוונתו של דניאל לארוסו שהפך בינתיים לאיש עסקים מצליח אך חסר דמות אב לאחר פטירתו של מר מיאגי. הקאסט המקורי חזר כדי לשחק את הגרסאות המבוגרות של עצמו, והסדרה זכתה לביקורות חיוביות וחודשה לעונה שנייה. לאחר העונה השנייה נרכשה הסדרה על ידי נטפליקס שחידשה אותה לעונה שלישית ב-2020 ,עונה רביעית ב-2021, עונה חמישית ב-2022 ועונה שישית ואחרונה ב-2023.

הדמויות הראשיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]