קרב מפרץ מנילה (1898)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
קרב מפרץ מנילה
USS Olympia במהלך הקרב
USS Olympia במהלך הקרב
USS Olympia במהלך הקרב
מלחמה: מלחמת ארצות הברית–ספרד
תאריך הסכסוך 1 במאי 1898
מקום ליד מנילה, הפיליפינים
קואורדינטות
14°29′N 120°56′E / 14.49°N 120.93°E / 14.49; 120.93 
תוצאה ניצחון אמריקני מוחץ
הצדדים הלוחמים

ספרד 1785ספרד 1785 ממלכת ספרד

ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית

מפקדים

ארצות הבריתארצות הברית ג'ורג' דיואי

כוחות

כוחות המעורבים:
2 סיירות ממוגנות
4 סיירות לא ממוגנות
2 ספינות תותחים
כוחות לא מעורבים:
1 סיירת
3 ספינות קרב
1 ספינת תובלה
הגנת החוף:
6 סוללות תותחי חוף
3 מבצרים

כוחות המעורבים:
4 סיירות מוגנות
2 ספינות תותחים
כוחות לא מעורבים:
1 מפרשית
2 ספינות תובלה

אבדות

77 הרוגים
271 פצועים
שתי סיירות מוגנות טבעו
5 סיירות לא מוגנות טבעו
1 ספינת תובלה טבעה

הרוג 1 (בעקבות מכת חום)
9 פצועים
סיירת אחת ניזוקה

מפה
קומודור דיואי בגשר הפיקוד של אוניית המלחמה אולימפיה

קרב מפרץ מנילהאנגלית: Battle of Manila Bay; בספרדית: Batalla de Cavite) היה קרב ימי שהתרחש ב-1 במאי 1898, במהלך מלחמת ארצות הברית–ספרד. השייטת האסייתית של הצי האמריקאי הביסה והשמידה את השייטת הפסיפית של הצי הספרדי. הקרב נערך במפרץ מנילה שבפיליפינים והיה הקרב הגדול הראשון במלחמה.

חשיבות הקרב נובעת מכמה סיבות:

  • הניצחון היה חד משמעי ונטרל כל איום מצד הכוחות הספרדיים. כל הספינות הספרדיות הושמדו או נתפסו ללא כל נזק משמעותי לכוחות האמריקניים.
  • הקרב הוכרע, טכנית, ללא אבדות בנפש מצד האמריקניים (קצין מכונות אחד נפטר מהתקף לב לפני תחילת הקרב), לעומת הרוגים רבים בצד הספרדי.

הקדמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השייטת האמריקנית, בפיקודו של קומודור ג'ורג' דיואי, מנתה ארבע סיירות ממוגנות, שתי ספינות תותחים, שתי ספינות אספקה וספינת מנהלה אחת. השייטת הספרדית, בפיקודו של אדמירל פטריסיו מונטוחו, מנתה שבע סיירות וספינת תותחים אחת. לכאורה היתרון היה אצל הספרדים שהשייטת שלהם גם גובתה על ידי סוללות תותחים מבוצרות על החוף, אך כלי השייט הספרדיים היו מיושנים לעומת האמריקאים וכמו כן התותחנים האמריקאים היו מאומנים ומדויקים יותר. ההכנות ליציאה לקרב של השייטת האמריקאית נערכו בנמל הנייטרלי של הונג קונג ולאחר הכרזת המלחמה על ספרד עברה השייטת למפרץ מירס כ-48 ק"מ משם. מנמל זה הפליגו ב-27 באפריל לכיוון הפיליפינים. האדמירל הספרדי החליט לחכות למתקפה האמריקאית באזור בשם קאוויט דרומית ממנילה כדי למנוע את הרס העיר וסיכון משפחות הצוות שלו. סיבה נוספת לבחירת הנקודה הזו היא המים הרדודים למקרה שהצוות יצטרך לנטוש את הספינות ולשחות לחוף.

הקרב[עריכת קוד מקור | עריכה]

בבוקר 30 באפריל התקרבו ספינות הצי האמריקאי לאי לוזון, הגדול באיי הפיליפינים ושבו גם נמצא מפרץ מנילה. כ-48 ק"מ צפון ממפרץ מנילה שוכן מפרץ סוביג, נקודה נוספת שהאמריקאים חשדו שהצי הספרדי מסתתר בה, הבוסטון, הקונקורד והבולטימור נשלחו לסרוק את השטח בעוד יתר הספינות המשיכו לאיטן לכיוון מנילה. בסביבות 17:15 חברו הספינות, המפקדים התכנסו בספינת הדגל האולימפיה והחליטו להמשיך למפרץ מנילה. מכאן ואילך השיט התבצע במהירות איטית של ארבעה קשר כדי להיכנס למפרץ בחסות החשכה. באותו זמן נערכו הספינות לקרב: מטען שלא היה צורך בו הושלך לים, כיסאות, שולחנות ושאר חפצים מעץ הושלכו, סירות ההצלה כוסו ביריעות כדי למנוע התפזרות של שבבי עץ, חול פוזר על הסיפון למניעת החלקה, האורות בכל הספינות כובו והוחשכו בעוד הטור החל את ההתגנבות למפרץ.

הספינות זוהו על ידי סוללת תותחים בפתחת המפרץ עקב להבה שנפלטה מאחת הארובות, ירייה בודדת נורתה לכיוון הכח האמריקאי, מטח ממספר ספינות נורה בחזרה והסוללה נשתתקה. ב-2:00 לפנות בוקר קיבל האדמירל הספרדי מברק שהשייטת האמריקאית עברה את הפתחה בדרכה לתוך המפרץ, הכוחות הספרדיים נערכו וחיכו לבואם. ב-4:00 לפנות בוקר הקיץ הצוות האמריקאי מהמנוחה הקצרה שחטף, קפה וארוחה קלה חולקו לפני עלות השחר. לאחר שראו שהספרדים אינם עוגנים מול מנילה פנה הכח דרומה לכיוון קאוויט שם המתינה לו השייטת הספרדית. ב-5:15 זיהה דיואי את המטרה שלו במפרץ, בו זמנית נפתחה עליהם אש הן מהספינות הספרדיות והן מסוללות התותחים על החוף. ב-5:33 ניתנת הפקודה "אש בזמנך החופשי, גרידלי" והתותח הקדמי של האולימפיה ירה את הפגז הראשון כשאחריו מצטרפים הבולטימור והבוסטון. לאחר מכן פנו הספינות מערבה ושטו במקביל לשורת הספינות הספרדיות, מפנות עליהן את התותחים של הדופן השמאלית, וכשהגיעו לקצה השורה הספרדית פנו צפונה הסתובבו והפנו את תותחי הדופן הימנית, מסלול מעגלי זה הושלם שש פעמים במהלך הקרב. הפער בפגיעות היה ענק, בעוד הפגזים הספרדיים נוחתים קרוב מדי או רחוק מדי הפגזים האמריקאים כמעט ולא החטיאו. ב-7:30 עצרו האמריקאים להערכת נזקים וחלוקה מחדש של תחמושת (מספר פצועים קל ונזק מזערי לספינות), הוגשה ארוחת בוקר לצוות העייף וב-11:16 חזרו לקרב כאשר הפעם הבולטימור מובילה את המתקפה. הקרב הוכרע עוד לפני העצירה לארוחת הבוקר כאשר רוב הספינות הספרדיות עולות באש או שקועות במימי המפרץ. השלימו עוד סיבוב ופנו להתעסק עם הסוללות על החוף ועם מספר ספינות קטנות שמיאנו להיכנע. ב-12:40 הכח האמריקאי סיים את תפקידו ופנה לכיוון מנילה.

סיכום[עריכת קוד מקור | עריכה]

הניצחון האמריקני היה חסר תקדים בהיסטוריה של קרבות ימיים. במשך 3–4 שעות עמדו הספינות האמריקניות חשופות לאש כבדה מצד הספינות והסוללות הספרדיות ולא ספגו אף לא אבדה אחת בנפש ושום נזק רציני לאף ספינה. בעוד הצי הספרדי הושמד ויצא מכלל פעולה עם הרוגים ופצועים רבים. היתרון הברור של האמריקאים היה במיומנותם של התותחנים, בקצב האש שלהם ובדיוקם.

כהערכה על ניצחונו המוחץ בקרב העניק הקונגרס של ארצות הברית בשנת 1903 לדיואי דרגה של אדמירל הצי, בדיעבד ממרץ 1899. הוא היחיד שהחזיק אי פעם בדרגה זו ועם מותו ב-1917 הדרגה לא הוענקה יותר ובעצם התפוגגה.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Charles Morris, The war with spain, 1899, pp. 151-169

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קרב מפרץ מנילה בוויקישיתוף