קרידנס קלירווטר רבייבל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קרידנס קלירווטר רבייבל
Creedence Clearwater Revival
חברי הלהקה בצילום משנת 1968, משמאל לימין: טום פוגרטי, דאג קליפורד, סטו קוק וג'ון פוגרטי
חברי הלהקה בצילום משנת 1968, משמאל לימין: טום פוגרטי, דאג קליפורד, סטו קוק וג'ון פוגרטי
מקום הקמה El Cerrito עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות קליפורניה, ארצות הברית
תקופת הפעילות 1967–1972 (כ־5 שנים)
סוגה רוק אנד רול, קאנטרי רוק, רית'ם אנד בלוז
חברת תקליטים פנטזי רקורדס
פרסים והוקרה היכל התהילה של הרוק אנד רול (1993) עריכת הנתון בוויקינתונים
www.creedence-online.net
פרופיל ב-IMDb
חברים
ג'ון פוגרטי
סטו קוק
דאג קליפורד
טום פוגרטי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קרידנס קלירווטר רבייבל (Creedence Clearwater Revival) הייתה להקת רוק אמריקאית שפעלה בחוף המערבי של ארצות הברית בסוף שנות השישים ובתחילת שנות השבעים. מרבית שירי הלהקה נכתבו, הולחנו ועובדו על ידי הסולן ג'ון פוגרטי. ללהקה היו להיטים רבים והיא זכתה לפופולריות בארצות הברית וגם בשאר העולם המערבי במשך כל תקופת פעילותה. חיכוכים פנימיים הובילו להתפרקות הלהקה בשיא הצלחתה.

חברי הלהקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההיסטוריה של הלהקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ון פוגרטי, מנהיג הלהקה, בצילום מ-2005 לאחר התפרקותה

בסוף שנות החמישים הקימו ג'ון פוגרטי, דאג קליפורד וסטו קוק, שהיו חברים בבית הספר, להקה בשם "הבלו וולווטס" (הקטיפות הכחולות) וניגנו במסיבות. ב-1960 ביקש מהם טום, אחיו המבוגר של ג'ון, לשמש לו כלהקת ליווי לאחר שהלהקה בה היה חבר כזמר, התפרקה. הם הוציאו ביחד מספר תקליטונים שלא זכו להצלחה מסחרית.

ב-1964 הם הצליחו לקבל חוזה הקלטות בחברת התקליטים Fantasy, ושינו את שם הלהקה ל-גוליווגס. בינתיים המשיכה הלהקה להופיע במסיבות ובברים. בשלב מסוים נטל ג'ון את תפקיד הזמר מאחיו הבוגר ופיתח את קולו הצרוד שהפך עם השנים לאחד ממאפייניה המובהקים של הלהקה. בשנים הבאות המשיכה הלהקה להתקיים בקושי כשחבריה עובדים, לומדים ומשרתים בצבא, ולא מצליחים לפרסם שום להיט. בשנת 1967 נמכרה חברת Fantasy לחבורת משקיעים שאחד מהם היה ידיד של ג'ון. האחרון הציע להם להתקרב לסגנון של להקות החוף המערבי שזכו להצלחה באותן שנים כמו הגרייטפול דד וג'פרסון איירפליין, ובהזדמנות זו גם הוחלף שמה של הלהקה לקרידנס קלירווטר רבייבל.

בסוף 1967, עוד לפני שהקליטה את אלבומה הראשון, התפרסם להיטה הראשון - "סוזי קיו" (Susie-Q) שהיה גרסת כיסוי לשיר של דייל הוקינס. ב-1968 יצא אלבומם הראשון שנקרא כשם הלהקה. האלבום זכה להצלחה נאה ושני להיטיו היו Susie-Q וגרסת הכיסוי ללהיטו של סקרימינג ג'יי הוקינס - I Put a Spell on You. ב-1969 הוציאה הלהקה שלושה אלבומים נוספים שכללו להיטים רבים שפרסמו אותה ברחבי ארצות הברית. הבולט ביניהם היה Green River, שכלל מספר להיטים מוצלחים.

בפסטיבל וודסטוק ניגנה הלהקה ב-3 לפנות בוקר. הופעתה לא זכתה להד רב, וגם לא נכללה באלבום הפסקול של הסרט בגלל חוסר הסכמה על זכויות.

ב-1970 פרסמה הלהקה את האלבום הנחשב כמוצלח ביותר – Cosmo's Factory (המפעל של קוסמו) ("קוסמו" היה הכינוי של מתופף הלהקה דאג קליפורד). האלבום הגיע לראש מצעדי המכירות גם בארצות הברית וגם באנגליה. האלבום כלל חידוש לשיר הרית'ם אנד בלוז 'I Heard It Through The Grapevine' המפורסם מבית חברת התקליטים מוטאון (Motown). דווקא בשיא הצלחתה נתגלו סימני המשבר הראשונים. חברי הלהקה האחרים לא אהבו את התייחסות המבקרים אליהם כלהקת הליווי של ג'ון. ב-1971 פרש טום פוגרטי מהלהקה, והיא המשיכה כשלישייה והוציאה את אלבומה האחרון שהיה כישלון מוחלט. באוקטובר 1972 הכריזה הלהקה על פירוקה.

ג'ון פוגרטי המשיך בקריירת סולו שזכתה להצלחה (אם כי לא כמו הצלחת הלהקה). חברי הלהקה האחרים, סטו קוק ודאג קליפורד התאחדו מחדש ב-1995 תחת השם "קרידנס קלירווטר רוויזיטד" (Creedence Clearwater Revisited) וממשיכים להופיע עם החומר הישן של הלהקה, אך ללא טום פוגרטי שנפטר ב-1990 וג'ון פוגרטי, איתו שאר החברי הלהקה מסוכסכים.

מאפייני המוזיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המוזיקה של קרידנס קלירווטר רבייבל נחשבת כחזרה אל הרוק האמריקאי השורשי עם סינתזה מתומצתת של מוזיקת הקאנטרי, רוקאבילי, רית'ם אנד בלוז וסוואמפ פופ (אנ').[1] מוזיקה זו היוותה ניגוד למגמה של השתלטות הלהקות הבריטיות כמו הביטלס והרולינג סטונז על המוזיקה האמריקאית. בזמן שלהקות החוף המערבי והביטלס נעו לכיוון הרוק הפסיכדלי והרוק המתקדם, חזרו כאמור קרידנס קלירווטר רבייבל אל המקורות (גם של הביטלס). רבים מלהיטיהם הם גרסאות מחודשות לשירי בלוז ורוקנ'רול משנות החמישים ותחילת השישים, וגם השירים המקוריים הם במקצבים הבסיסיים.

על אף שלא נחשבה כלהקה פוליטית, חלק ממילות השירים שנכתבו ברובם על ידי ג'ון פוגרטי יצגו ביקורת על החברה בארצות הברית בכלל ועל מלחמת וייטנאם בפרט. במיוחד התפרסמו בכך שישה מלהיטי הלהקה "בן בר מזל" (Fortunate Son), "לרוץ דרך הג'ונגל" (Run Through The Jungle), "מרי הגאה" (Proud Mary) "זריחת הירח הרע" (Bad Moon Rising), ו"מי יעצור את הגשם" (Who'll Stop the Rain).

מקור השם[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי ראיונות עם חברי הלהקה, שם הלהקה הורכב משלושה מקורות שונים. קרידנס (בעברית: אמונה) היה שמו של חבר של טום פוגרטי. הביטוי "מים צלולים" הושאל מפרסומת למבשלת בירה. המילה "תחייה" נועדה להמחיש את מחויבתם המחודשת של חברי הלהקה לפרויקט המשותף שלהם. לפיכך ניתן לתרגם את שם הלהקה ל"תחיית אמונה מים-צלולים", כאשר "אמונה מים צלולים" מהווה שם של אדם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Creedence Clearwater Revival Biography by Richie Unterberger, באתר "ALLMUSIC" (באנגלית)