קרל מנגר (מתמטיקאי)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף קרל מנגר הבן)
קרל מנגר
Karl Menger
לידה 13 בינואר 1902
וינה, האימפריה האוסטרו-הונגרית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 5 באוקטובר 1985 (בגיל 83)
היילנד פארק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי מתמטיקה
מקום מגורים אוסטריה, ארצות הברית
מקום קבורה בית הקברות גרייסלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
מנחה לדוקטורט הנס האן עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות
תלמידי דוקטורט ויטולד הורוויץ', Joseph Landin, James Crawford Abbott, Frederick P. Jenks, Mary Petronia van Straten, Joseph Bernard Harkin, Henry F. Debaggis, Richard William Sielaff, Herbert Ian Whitlock, Berthold Schweizer, Helen Lorraine Skala, Helene Reschovsky, Hans Hornich, Michel A. McKiernan, Georg Nöbeling, Franz Alt, אברהם ולד, Lester John Senechal עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה פרס ליבן (1928) עריכת הנתון בוויקינתונים
תרומות עיקריות
מנגר נחשב לאחד ממייסדי גאומטריית המרחקים, תרומתו הידועה ביותר היא ספוג מנגר
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קרל מנגרגרמנית: Karl Menger; 13 בינואר 19025 באוקטובר 1985) היה מתמטיקאי אמריקני ממוצא אוסטרי בעל תחומי עניין מרובים, חבר החוג הווינאי.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

מנגר נולד בווינה ב-1902, כבנו מחוץ לנישואין של הכלכלן קרל מנגר. כמתמטיקאי עסק באלגברות, בעקומות, בתורת הממדים ובגאומטריות. כמו כן תרם לתורת המשחקים ולמדעי החברה. מנגר, שהחל בלימודי פיזיקה, עבר למתמטיקה בעידודו של האנס האן, ובהמשך, תחת הנחייתו, קיבל תואר דוקטור ב-1924 באוניברסיטת וינה. שנה אחר כך, הזמין אותו בראואר ללמד באוניברסיטת אמסטרדם. כעבור שנתיים חזר לווינה, למשרת ראש החוג לגאומטריה, וב-1928 מונה לפרופסור. ב-1938, עקב השתנות האקלים הפוליטי (האנשלוס) התפטר מנגר ממשרתו והיגר לארצות הברית. עד 1946 היה פרופסור באוניברסיטת נוטרדאם באינדיאנה ובין 1946 ל-1972 במכון הטכנולוגי של אילינוי בשיקגו.

תרומתו הידועה ביותר היא ספוג מנגר (הנקרא לפעמים "ספוג שרפינסקי"), שהוא גרסה תלת־ממדית של שטיח שרפינסקי וקשור גם לקבוצת קנטור.

יחד עם ארתור קיילי, נחשב מנגר לאחד ממייסדי גאומטריית המרחקים, כיוון שניסח פורמלית את המושגים זווית ועקמומיות במונחים פיזיקליים כמותיים הניתנים למדידה, כלומר בערכים של מרחק. ביטויים אלו נקראים הדטרמיננטה של קיילי ומנגר. בנוסף, על שמו נקרא משפט מנגר.

איור מחשב של ספוג מנגר

בשנות ה-20 היה מנגר חבר בחוג הווינאי, ומשתתף פעיל בדיוניו שעסקו בפילוסופיה מדעית ובמדעי החברה. ניסיונותיו לפעול במתכונת החוג בארצות הברית לא צלחו.

מנגר נפטר ב-1985, בהיילנד פארק, באילינוי שבארצות הברית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קרל מנגר בוויקישיתוף