רט טרייר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רט טרייר
Rat Terrier
לרט טרייר יש בדרך כלל אוזניים זקופות באופן טבעי והבעה ערנית.
לרט טרייר יש בדרך כלל אוזניים זקופות באופן טבעי והבעה ערנית.
מצב שימור יציב
כינויים טרייר טדי רוזוולט, RT, Rat, Rattie
ארץ מוצא בריטניה
תקן גזע NRTA
שימושים כלב חווה, חיית מחמד, צייד, משטרה
קבוצה טרייר
תכונות
משקל נע בין 11.3-4.5 קילוגרמים
גובה כתפיים נע בין 25–46 סנטימטרים
כסות פרווה קצרה מבריקה, עם כתמים טריקולור ודו צבעי
תוחלת חיים 19-16 שנים
אופי אנטלגנטי, אנרגטי, פעלתן, זריז ונאמן
אילוף קל מאוד ומהיר
מיון
משפחה Canidae , Terrier
מין טרייר
שם מדעי Canis lupus

רט טרייר (אנגלית: Rat Terrier) הוא גזע כלבים אמריקאי עם מסוג של כלבי חווה וכלבי ציד. [1] מוצאם של כלבי הרט טרייר מכלבי הציד הקטנים המכונים פייסטים (אנ'). הם היו נפוצים בחוות משפחתיות אמריקאיות משנות ה-20 וה-30 של המאה העשרים. הם מוכרים ונחשבים לגזע נדיר. [2] כלבי הרט טרייר הם גזע אינטליגנטי ופעיל שניתן להחזיק בו כחיית מחמד משפחתית.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

רט טרייר בזירת "ספורט הדם" של נשיכת עכברושים

מראה חיצוני[עריכת קוד מקור | עריכה]

משקל הרט טרייר נע בין 11.3-4.5 קילוגרמים וגובהו נע בין 25–46 סנטימטרים בגובה השכמות והכתפיים. גובה הכלב המיניאטורי מגיע ל-33 סנטימטרים ומטה כפי שהוגדר על ידי UKC (אנ') דבר שהפך אותו לפופולרי יותר כחיית מחמד וכלב מלווה, למרות המיניאטוריות הוא עדיין נחשב כלב ציד, כי הוא מצליח להיכנס למקומות נמוכים שכלבים גדולים יותר לא מצליחים. הוא נקרא על שמו של המגדל מילטון דקר שיצר את כלב ציד גדול יותר ומוכר על ידי איגוד הטרייר הלאומי בראשי התיבות NRTA, (ראה "זיהוי גזע" להלן). האיגודים UKC ו-AKC לא הכירו עד שנת 1999 (UKC) ו- 2010 (AKC) בגזע זה כגזע נוסף. ה-NRTA מזוהה גם כחיית מחמד "צעצוע" במשקל במשקל 4.5 קילוגרמים או פחות. הרט טרייר NRTA מסווג גם בשם טרייר טדי רוזוולט (אנ') מסוג B. בשנות ה-70 הופיעה מוטציה שהופעה בכלבי רט טרייה של כלבים חסרי שיער בזן הרט טרייר. לאחר תקופה של פיתוח קו זה נוצר הזן טרייר חסר שיער אמריקאי, שהוכר כגזע נפרד על ידי מספר אגודים.

הרט טרייר מופיע במגוון צבעי פרווה. הצבע הקלאסי הוא כתמים שחורים עגולים (המכונה טריקולור שחור), צבע הכתמים משתנה מצבע שוקולד, גוני זהב בהיר ועד מהגוני כהה, כחול, איזבלה (פנינה), לימון ומשמש הם כולם נפוצים למדי. הם עשויים להיות טריקולור או דו-צבעי, תמיד עם כמות מסוימת של לבן. האוזניים זקופות באופן טבעי, אך ניתן גם להטות אותן. הזנב מעוגל ומקוצר באופן מסורתי לכדי 7.6-5.1 סנטימטרים. הגן בובטייל (אנ') נפוץ מאוד ברט טריירים ויכול לגרום למגוון אורכי זנב. ישנם מגדלים המעדיפים להשאיר לרט טריירים זנב טבעי ללא קיצור, המקובל בתקן הגזע.

רט טריירים הם כלבים אינטליגנטיים ועקשנים כאחד, הם יודעים איך להשיג את מה שהם רוצים. הם גם נחשבים לחיות מחמד משפחתיות טובות בגלל האנרגיה וההתאמה שלהם לילדים. הם שובבים ודורשים פעילות גופנית רבה.

טמפרמנט[עריכת קוד מקור | עריכה]

רט טריירים נהנים מפעילויות חוצות

הרגישות החברתית של הרט טריירים הופכת אותם למאוד ניתנים לאילוף וקל יותר לאמץ אותם כחיות מחמד, אבל זה גם מחייב גידול חברתי מגיל צעיר שהוא קריטי להצלחת האילוף כחיית מחמד. סוציאליזציה נכונה של גור רט טרייר כוללת חשיפה למגוון רחב של אנשים ומקומות, במיוחד במהלך שלושת החודשים הראשונים לחייו. כמו רוב הגזעים הפעילים והאינטליגנטיים, רט טריירים נוטים להיות מאושרים יותר כשהם מקבלים מידה רבה של גירוי נפשי ופעילות גופנית. רט טריירים בדרך כלל נאמנים לבעליהם ומכבדים מאוד במיוחד אם הם מקבלים את כמות האימון המתאימה בגיל צעיר.

בריאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

רט טרייר בן 16 שנים

עקב שינויים לאורך ההיסטוריה של הגזע של הרט טרייר, בסך הכל מדובר בגזע עמיד מאוד. עם זאת, עם צמיחת הפופולריות שלו, נפוצות בגזע מספר בעיות. מרכז המידע לבריאות הכלבים (CHIC) ממליץ על בדיקת רט טרייר ללוקציה של הפיקה (אנ'), הפרעות לב, בעיות לבלב, מחלות אגן ומפרק הירך תורשתית ותסמונת לג-קלב-פרטס. [3] תוחלת החיים הממוצעת של הרט טרייר המגודל היטב הוא 16–19 שנים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

התיעוד המוקדם ביותר הידוע של כלב לוכד חולדות בשם "האץ'", ששרידיו נמצאו בספינה מרי רוז, ספינת הדגל של הנרי השמיני, שהוטבעה ב-1545 ושוחזרה ב-1982. האץ' נחשב לכלב תערובת, שהובא לסיפון המרי רוז כדי לשלוט באוכלוסיית החולדות. [4]

שם הגזע הגיע מאבותיו הקדומים יותר שהובאו לארצות הברית על ידי מהגרים בריטים ממעמד הפועלים, שכן הכלבים שימשו בענף ספורט בידורי שבו כלבי נלחמים עד זוב דם, ענף ספורט זה נקרא ספורט דם (אנ'). בספורט זה מניחים פיתיונות לנשיכת כלבים (אנ'). בין הפיתיונות היו פיתיונות מסוג עכברים או חולדות (אנ'). כלבי הרט טרייר לזירה והיה עליהם לנשוך את העכברים, במהירות וזריזות. המהירות שלהם שמשה לצייד העכברושים בזירת הספורט ולציד חיות קטנות כמו סנאים וארנבות. לאחר שנות ה-90, כאשר הגזע הפך לפופולרי בארצות הברית, הם גודלו עם כלבים מגזע ביגל, כלבי גרייהאונד איטלקיים וכלבים מגזע מנצ'סטר טרייר (אנ'). לא ניתן היה להבחין בין רבים מכלבי היסוד של הרט טרייר וכלבי ציד מעורבים קטנים הידועים כ"פייסטים ". הזנים הקטנים יותר התפצלו מקו הרט טרייר בשלב מוקדם מאוד, ב רישומי UKC לכלב מחמד מסוג פוקס טרייר החל ב-1936.

הרט טרייר הוקרו ככלבים בני לוויה נאמנים לציד עכברושים בחוות אמריקאיות של המאה ה-20: כתוצאה מכך, הם היו אחד מגזעי הכלבים הפופולריים ביותר משנות ה-20 עד שנות ה-40. עם זאת השימוש הנרחב בחומרי הדברה כימיים וצמיחת החקלאות המסחרית הביא לירידה חדה בפופולריות של הגזע משנות החמישים ואילך. מגדלי הגזע הנאמנים שמרו על קו הדם, מה שהוביל לייצוב הרט טרייר המודרני.

המגוון הגנטי של הרט טריירים תרם לבריאות הכללית שלהם, לאינטליגנציה החדה ולתקינותו של הגזע. רוב הגזעים המודרניים פותחו מכמה כלבים מייסדים ולאחר מכן התפשטו ממאגר גנים סגור. לעומת זאת, הרט טרייר נהנה מהיסטוריה ארוכה של עידון עם הצלבות רגילות כדי להביא לאיכויות שימושיות ושונות גנטית.

בתקופה המודרנית, הרט טרייר הפך לגזע פופולרי לא רק כחיית מחמד משפחתית אלא ככלב עבודה בכמה תחומים.

מזגם החביב והרגוע יחד עם הגודל הקטן הפכו אותם לפופולריים ככלבי שירות בהוספיסים, בטיפול בדיכאון, בבתים של דיור מוגן ועבודות אחרות לטיפול בבני אדם.

מחלקות המשטרה החלו להשתמש בהם ככלבי חיפוש מובהקים מכיוון שרמת האינטליגנציה שלהם מקצרת את האימונים לשלושה שבועות בלבד, וזה הרבה יותר קצר מאשר עבור גזעי כלבי שירות משטרתיים מסורתיים. כמו כן, גודלם הקטן מאפשר חיפוש במכוניות, בבתים ותאי כלא מבלי לגרום לנזק הגדול שרועה גרמני גדול או כלבי שירות משטרתיים מסורתיים אחרים היו עושים במהלך חיפוש מכוניות. כמו גם מקטין את הסיכויים לפיצויים פיננסים גדולים אם לא יימצא דבר במהלך חיפוש.

מקור אחד טוען שכלב רט טרייר בודד הרג 2,501 חולדות בפרק זמן של שבע שעות באסם נגוע חולדות (בממוצע חולדה אחת כל עשר שניות). [5]

זיהוי גזע[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארגוני רט טרייר מציגים את המחלוקות האופייניות על דרך הפעולה שיש לנקוט לקידום ושימור הגזע. כרגיל בקרב גזעי העבודה, נקודות המוצא הן איזה סוג כלב, הגזע מייצג בצורה הטובה ביותר והאם תכונות העבודה של הכלב מייצגות את הגזע בצורה המיטבית.

רט טרייר בן חמישה שבועות

מועדון מגדלי הרט טרייר האמריקאי הוא חלק ממועדון הכלבנות האמריקאי הרשמי. הרט טריירים התקבלו לקבוצת הטריירים של AKC ביוני 2012. הרט טריירים מתחרים באירועי מועדון הכלבנות כבר למעלה מ-15 שנה. UKC היא קבוצה המקדמת מקומות רבים ושונים שבהם כלבים יכולים להתחרות. איגוד הרט טרייר הלאומי הוא הארגון העצמאי הגדול ביותר ושמר על רישומי שושלת הכלבים במשך עשרות שנים. מתוך הרגשה שאופי הטרייר העובד של הגזע ייפגע.

ה-UKC הכיר רשמית בגזע הרט טרייר ב-1 בינואר 1999. ה-AKC (אנ') זיהה את הרט טרייר כגזע ב-1 ביולי 2010, עם זאת, הוא איפשר להם להתחרות באירועים החל מ-1 בינואר 2006 באירועי AKC Companion (צייתנות, זריזות, ראלי). הרט טרייר הראשון שזכה בתואר מטעם ארגון AKC היה בזריזות ב-14 בינואר 2006. [6] ארגון AKC קיבל את הרט טרייר לקבוצת הטריירים ביוני 2012.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רט טרייר בוויקישיתוף

ערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Kane, Alice J. Rat Terrier: a Comprehensive Owner's Guide. Kennel Club Books, 2004.
  2. ^ Sipe, Roger (editor). Popular Dog Series Vol. 2006
  3. ^ "Rat Terrier". Canine Health Information Center website. נבדק ב-14 בספטמבר 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ אתר למנויים בלבד Chris Irvine,Chrisirvine, ‏Mary Rose's dog unveiled for the first time, The Telegraph, 11 March 2010
  5. ^ Wilcox, Bonnie, DVM; Walkowicz, Chris (1993). Rat Terrier. The Atlas of Dog Breeds of the World. Vol. 2 (4th ed.). Neptune, New Jersey: T.F.H. pp. 714–715. ISBN 0-86622-873-X. ISBN 0-86622-855-1.
  6. ^ AKC Gazette March 2006 page 16