רייקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טיפול רייקי

רֵייקִייפנית: 霊気) היא שיטת טיפול אלטרנטיבית המבוצעת, בין היתר, על ידי מגע. ישנן כ-15 תנוחות (המספר משתנה בזרמים השונים של הרייקי) שבהן המטפל מניח את ידיו על גופו של המטופל, או מעט מעליו, באופן הגורם כביכול ל"אנרגיית הרייקי של היקום" לזרום דרך המטפל אל המטופל.

על פי השיטה, הרייקי פועל באופן כוללני, הוליסטי, כלומר מטפל ביצור חי כמכלול ולא רק מסיר תסמינים. מאמיני השיטה מסבירים כי אנרגיית הרייקי היא אנרגיית חיים בעלת כוחות ריפוי החודרת בעדינות אל כל יצור שבו מטפלים, ומרפאת לעומק את היסוד האמיתי של הבעיה, וכך, תומך בכל יצור ביומיום ומשפר את מצבו בכל המישורים - הגופני, הנפשי והרוחני. בנוסף פועל הרייקי גם כרפואה מונעת, המגינה מפני מחלות.

בסקירה שבוצעה בשנת 2008 על ניסויים קליניים אקראיים-מבוקרים שבחנו את יעילות הרייקי הוסק כי "העדויות הן בלתי-מספקות כדי להראות שהרייקי מהווה טיפול אפקטיבי למצב רפואי כלשהו. לכן יעילות הרייקי לא הוכחה"[1]. החברה האמריקנית לסרטן[2] והמרכז הלאומי האמריקני לרפואה משלימה ואלטרנטיבית[3] מצאו אף הם שאין ראיה קלינית או מדעית לכך שהרייקי מהווה טיפול יעיל בחולי כלשהו. עם זאת, טיפולי רייקי מוצעים גם במסגרת מרפאות של קופות החולים השונות בישראל, ובמספר בתי חולים בעולם. המטפלים ברייקי סבורים ששימוש בשיטה זו עשוי לסייע למטופלים עם בעיות נפשיות או פיזיות, בין אם הם מאמינים ביכולות הרייקי ובין אם לאו.

התפתחות הרייקי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרייקי התפתח בתחילת המאה ה-20 על ידי מיקאו אוסואי, נזיר בודהיסטי מיפן. במהלך הזמן פותחה השיטה על ידי אוסואי יחד עם ד"ר צ'וג'ירו הייאשי, רופא בצבא היפני באותה תקופה. לאחר מכן הובאה השיטה למערב על ידי הוואיו טקאטה. ישנן שתי גרסאות של ההיסטוריה של רייקי: ההיסטוריה המסורתית, וההיסטוריה כפי שהיא מובאת בגרסה מודרנית[4].

מקור המילה "רייקי" הוא בשני תווי קנג'י יפניים: "ריי" = רוח, תודעה אלוהית; ו"קי" (היגוי יפני של המילה צ'י) = אנרגיית חיים. השילוב של שני התווים משמעו "אנרגיית חיים המכוונת על ידי תודעה אלוהית".

על מנת ללמוד לטפל ברייקי יש לעבור תהליך מיוחד הנקרא "פתיחה" או "חניכה" (initiation), שבו נפתח התלמיד, כביכול, אל "אנרגיית הרייקי". לימוד שיטת הרייקי מתחלק לשלש רמות בסיסיות:

  • רייקי 1: ברמה זו לומדים התלמידים לטפל בעצמם ובאחרים באמצעות מגע.
  • רייקי 2: ברמה זו מחזקים התלמידים את היכרותם עם "אנרגיית הרייקי" ולומדים "לשלוח טיפול מרחוק".
  • רייקי 3: מאסטר, בדרגה זו יכול המשתמש ברייקי ללמד אחרים.

עם ההתפתחות משלב רייקי אחד לשני, בא לידי ביטוי השימוש המסורתי בסמלים. סמלים אלו מהווים לטענת העוסקים ברייקי כלי עזר למיקוד וחיזוק "עוצמת האנרגיה" המתועלת מהמרפא אל המטופל תוך התאמה בין סמל מסוים לסובייקט המטופל על ידי המרפא בשיטה זו.

במהלך השנים יצאו מהרייקי המסורתי גם זרמים נוספים שערכו פרשנות לגרסה הפשטנית של הרייקי, ובהם - "ריידינס", "קרונה רייקי", "אנרגיה אוניברסלית", "רייקי יהודי", הפוסל שימוש בסמלי הרייקי ועוד. חלק מזרמים נוספים אלה מחלקים את לימוד הרייקי לארבעה שלבים במקום לשלושה. רוב המשתמשים ברייקי אינם נמנים עם זרמים אלה ואינם מכירים בתוספות שהוסיפו אלה לרייקי.

הערכה מדעית[עריכת קוד מקור | עריכה]

המחקר המדעי המודרני אינו מספק תימוכין לרייקי. הקושי הגדול בביצוע מחקר מדעי על רייקי נובע מהדרישה להשוות את הטיפול לקבוצת ביקורת אשר מקבלת טיפול פלצבו אשר ידמה את טיפול הרייקי לחלוטין[5]. המחקר המקיף ביותר, אשר בוצע בשנת 2008, לא מצא השפעה חיובית של טיפולי רייקי על כל מחלה שהיא. המטא-אנליזה השיטתית השוותה 9 מחקרים שעמדו בקריטריוני הבחירה שלהם[1]. מסקירת המחקרים הקיימים, נתגלה שכל המחקרים כשלו מסיבות מתודולוגיות (כגון: גודל מדגם מצומצם, דיווח לוקה בחסר ותכנון לקוי של הניסוי). היות שמחקרים המתוכננים באופן לקוי עשויים לשגות באומדניהם של האפקט הטיפולי הנחקר, הרי שאין עדות מדעית מספקת כדי לתמוך באפקטים רפואיים של הרייקי (מעבר לאפקט הפלצבו) על שום מצב רפואי (בין אם הטיפול ניתן באופן בודד או בשילוב עם טיפולים אחרים)[6][7].

עמדת היהדות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכיוון שהרייקי מבוסס על בודהיזם ומעורב בזה עבודה זרה, אסור לפי היהדות להשתמש ברייקי המקורי כפי שהוא. הרב יצחק פנגר היה מאסטר לרייקי בעל מכון רייקי לפני חזרתו בתשובה. כששאל את הרב יצחק זילברשטיין על כשרות הרייקי, הורה לו שהוא אסור על פי ההלכה. בעקבות זאת פיתח הרב פנגר שיטה שדומה לרייקי, אך משלבת עוד דברים והיא מותרת גם לפי ההלכה היהודית[8].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רייקי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Lee, MS; Pittler, MH; Ernst, E (2008). "Effects of Reiki in clinical practice: a systematic review of randomized clinical trials". International Journal of Clinical Practice 62 (6): 947–54. doi:10.1111/j.1742-1241.2008.01729.x. PMID 18410352. Retrieved 2008-05-02.
  2. ^ "Reiki".. American Cancer Society. Retrieved 18 October 2011.
  3. ^ " "Energy Medicine: An Overview"". National Center for Complementary and Alternative Medicine. Archived from the original on 11 November 2008. Retrieved 18 October 2011.
  4. ^ ההיסטוריה של רייקי (באנגלית)
  5. ^ Ahlam A. Mansour, Marion Beuche, Gail Laing, Anne Leis, Judy Nurse, "A Study to Test the Effectiveness of Placebo Reiki Standardization Procedures Developed for a Planned Reiki Efficacy Study", Journal of Alternative and Complementary Medicine, April 1999, 5(2): 153-164. doi:10.1089/acm.1999.5.153.
  6. ^ Lee2008
  7. ^ Henderson, Mark. "Prince of Wales's guide to alternative medicine 'inaccurate'", The Times. April 17, 2008. Accessed November 13, 2008.
  8. ^ פודקאסט המוג׳ו של בן בן ברוך - הרב יצחק פנגר, סרטון בערוץ "בן בן ברוך", באתר יוטיוב (אורך: 01:39:43)