ריצ'רד דין אנדרסון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ריצ'רד דין אנדרסון
Richard Dean Anderson
אנדרסון, 2019
אנדרסון, 2019
לידה 23 בינואר 1950 (בן 74)
מיניאפוליס, מינסוטה
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1976 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
צאצאים Wylie Anderson עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 1 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • פרס סאטורן לשחקן הטוב ביותר בטלוויזיה (1998)
  • פרס סאטורן לשחקן הטוב ביותר בטלוויזיה (1999)
  • פרס ז'ול ורן (2012) עריכת הנתון בוויקינתונים
http://www.rdanderson.com/
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ריצ'רד דין אנדרסוןאנגלית: Richard Dean Anderson, נולד ב-23 בינואר 1950 במיניאפוליס, מינסוטה) הוא שחקן אמריקאי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נעוריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנדרסון הוא הבכור בין ארבעת בניהם של סטיוארט ג'יי אנדרסון, מורה לדרמה, וג'וסלין ריי קרטר, ציירת ופסלת.

אנדרסון גדל ברוזוויל, מינסוטה ולמד דרמה באוניברסיטת סנט קלאוד במינסוטה ובאוניברסיטת אוהיו. זמן קצר לפני שסיים את לימודיו עזב את האוניברסיטה ועבד בעבודות שונות ומשונות, למשל בהאכלת כרישי-לוויתן מפיו. הוא התגורר בלוס אנג'לס לאחר תקופה של נדודים, והצטרף לחברו קארל דנטה כדי ליצור להקה בשם "ריקי דין ודנטה". במקביל הופיע במספר תפקידים בתיאטראות מקומיים.

תפקידיו בטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנדרסון התחיל את הקריירה הטלוויזיונית שלו ב-1976, כדוקטור ג'ף וובר באופרת הסבון בית חולים כללי. הוא השתתף בסדרה עד שנת 1981. לאחר מכן השתתף בסדרה שבע כלות לשבעה אחים (אנ'), בתור האח הגדול אדם. הסדרה כשלה ברייטינג וירדה מהמסכים אחרי העונה הראשונה.

בשנת 1985 קיבל אנדרסון את התפקיד הראשי בסדרה מקגייוור בתור אנגוס מקגייוור, ששודרה במשך שבע עונות, עד שנת 1992. דמותו של מקגייוור הייתה זו של גיבור פעולה, לא אלים, המסרב לשאת אקדח, ומאלתר ביצירתיות התקנים מגוונים על מנת להיחלץ ממצבים שנראים אבודים. הסדרה זכתה לפופולריות רבה באותה תקופה וגם אנדרסון קבל פרסום רב מאז שגילם את "מקגייוור". ב-2009 הודיעו שיש תכנון להוציא סרט קולנוע באורך מלא על מקגייוור אבל לא ידוע אם אנדרסון יחזור לגלם את דמותו.

בשנת 1997 החל אנדרסון להופיע בסדרת המדע הבדיוני "סטארגייט SG-1", בתפקיד הקולונל ג'ק או'ניל (המקודם בדרגה בהמשך הסדרה לבריגדיר ג'נרל, מייג'ור ג'נרל ולוטננט ג'נרל). הסדרה נולדה מתוך סרט הקולנוע "סטארגייט" משנת 1994 שבו שיחק את תפקיד ג'ק או'ניל השחקן קורט ראסל. החל מהעונה השישית של הסדרה, החל תפקידו להצטמצם בהדרגה, כדי לענות על רצונו לבלות זמן רב יותר עם בתו, עד אשר בעונה התשיעית הוא פרש מהסדרה, אך חזר בהופעת אורח בעונה האחרונה (העונה העשירית) לפרק אחד עקב דרישת הקהל. לצורך צילומי פרק הפיילוט לסדרת הספין אוף "סטארגייט אטלנטיס", אנדרסון הופיע בתפקיד אורח יחד עם שותפו לסדרה, מייקל שנקס. בנוסף, הוא שיחזר את תפקידו בסרט השני בסדרת סטארגייט בשם "סטארגייט: רצף הזמן", שיצא ביולי 2008 והופיע בתפקיד אורח בסדרת הספין אוף "סטארגייט יוניברס".

ב-2005 זכה אנדרסון להופעת אורח בסדרה "משפחת סימפסון". הפרק נקרא "Kiss Kiss, Bang Bangalore", ובו חוטפות הדודות פטי וסלמה, מעריצות מושבעות של מקגייוור, את אנדרסון. הפרק שודר לראשונה ב-9 באפריל 2006.

חייו האישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנדרסון הוא חובב הוקי קרח וסקי מושבע, והופיע בתפקידיו השונים בטלוויזיה, כולל מקגייוור, כשהוא משחק הוקי. הוא אף השתתף בעבר במשחקי הוקי שאורגנו למען מטרות צדקה שונות.

אנדרסון יצא בעבר בין השאר עם המחליקה הגרמנית הידועה קתרינה ויט. ב-1998 נולדה בת לו ולחברתו, אפריל פרוז.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ריצ'רד דין אנדרסון בוויקישיתוף