ח'אלד (מוזיקאי)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף שב חאלד)
שבּ ח'אלד
شاب خالد, خالد
לידה 29 בפברואר 1960 (בן 64)
אוראן, אלג'יריה
שם לידה خالد حاج إبراهيم עריכת הנתון בוויקינתונים
שם במה الشاب خالد עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות אלג'יריה, צרפת, מרוקו עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1988
סוגה מוזיקת ראיי, פופ
שפה מועדפת ערבית, צרפתית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה גיטרה, מפוחית פה, סינתיסייזר, כינור, מערכת תופים, אקורדיון עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים Universal Music - Division AZ
[1]
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ח'אלד חאג' איבראהיםערבית: خالد حاجّ إبراهيم; נולד ב-29 בפברואר 1960) הידוע בשמות הבמה שלו שבּ ח'אלד (בערבית: الشاب خالد) או בפשטות ח'אלד, הוא זמר, מוזיקאי, כותב ומלחין אלג'יראי.

שיריו, רובם בסגנון המוזיקלי ראיי, זכו להצלחה בינלאומית בשנות ה-90 של המאה ה-20 ובעשור הראשון והשני של המאה ה-21.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ח'אלד נולד בעיר הנמל אוראן שבאלג'יריה. כבר בצעירותו החל לעסוק במוזיקה. בגיל ארבע עשרה הקים, ניגן בקלידים ושימש כסולן בלהקה בשם "Cinq Étoiles" ("חמישה כוכבים"), אשר הופיעה במועדוני לילה ובחתונות.

ב-1980 עזב ח'אלד את הלהקה והחל לייצר ולשיר שירי ראיי לבדו. בשנת 1986 היגר מאלג'יריה והעתיק מיקומו לפריז עקב חששו מחוגים מוסלמיים פונדמנטליסטיים, שאף רצחו באותה תקופה את הזמר שב חסני, ששר גם הוא בסגנון הראי.

קריירה ודיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

Khaled - 1992[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1992 יצא האלבום הראשון שלו הנושא את השם Khaled. באלבום זה בלט שירו "Didi", שהגיע לראש מצעדי הפזמונים במדינות רבות באירופה והעולם הערבי והיה השיר היה הראשון בסגנון ראיי שהגיע לרשימת "Top 50" במצעד הצרפתי.[1] עם זאת, המשורר האלג'יראי שב ראבע טען כי השיר הועתק ממנו, וב-2015 נשפט ח'אלד על גנבה ספרותית ונקנס ב-200 אלף אירו.[2]

N'ssi N'ssi - 1993[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1993, כשנה מצאת אלבומו הראשון הוציא ח'אלד אלבום שני במספר תחת השם N'ssi N'ssi. ברוב שירי האלבום שולבו מילים בערבית עם מילים בצרפתית. באלבום זה בלטו השירים N'ssi N'ssi ,Abdel Kader והשיר Chebba. בישראל הוקלטה גרסת כיסוי לשיר Chebba על ידי הזמרת אתי אנקרי בשם "אשבו".

Sahra -1996[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1996 הוציא ח'אלד אלבום בשם Sahra שזכה להצלחה רבה. מתוך האלבום הצליחו במיוחד הלהיטים "Aïcha" ו-Wahrane Wahrane שהושמעו רבות במצעדים באירופה. השיר Aicha יצא במקור בגרסה בצרפתית, שמילותיה נכתבו בידי המוזיקאי הצרפתי-יהודי ז'אן-ז'אק גולדמן ובהמשך יצא גם בגרסה דו-לשונית צרפתית וערבית, שמילותיה הערביות נכתבו בידי שב ח'אלד עצמו. השיר זכה לגרסאות כיסוי במגוון שפות. ב-2013 שימש השיר Wahran Wahran כפסקול בסרט הדיקטטור. בישראל הוקלטו שני שירים מאלבום זה בגרסה עברית ב-1998 בשם "עיישה" על ידי חיים משה, עם מילים עבריות של אהוד מנור וב-2013 גרסת כיסוי לשיר Wahrane Wahrane בשם "תרחמי עליי" על ידי עומר אדם עם מילים עבריות של אסף אטדגי.

1,2,3 Soliels[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1999 הופיע ח'אלד יחד עם הזמרים Rachid Taha ו-Faudel יחד עם תזמורת ענקית בפריז. המופע נשא את השם 1,2,3 soliels. שלושתם נחשבו אז למלכי הראיי וביצעו 23 להיטים מהמוכרים ביותר שלהם ביחד, והמופע נחל הצלחה גדולה. המופע יצא על גבי דיסק ובגרסת DVD, גרסת הדיסק זכתה פעמיים באלבום זהב ואילו ה-DVD באלבום זהב אחד.

C'est La Vie[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביולי 2012 הוציא ח'אלד אלבום שנקרא בשם הלהיט הגדול ביותר בתוכו "C'est La Vie", שזכה להצלחה במצעדי הפזמונים ברחבי העולם. בין השירים הבולטים באלבום זה הם: C'est La Vie, Encore Une fois והשיר Hiya Hiya שיתוף פעולה עם הזמר פיטבול. ב-2013 הוקלטה בישראל גרסת כיסוי לשיר C'est La Vie בשם "סה לה וי" על ידי קובי פרץ. אותו שיר הוקלט גם על ידי גד אלבז בשם "ה' מלך". באותה השנה הוקלט גם השיר Willi Willi על ידי רגב הוד בשם "קרוב אלייך". גם השיר ״בלילות״ שמבוצע בארץ על ידי חיים משה ונתנאל הוא במקור של חאלד ונקרא בשם “Rouhy ya wahran” . אושר כהן הזמר הישראלי הצעיר ששר בסגנון מזרחי גם הוא ביצע שיר שלו בשם ״ורק איתך״ שהלחן שלו הוא של השיר “hiya hiya” שחאלד מבצע עם הראפר פיטבול.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ח'אלד בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]