שיחה:ארון הטיראן

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לדעתי לשנות את שם הערך לארון הטיראן. ההיסטוריון אלכסנדרו דימיטריה קסנופול הזכיר אותו אותו כארון אמנואיל, אבל שם זה אינו בשימוש בשם עיקרי אצל רוב ההיסטוריונים.

השליט נודע בעיקר כארון הטיראן או ארון וודה. מקור באיסנטבול - ד"ר ברטולומאו פץ או פצן (Petzen or Pezzen) הזכיר באיטלקית כי אחרי שלטונו של פטרו הפיסח עלה על כס מולדובה שליט "מגזע יהודי" בשם עמנואל, בלי להזכיר גם את השם אהרן. על סמך עדות זו נפוצה בקרב מלומדים במאה ה-19, כולל מלומדים יהודים ברומניה הסברה שעמנואל היה ארון הטיראן ושהוא היה שליט רומני ממוצא יהודי. אין הוכחה שאמו של ארון הטיראן , בת זוג לא ידועה מחוץ לנישואים של השליט אלכסנדרו לפושניאנו, הייתה יהודיה. הכרוניקן יון נקולצ'ה מזכיר מריבה בין ארון לדודו, כומר בכיר (לימים מיטרופוליט מולדובה) בשם ניקנור שלא היה ידוע כקרוב משפחה של האב - השליט אלכסנדרו לפושניאנו . מכאן ההשערה שניקנור היה בן משפחה של האם. בוויקיפדיה בכל השפות שמו של הערך הוא ארון הטיראן ולא עמנואל אהרן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור]

Dan Floareș Câteva observații privind originea și tinerețea lui Aron Vodă "Tiranul" Cercetări Istorice (serie nouă), XXXVII, Iași, 2018, p. 95-100 (דן פלוארש - כמה הערות לגבי מוצאו ונעוריו של ארון וודה "הטיראן" )

Ewan2 - שיחה 00:34, 13 בינואר 2022 (IST)[תגובה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור]

  • Elena Gabriela Maximciuc - art. Aron Vodă in Vasile Mărculeț (coord) Dicționarul Domnilor Țării Românești și ai Moldovei

Editura Meronia, București 2009

מתייג את דבירותם, אמרי אביטן, קובץ על יד, האלקושי, בראנד, saifunny, H. sapiens, אריה ענבר, על הטוב, Kippi70, איש שלום, Jakednb, Shaun The Sheep, פיטר פן, Ewan2, david7031, HaShumai, דזרט, מי-נהר, Polskivinnik, ‏biegel, ‏Alon112, ‏יודוקוליס, צורייה בן הראש, מגבל, NilsHolgersson2, Eldad, HanochP,איתמראשפר, נרשמתי כמה פעמים!!, פעמי-עליון ‏, פיינרמןבעלי הידע בהיסטוריה. Alon112 - שיחה 16:39, 10 בפברואר 2022 (IST)[תגובה]
אני מסכים עם מה שנכתב על ידי איוואן. בברכה. ליש - שיחה 16:44, 10 בפברואר 2022 (IST)[תגובה]
העברתי לשם "ארון הטיראן".Ewan2 - שיחה 22:14, 10 בפברואר 2022 (IST)[תגובה]